Nya Åby, vad tycker ni?

solros

Trådstartare
Så var det då klart (nåja nästan), Åbys nya tävlingsanläggning med helt nya lokaler för hästar och aktiva. Någon som var där i måndags på b-loppen och bildade sig en uppfattning? Jag har hört både ris och ros och åker dit imorgon på smygpremiären för att bilda mig en uppfattning. Den 11 augusti är det invigning.

För mer information http://www.abytravet.se/nyaaby.php

Sv: Nya Åby, vad tycker ni?

Väldigt fint men jag tror det kommer bli mycket stressade hästar där inne.
Med alla som går ovanför o tittar ner. Framtiden får avgöra om detta var rätt eller fel.
I mina ögon var det fel totalt gamla stallbacken behövde bara rustas upp lite och locka dit fler bättre tränare och fler amatörer som vill ha nått vettigt att träna på.

Om man nu skulle ha en häst som blev stressad av att någon tittar ner på den så är det ju inte svårare än att man ber om att få stå i padock B? Där kan ju ingen gå ut och titta.

KASST. ljudnivån i stallena är alldeles för hög, kul med en stressad häst, boxväggarna är inte tillräckligt höga. Det stod en hingst o ett sto bredvid varran som nosade på varann genom att resa sig upp, hela stället e asfalterad, hur blir det i vinter, asfalterad uppförsbacke till banan, halkrisken. trångt. Ända positiva e ju att det e nytt o att det e såpass trångt på stallbacken att folk samlas på mindre yta o kan umgås lite mer mellan loppen, alltså mer liv. Jag var där häromdan under tävlingsdagen o blev grymt besviken. Tyvärr.

KASST. ljudnivån i stallena är alldeles för hög, kul med en stressad häst, boxväggarna är inte tillräckligt höga. Det stod en hingst o ett sto bredvid varran som nosade på varann genom att resa sig upp, hela stället e asfalterad, hur blir det i vinter, asfalterad uppförsbacke till banan, halkrisken. trångt. Ända positiva e ju att det e nytt o att det e såpass trångt på stallbacken att folk samlas på mindre yta o kan umgås lite mer mellan loppen, alltså mer liv. Jag var där häromdan under tävlingsdagen o blev grymt besviken. Tyvärr.

Håller med dig kasst o direkt farligt på vintern gör om gör rätt säger jag

Okej. De hästskötare jag pratade med i torsdag tyckte det var helt ok. Men det var mest rutinerade hästskötare med erfarenhet även från andra länder och de har väl sätt en del olika tävlingsplatser. Ett problem med boxarna tyckte en av de jag pratade med. Det var inte att de var för låga, utan att det var för stort mellanrum mellan bakre väggen och mellanväggen, ca 4 cm, vilket gjorde att hästarna kunde nosa på varandra.

Man kan ju köra bakvägen (grus) upp till banan om man inte vill köra i den asfalterade backen.

Det finns några saker som jag tycker bör ändras. Det behövs en infart och en utfart till banan istället för som de har nu, en enda öppning utom vid defilering. Där blev det rörigt, speciellt eftersom både de som ska in och ut kan komma från/ska till höger eller vänster.

Jag undrar vart vattnet som rinner ner på torget ska ta vägen. Den enda brunnen där utanför provtagningsstallet kan ju aldrig svälja allt vatten som faller på torget och som rinner ner för backen upp till banan vid en riktig regnskur.

Jag gillar inte heller placeringen av vagnstvättarna, man ska gå precis förbi dem när man kör ut om man kör ut mot torget (det tror jag iochförsig inte att så många gör om ett tag), mer än en häst blev jätterädd när den var precis utanför och någon drog igång högtryckstvätten.

Det behövs en bättre lösning på var montéhästarna ska sadlas av efter loppen, det blev rörigt på torget med så mycket folk, hästar och några som försökte komma upp till banan för att värma samtidigt.

De som gjorde spolspiltorna lyckades göra fallet åt fel håll i alla så vattnet rinner från brunnen... Det blir nog gör om, gör rätt.

I övrigt tycker jag det var fint och trevligt. Ett tips till er två är ju att aldrig ha starthäst på Vincennes ;)

I övrigt tycker jag det var fint och trevligt. Ett tips till er två är ju att aldrig ha starthäst på Vincennes ;)

De skötare jag pratat med tycker precis som jag ;) skrytbygge utan tanke bakom. Och bara för baguetterna (fransoserna) inte kan göra det rätt så kunde ju faktiskt åby göra det när man hade såna enorma resurser till sitt förfogande. :idea:

Och den där grusvägen upp bakom kommer att tas bort då lilla banan rivs. Iaf enligt Wickman sist jag pratade med honom.

Ja, den kommer att försvinna på sikt. Värmning kommer att få ske på stora och lilla banan.

Jag har haft starthäst två veckor i rad och tycker det är ett stort lyft. Självklart finns det saker man velat skulle vara anorlunda och jag misstänker att en del justeringar kommer att göras,men på det hea taget tycker jag att det är bra. Mina hästar var ovanligt lugna. Det finns dock en sak som bekymrar mig, det var väldigt mkt folk runt torget där hästarna kommer, skulle det komma en löshäst kan det nog hända en olycka.

Jag skulle inte vilja ha starthäst på Vincenne, klarar inte av stress, utan vill ha det mer lugnt omkring mig vid tävlingtillfället. Jag har haft 2 travhästar som inte hade pallat med trycket på nya Åby, jag hade nu fått låta bli att starta de 2, men tur i oturen så är de ridhästar idag.

Man märker att Åby är mer till för publiken, för att locka dit mer publik. Logerna var ju väldigt fina, o man hade bra utsikt därifrån. Det var ju en litet barn under btränardagen som blev nästan nedsprunget utav en montehäst på torget. Det e väldigt trångt o det samlas mkt folk omkring där. De har ju satt den stora tvn, stallcafet o btränarstugan precis ihop.

I torsdags så hade de ställt 2 hingstar bredvid varann som nosade friskt på varann genom den stora springan som finns i bakre delen av väggen. Ni kan ju tro att det var livat där inne. Vi lastade ut starthästen som vi hade i stallet, men det roliga var att vi blev bortkörda utav funktionär, innan vi hann lasta av hästens alla saker. Så vi fick gå hela vägen o hämta alla grejerna till den. Kan ju säga att det var långt att gå.

Man kan ju inte klaga på att det inte e fint för publikens sida, de kan kolla ned på hästarna, får mer insyn inom travsporten.

Att ett litet barn befinner sig på platsen där montéhästarna ska sadlas av efter loppet utan att någon förälder har uppsikt kan väl knappast Åby lastas för?

Nej, självklart inte, men att det e så trångt där montehästarna samlas. Jag tycker själva planeringen är dålig. Det är min åsikt. De hade ett möte efter förra tävlingsdagen för att se vad som e fel på stallena. Fuskbygge, det kallar jag nya Åby för. Tyvärr. Men de ska ju rätta till vissa saker. De byggde upp det för snabbt o satte in tävlingsdagar innan bygget e klart.

Nej, självklart inte, men att det e så trångt där montehästarna samlas. Jag tycker själva planeringen är dålig. Det är min åsikt. De hade ett möte efter förra tävlingsdagen för att se vad som e fel på stallena. Fuskbygge, det kallar jag nya Åby för. Tyvärr. Men de ska ju rätta till vissa saker. De byggde upp det för snabbt o satte in tävlingsdagar innan bygget e klart.

Kan bara hålla med skrytbygge för jävligt mycket pengar...
Urkass planering o direkt farliga lösningar på sina ställen (tänker på rampen till banan).
Vi får hoppas dom gör något åt det helt enkelt.

*kl*
Jag har varit där tre tävlingsdagar nu. Folk börjar hitta och de flesta är väldigt positiva! T ex Björn Goop och Ludde verkar ju älska det :D Har faktiskt bara träffat ett par (som är i 75-80 års åldern) som varit negativa.

Det finns småsaker som behöver fixas men de verkar jobba på bra med förbättringsarbetet. T ex ny brunn på torget i torsdags :laugh:

Tjusigt får man väl säga det lilla jag upplevde det. Men lite "scary" med allt folk som kunde kika in. Duscharna var, som nämnts, ingen höjdare alls :(

Jag har inte haft möjlighet att åka till Åby än men det mesta jag hört av andra har varit att en del behöver åtgärdas och ändras.

Men min fråga är, om man som b-tränare behöver in å köra på vardagar osv är det bara i Balltorp man får sela på och köra hela vägen ner till banan eller finns det någon annanstans man kan fixa det? Har bara hört att det inte finns men någon av er kanske har bättre koll för har inte hittat info om det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka