Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Funderar på att ta årets räntor och starta nytt sparande med på typ Avanza eller Lysa.
Eller så kanske jag borde putta in dem som extra på befintligt fondsparande.

Min buffer är "fylld", det finns pengar att köpa häst för. Hur hade ni tänkt med sparpengarna då? Hade ni stoppat in dem i fonder? Det enda sparmålet jag har just nu är en nyare bil och det är kanske fem år bort, om nuvarande bil fortsätter fungera.

Min buffer är "fylld", det finns pengar att köpa häst för. Hur hade ni tänkt med sparpengarna då? Hade ni stoppat in dem i fonder? Det enda sparmålet jag har just nu är en nyare bil och det är kanske fem år bort, om nuvarande bil fortsätter fungera.
Jag vet inte om jag missförstår dig? Ska du köpa häst för din buffert? Buffert brukar man ha för oförutsedda utgifter.
När bufferten är fylld kan man spara kortsiktigt eller investera, beroende på vad man har för spar/investeringshorisont och risktagande.

Jag vet inte om jag missförstår dig? Ska du köpa häst för din buffert? Buffert brukar man ha för oförutsedda utgifter.
När bufferten är fylld kan man spara kortsiktigt eller investera, beroende på vad man har för spar/investeringshorisont och risktagande.
Jag menar att det finns en buffert och utöver den finns en summa som jag kan köpa häst för, utan att behöva röra bufferten.

Jag menar att det finns en buffert och utöver den finns en summa som jag kan köpa häst för, utan att behöva röra bufferten.
Dåså, bra jobbat :)
Jag tänker att om du vet att du behöver byta bil om 5 år har du ett riktat sparande till det med lägre risk till bilen och sen resten kan du investera med högre risk, fonder eller aktier beroende på vilken risk du är villig att ta.

Känner mig spänd inför börsåret 2025 då jag lagt till 2 nya fonder i min portfölj och ska investera i nya aktier också :D

Utöver det har jag ökat mitt pensionssparande med hela 100 kr från 400 till 500 per månad :p

Jag hade använt en del för att börja spara till ny bil och resten i fonder

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Härnösand
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka