ylvaaskersund

Trådstartare
Nu är jag lite konfunderad igen:D

När jag lärde mej rida sa ridläraren: rid lätt! Det säger man inte längre!

När man skulle rida på korta tyglar sa ridläraren : Korta tyglarna!

När man skulle rida på långa tyglar sa ridläraren: Läng tyglarna eller rid på långa tyglar!

Nu har jag hört från en elev på en ridskola att ridläraren säger: Flytta fram handen/ flytta bak handen. Istället:confused:

Eleven sa att så säger man nuförtiden, Ok tänkte jag, jag frågar på Buke där många rider på ridskola i hela vårt enormt stora land. Så: Hur säger er ridlärare när ni ska korta/länga tyglarna?

Sv: Nya ord!

Hos oss säger man i alla fall korta/läng tyglarna och trav under lättridning.
Sen får vi också höra höj eller sänk handen, alternativt fram med handen, beroende på vad som bör korrigeras.

Så jag tycker allt att de gamla orden lever kvar, i alla fall runt om där jag är!

Håller med Frokennorlin helt och hållet. Du måste ha missuppfattat personen, eller den missuppfattat ridläraren.

Håller med ovanstående. Att flytta fram/bak handen har ju inte alls samma innebörd som att länga/korta tyglarna :confused:

Sen undrar jag vad det nya ordet för att rida lätt är? *nyfiken*

Hos oss är
Korta tyglarna = Ta tyglarna
Långa tyglar = Långa tyglar
Lättridning = Kom fram i trav och rid lätt. ;)

Jag själv rider på ridskola igen :banana:....
Min ridlärare säger så här....
Lättridning (ja rider lätt)
Ta tyglarna (när man ska korta upp efter långa tyglar)
Korta tyglarna (om man sitter med för långa tyglar)
Långa tyglar och klappa hästen ( ja det säger ju sig självt enligt mig ;) )

Flytta fram/bak handen har jag aldrig hört iaf..........

Långa tyglar och klappa hästen ( ja det säger ju sig självt enligt mig ;) )

ÅH, vad jag fick flash-back från ridskolan nu! Undra hur många gånger en ridlärare säger det på en vecka?!

Förövrigt säger min ridlärare :
ni kan korta upp tyglarna = korta tyglar
korta din tygel/låt inte halsen bli för lång = tygeln (och hästen) är för lång
kom fram i trav, rid lätt

ÅH, vad jag fick flash-back från ridskolan nu! Undra hur många gånger en ridlärare säger det på en vecka?!

Förövrigt säger min ridlärare :
ni kan korta upp tyglarna = korta tyglar
korta din tygel/låt inte halsen bli för lång = tygeln (och hästen) är för lång
kom fram i trav, rid lätt

:D ett antal gånger skulle jag tro ;)..........

Jag rider lektion och här säger ridlärarna korta tyglarna,rid lätt m,m. Har aldrig hört de säga ta fram/bak handen. Däremot sänk handen.

När jag lärde mej rida sa ridläraren: rid lätt! Det säger man inte längre!
Hur heter det nuförtiden då?

När man skulle rida på korta tyglar sa ridläraren : Korta tyglarna!
Ta tyglarna eller korta tyglarna hette det "på min tid" -andra hälften av 80 och början av 90-talet.
"Ta tyglarna" betydde vanligtvis att man växlade från att rida på hellånga tyglar (vila) till att ta kontakt med hästen igen.
"Korta tyglarna" betydde antingen detsamma som "ta tyglarna" eller bara att man skulle flytta fram handen lite på tygeln om det glappade.

När man skulle rida på långa tyglar sa ridläraren: Läng tyglarna eller rid på långa tyglar!
"Läng tyglarna" kunde betyda att man höll för hårt i hästen och skulle flytta bak handen lite på tygeln, eller detsamma som "rid på långa tyglar", vilket betydde att man gav hästen hellånga tyglar och vila.

Nu har jag hört från en elev på en ridskola att ridläraren säger: Flytta fram handen/ flytta bak handen.
Men det använde mina ridlärare också, och det betydde att man höll kvar handen på samma ställe på tygeln, men finjusterade kontakten med hästen gneom att bara flytta handen lite.
Det kunde även vara en ren sitskorrigering, om man satt med händerna i magen eller armarna helt raka framför sig... ;)

Jag tror att ni pratat om helt olika saker, för hur ska man kunna ge hästen full frihet och vila bara genom att flytta fram handen? Då lär man ju vara byggd som en apa! :angel:

Jag tror åxå att eleven har missuppfattat det hela, vilket tyder på en ridlärare som inte lär ut så bra tyvärr. Jag frågade flera gånger eftersom jag tyckte det lät så konstigt, men eleven vidhöll att ridläraren och ridlärare överlag säger så nuförtiden:confused: Därav min fråga här!:laugh:

Eftersom jag har en dotter som tar efter sin kära mor (dvs mig) och ständigt sitter med halvlånga tyglar :o får hon nog höra Korta tyglarna ca 50 gånger per lektion...

Kom fram i trav och rid lätt
säger ridfröken, precis som när jag red på ridskola för hundra år sen
Och givetvis och bra där, klappa hästen många gånger. :)

Jag har inte hört nåt annat för korta och läng tyglarna och lättridning i alla fall.

Tycker också det låter jättekonstigt. Det blir ju fel innebörd när man säger "flytta fram/bak handen". Du kanske ska följa med och se hur det fungerar i verkligheten? ;)

Har lärt mig samma som övriga i tråden och samma kommandon används fortfarande nästan 20 år senare. Rider för lite olika ridlärare (vikarier, mammaledigheter etc) varav flera är ganska nyutexaminerade och alla använder sig av i princip samma formuleringar.

Jag kom faktiskt på några saker som ÄR ändrade sedan mina allra första ridskoleår.:D

Jag började rida i korta gångarter, men efter några år fick jag lära om till arbetsgångarter.

Vi var inte heller lika flitiga med framdelsvändningarna på slutet, kanske i samma veva de togs bort från dressyrprogrammen?

Vi fick andäktigt lära oss att linda med elastisk (knyt-:D)linda och paddar på teorilektionerna, men de lektionshästar som gick med lindor på lektionerna var omsorgsfullt lindade i förväg av ridlärarna. Mot mitten av 90-talet fick vi (iofs på en annan ridskola) vira på fleecelindor om vi ville och hur vi ville. Utan pad, såklart. Lossnade lindorna plockades de av under lektionen.

De första åren var det väldigt viktigt att det fanns plats för ett par fingrar under den engelska nosgrimman eller remontgrimman, medan det under mina sista år var lika viktigt att aachengrimman drogs åt hårt. Var man för snäll med nosgrimman och samtidigt inte tillräckligt duktig på att lösgöra de stela hästarna fick man hjälp av ridläraren att dra några hål till... :angel:

Har hört när jag gick på ridskola för 100 år sen och hör fortfarande när jag är på afterworklektion:
- rid lätt/lättridning
- korta/läng tyglarna, alt. ge långa tyglar
- höj/sänk handen
- för fram/bak händerna, alt. böj på armarna (när någon sitter med händerna i magen eller med helt raka armar)

Jag rider på ridskola och jobbar där som instruktör.

Rida lätt heter det fortfarande. ( ? )
Ta tyglarna är ju när man ridit på helt långa tyglar.
Korta/läng tyglarna.

Sen säger man också rätt ofta ta fram händerna PÅ TYGELN (följs det också av). Väldigt vanligt att ryttaren har för långa tyglar, men de har fortfarande sträckta tyglar pga. att de har tyglarna i magen/på låren.

Sen ang. framdelsvändningar, läste jag i dressyrforumet också att folk inte gör längre. Vi använder oss rätt mycket av framdelsvändningar.

:oFörlåt en förvirrad tant:o

Jag menade inte rida lätt, jag menade vanlig trav, nu säger man ju arbetstrav! Det var det jag menade:o;)

Att man kallar det arbetstrav är för att lära eleverna de rätta orden på de olika nyanserna inom trav - samlad trav, arbetstrav, (trav med ökad steglängd), mellantrav och ökad trav. Lättridning i trav bör benämnas just med ordet lättridning istället för "rid lätt" för att vara helt korrekt, men jag tror MÅNGA fortf använder rid lätt ändå. Alltså ska man eg säga "Kom fram i arbetstrav - lättridning" istället för "Kom fram i trav - rid lätt".

Ett annat korrekt ridlärarspråk är ju "arbetstrav - marsch!" Men det är det förhoppningsvis INGEN som använder längre! :rofl:

En annan ändring är att man inte ska säga "byt sittben" längre då det ju inte är sittbenen man byter. Det nya är "byt nedsittningsfot" då det är mer logiskt, enligt ridsportförbundet, eftersom man utgår från vilket av hästens ben man sitter ner på (ex. när höger framben går i marken så ska man sitta ner).

Att korta och länga tyglarna bör benämnas just så för att minska förvirring. Att flytta fram eller bak handen ska man ju kunna göra utan att för den sakens skull korta eller länga tygeln. Vill man sen att ryttaren ska ge hästen fri tygel så säger man det, länga tygeln kan man ju göra allt från någon centimeter till en halvmeter! :)

Ytterligare ändringar innefattar den lätta sitsen som man tidigare benämnt med tvåpunkt- och trepunktsits (vilka jag tycker är bra och tydliga). Dessa uttryck ska tas bort och ersättas med lätt sits och djup lätt sits.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama