Nya programmet för 5-års kval

E

energy

Fick hem de nya programmen idag och kastade mig genast över 5-års programmet. Är det någon annan än jag som reagerat på hur stor skillnad det är jämfört med de svenska som man använde förra året.

I det som används från och med i år, FEI:s finalprogram finns bakdelsvändning och enkla byten med dessutom ingen skänkelvikning... Självklart tycker jag att vi ska rida somma program som resten av europa men det nya är så otroligt mycket svårare. Enkla byten, i det förra skullan man fatta galopp från skritt mellan två punkter...

Ni som har 5-åringar, kommer ni ändra något i träning/ tävling? Eller alla utom jag kanske hade koll på detta program sen tidigare eftersom det har använts vid unghäst-VM

Sv: Nya programmet för 5-års kval

Ja du, där fick man något att bita i:crazy:
Jag ska rida igenom programmet om två dagar för en domare, det kommer att gå åt pipsvängen.
Tycker det är lite svåra linjer, bakdelsvändning och enkla bytet blev jag också förvånad över...
Kommer väl inte att ändra så mycket i träningen...han ska stärkas och komma ihop lite bättre i kroppen och lyftas upp lite i formen och ja, vi har ett hästjobb framför oss:rofl:

vad är där istället förskänkelvikningarna då? bakdelsvändningarna?

hur är det längsmässigt? har för mig att min tränare sa något om att de nya var kortare.Hon tyckte de andra var långa och tog mycket på hästarna om de gick många kval. Eler om det var tvärtom.

Fast det beror ju på vad du siktar på. Vill du "bara" rida Falsterbo, så kan du kvala i vilket LA-program som helst med vanlig bedömning alt. finalprogrammet med den andra bedömningen. Alltså kan du rida LA:1 på 67 % med vanlig bedömning och vara färdigkvalad.
I Falsterbo rids sedan det gamla LA för unga hästar i semi och final!
Så jag tycker personligen att det blev lättare att kvala nu, mot tidigare.
Hur det ska fungera till Breeders är inte klart ännu.

Sedan håller jag med om att det nya programmet är svårare, men man behöver ju således inte rida det om man inte vill!;)

Fick hem de nya programmen idag och kastade mig genast över 5-års programmet. Är det någon annan än jag som reagerat på hur stor skillnad det är jämfört med de svenska som man använde förra året.

I det som används från och med i år, FEI:s finalprogram finns bakdelsvändning och enkla byten med dessutom ingen skänkelvikning... Självklart tycker jag att vi ska rida somma program som resten av europa men det nya är så otroligt mycket svårare. Enkla byten, i det förra skullan man fatta galopp från skritt mellan två punkter...

Ni som har 5-åringar, kommer ni ändra något i träning/ tävling? Eller alla utom jag kanske hade koll på detta program sen tidigare eftersom det har använts vid unghäst-VM

jag tycker att det är på tiden att sverige hänger med i utvecklingen... så även omdet blir svårare, tycker jag det är bra!!!

Det borde vara svårare att kvala till Falsterbo också. Hälften av ekipagen har helt krasst inget där att göra.

Jag håller med. Det är jättstor skillnad på programmen, och det är ju lite jobbigt för oss som ska rida. Men handen på hjärtat, det är väl bra om det blir några färre till Flyinge/Falsterbo, många har inte där att göra. Lång resa (nåja, för en del) och kostar skjortan att vara med, pengar som kanske kan användas att läggas på hästens utbildning - eller något annat som ger mer. Visst en upplevelse att vara där med sin häst, men det är ju bara gräddan som ska visas där!
Med de nya programmen ska hästen självbärighet visas bättre än de gamla, och det är klart att enkla byten säger mer om hästen än en skänkelvikning. Nej, fastän jag tycker det är jobbigt och svårt med det nya 5-års programmet så tycker jag att det är bra att det blir så här. Och det är ju kvalmöjligheter länge, till Flyinge har man ju möjlighet att kvala långt in i september om man behöver. Och till Falsterbo kan man ju rida ett annat program om man så önskar...

mvh L

Liknande trådar

N
Dressyr Nu har jag bestämt mig för att göra dressyrekipage av hästen och mig, och har satt som mål att göra debut på en klubbtävling till...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: Zandrizzz
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar