Nya championaten!

Brandgul

Trådstartare
Nu har de nya championaten kommit! Eller ja... till min vetskap alltså :)

Svenskt Rapportprovschampionat - SRpCH
Svenskt Spårprovschampionat - SSpCH
Svenskt Sökprovschampionat - SSöCH

De skiljer sig lite från Bch. För det första kan en brukshund bli SBCH med 2 cert från bruksprov och 1 cert från utställning. De nyachampionaten kräver 3. Men å andra sidan så behövs ingen utst.merit alls för att få ett nytt championat. Endas godkänd testikelstatus!!
 
Sv: Nya championaten!

BRA! jag har aldrig förstått vad utseendet har med hundens bruksegenskaper att göra. det heter ju brukschampion, inte bruks- och utseendechampion. men det kommer leda till att t ex schäfern kommer delas i två olika raser. frågan är vilken som ska fortsättas kallas schäfer?

när börjar de nya reglerna gälla? vid årsskiftet?
 
Sv: Nya championaten!

Tja jag tycker både och... Jag tycker att det ska vara utst.merit. Även för våra retrieverchampion. Man kollar ändå storlek, tandstatus etc etc. Det är saker som är viktiga oavsett ras anser jag. Däremot är det kanske utst.standarden som ska anpassas efter de hundar som är brukschampion och inte efter vad det är idag...

Men utst. är ju lika mycket tävling som allt annat. På ett lydnadsprov så slåss man om halvpoängen och på utst. gör man ju det på sitt sätt genom att konkurrera mer "mest rätt ögonfärg", snyggaste pälsen osv...
 
Sv: Nya championaten!

skillnaden är att du kan påverka ditt resultat i lydnaden. det går inte att ändra ögonfärg på sin hund.

jag tycker nog att schäfern (precis som BC'n) är en ras som borde avlas på prestation i första hand. även labben till viss del, men där är jag av någon anledning lite mer kluven. märkligt va?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya championaten!

Jag har bara nya champ.best. och där finns det inte med något om Korning. Vad jag vet iaf ;)

Tja jag vet inte... En hund som mentalt inte är "på" kan du ju inte få hur bra som helst på något arbetsprov heller. De har ju sina mentala begräsningar som är medfödda. Men som sagt... Arbetsmerit och sen någon slags "mönstring". Men sen när hunden väl har "godkänd arbetsmerit" (mentalitet etc.) så kan man ju ställa ut hur mycket som helst liksom :p Då tävlar man ju mer på lika villkor så att säga...

Ja det är märkligt att du är kluven vad gäller Labradoren =) En riktig Labrador har ju allt man kan önska och den kan du ju utbilda till vad som helst sen! *hi hi*
 
Sv: Nya championaten!

jag tycker nog att schäfern (precis som BC'n) är en ras som borde avlas på prestation i första hand. även labben till viss del, men där är jag av någon anledning lite mer kluven. märkligt va?
Håller med fullständigt - och vill tillägga Golden.
 
Sv: Nya championaten!

men korningen kommer väl se ut på samma sätt även i fortsättningen?

Korningen görs om helt också.

Det handlart mycket mer om hundens vilja o arbete samt hundenskamplust nu för tiden. Var o titta när dom hade provledar utbildning på den nya banan mycket intressant ska det bli o få köra Jääkäri på den banan med hans arbetslust o kamplust så lär han ligga bra till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp