Nya kläder och hjälm genom försäkring?

domino

Trådstartare
Jag och min häst råkade ju för en tråkig incident för lite mer än en månad sedan. Han tappade fästet bak och föll på sidan när jag red, jag flög av och fick en kraftig hjärnskaning. På sjukhuset klippte de upp alla mina kläder ridbyxor, sportlinne, tjockare collegetröja och väst bla. Hjälmen bör ej användas igen då självklart.

Det är flera personer nu som sagt till mig att jag ev. kan få ut pengar genom hemförsäkringen för kläderna som klipptes sönder.

Är det någon som vet hur det ligger till med det. Som kanske varit i samma sits och utnyttjat det? Vill höra lite innan jag ringer!
:bow:

Sv: Nya kläder och hjälm genom försäkring?

Ja!

Du får ut på försäkringen!
Min syster va med om en olyca för ett tag sedan å hon fick ny jacka å nya ridbyxor till ett värde av 2500:- från bolaget.
Ring och prata med dom.

Du har säker inte några problem att få läkar intyg, (dom kräver ofta det).

Det låter ju bra! :) Kan ju alltid ringa och höra med dom iallafall.
Läkarintyg är inga problem att få. Skulle bara höra av mig sa den läkare jag var hos i onsdags så skulle han fixa det åt mig!

Ring redan imorgon å prata med dom.
Se till att ha alla dina papper framme så du vet vad du pratar om. För bolagen är ju lite tröga å vill helst inte betala ut något alls.
Och va säker på att dom vill slingra sig och det finns många kryphål. Men stå på dig!

Lycka till!

Ja, det stämmer!

Jag har vänner som råkat ut för olyckor då dom fått ha sönder viss klädsel och sånt. Då har dom fått ersättning. :)

Jag har fått ut 100% av läkarkostnader men kläderna som blev sönderklippta har en "självrisk" på 1500, likaså med glasögonen om gick åt helvete :devil: . Har en separat tecknad ridsportförsäkring hos F****am

Inte nog med att man förlorar massor av pengar genom sjukskrivningen, sen ska man pynta upp ytterligare 3000 spänn för att ersätta des som bev förstört.
JIPPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :banana: , NOT ;) .

Roligt att du är på benen igen föresten, du hade oss bekymrade där ett tag :crazy: .

Jag fick ut pengar på min vanliga sjuk- och olycksfallsförsäkring när jag fick mina kläder uppklippta på sjukhuset (jag lyckades dock genom vansinnigt elaka hota få dem att INTE klippa upp ridstövlarna *s*). Min olycksfallsförsäkring betalade nya kläder, MEN vi hade lite diskussioner om vad ridbyxor egentligen kostar... *mutter*

Var det självrisk du fick betala då med?

kristel skrev:
Roligt att du är på benen igen föresten, du hade oss bekymrade där ett tag :crazy: .
Tack! :)
Jag förstår det, det var ju en som skrev att jag spräckt skallen och sånt läskigt! :eek:
Kraftig hjärnskakning var den "enda" skadan jag fick, inget brutet eller några sår utöver det. Hästen klarade sig finfint med trots sin känsliga rygg! :bow: :)

Alexandra_W skrev:
(jag lyckades dock genom vansinnigt elaka hota få dem att INTE klippa upp ridstövlarna *s*).
:crazy: Det är min stora skräck, att vara med i en olycka så att stövlarna måste klippas upp!
Sånt jobb det har varit att få dem inridna och sköna!
Skulle kunna tänka mig att det blir många hotelser mot sjukhuspersonalen från min sida, om något sådant skulle komma på tal... :devil: ;)

domino skrev:
Var det självrisk du fick betala då med?

Det minns jag faktiskt inte, ev fick jag betala 500 kr i självrisk. De slog ihop allting och jag fick ju ersättning både för sjukhuskostnader och förstörda kläder.

hm..så hela ridstövlar är viktigare än din hälsa? :smirk:
Rid inte med stövlar då :p

Kom på det nu att jag trodde de klippt sönder mina nya chaps med men de hade de inte gjort utan de var öppnade som de skulle och jodphursen är hela dom med :) :bow: :banana:

_Peplis_ skrev:
hm..så hela ridstövlar är viktigare än din hälsa? :smirk:
Rid inte med stövlar då :p

Det är faktiskt inte riktigt så. Men sjukhusen klipper ofta upp hellre än försöka ta/dra av, eftersom klippa upp garanterar att det inte blir extra/onödig smärta för patienten och man riskerar inte att förvärra en skada.

Jag har FULL förståelse för att de klippte upp mina KLÄDER, de hade inte gått att få av på vanligt sätt utan morfin i höga doser, och eftersom de när jag kom in inte visste HUR svår ryggskada jag hade hade de kunnat förvärra något med. MEN, att dra av stövlarna på vanligt sätt var inga problem, men de var påväg att klippa på ren rutin. Jag i princip hotade dem att dra av dem, och det var verkligen inga som helst problem och innebar inte någon som helst ökad risk för ryggen.

Nu har jag iofs stövlar med dragkedja, så nu BORDE jag klara mig undan klippning även om jag är medvetslös när jag kommer in ;)

Jag har också full förståelse att de klippte upp mina kläder.
Sambon som kom in efter ambulansen talade om att jag har opererad rygg och två stag inopererade längs ryggraden (stelopererad en bit). Sen att ridbyxorna var nya gör inte så mycket, det viktiga är att man får rätt vård och blir undersökt ordentligt.

Jag gjorde en vurpa för ett år sedan och fick då ersättning för hjälm och kläder samt sjukhuskostnader och förlorad arbetsinkomst. Hjälmen var ca ett halvår och jag hade kvar kvittot, så där fick jag full ersättning. Jackan hade jag inget kvitto på och den var några år, så där skrev de ned uppskattad inköpskostnad enligt vissa schablonvärden. Kan inte minnas någon självrisk.

Det hela gick väldigt smidigt. Fast man var tvungen att ange var och när man köpt kläderna samt vad de kostat.

Nu har jag gjort en liknande sak igen så jag ska köra en repris... :smirk: Frågan är bara om jag ska ta det på olycksfallsförsäkringen som ju funkade bra förra gången eller om jag ska kolla hästens incident-del (Agria) eller välja den försäkring som jag har via ryttarlicensen. Undrar om det finns någon ersättning för "sveda och värk" numer, det skulle man ju kanske i så fall kunna få från flera bolag.

Liknande trådar

Utrustning Jag blev hoppad ur sadeln och blev medvetslös. Fick åka ambulans till sjukhuset. Väl där klippte de sönder mina pikeurridbyxor. Kan man...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar