Sv: Nya Åby, vad tycker ni?
Okej. De hästskötare jag pratade med i torsdag tyckte det var helt ok. Men det var mest rutinerade hästskötare med erfarenhet även från andra länder och de har väl sätt en del olika tävlingsplatser. Ett problem med boxarna tyckte en av de jag pratade med. Det var inte att de var för låga, utan att det var för stort mellanrum mellan bakre väggen och mellanväggen, ca 4 cm, vilket gjorde att hästarna kunde nosa på varandra.
Man kan ju köra bakvägen (grus) upp till banan om man inte vill köra i den asfalterade backen.
Det finns några saker som jag tycker bör ändras. Det behövs en infart och en utfart till banan istället för som de har nu, en enda öppning utom vid defilering. Där blev det rörigt, speciellt eftersom både de som ska in och ut kan komma från/ska till höger eller vänster.
Jag undrar vart vattnet som rinner ner på torget ska ta vägen. Den enda brunnen där utanför provtagningsstallet kan ju aldrig svälja allt vatten som faller på torget och som rinner ner för backen upp till banan vid en riktig regnskur.
Jag gillar inte heller placeringen av vagnstvättarna, man ska gå precis förbi dem när man kör ut om man kör ut mot torget (det tror jag iochförsig inte att så många gör om ett tag), mer än en häst blev jätterädd när den var precis utanför och någon drog igång högtryckstvätten.
Det behövs en bättre lösning på var montéhästarna ska sadlas av efter loppen, det blev rörigt på torget med så mycket folk, hästar och några som försökte komma upp till banan för att värma samtidigt.
De som gjorde spolspiltorna lyckades göra fallet åt fel håll i alla så vattnet rinner från brunnen... Det blir nog gör om, gör rätt.
I övrigt tycker jag det var fint och trevligt. Ett tips till er två är ju att aldrig ha starthäst på Vincennes