Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Funderar på att ta årets räntor och starta nytt sparande med på typ Avanza eller Lysa.
Eller så kanske jag borde putta in dem som extra på befintligt fondsparande.

Min buffer är "fylld", det finns pengar att köpa häst för. Hur hade ni tänkt med sparpengarna då? Hade ni stoppat in dem i fonder? Det enda sparmålet jag har just nu är en nyare bil och det är kanske fem år bort, om nuvarande bil fortsätter fungera.

Min buffer är "fylld", det finns pengar att köpa häst för. Hur hade ni tänkt med sparpengarna då? Hade ni stoppat in dem i fonder? Det enda sparmålet jag har just nu är en nyare bil och det är kanske fem år bort, om nuvarande bil fortsätter fungera.
Jag vet inte om jag missförstår dig? Ska du köpa häst för din buffert? Buffert brukar man ha för oförutsedda utgifter.
När bufferten är fylld kan man spara kortsiktigt eller investera, beroende på vad man har för spar/investeringshorisont och risktagande.

Jag vet inte om jag missförstår dig? Ska du köpa häst för din buffert? Buffert brukar man ha för oförutsedda utgifter.
När bufferten är fylld kan man spara kortsiktigt eller investera, beroende på vad man har för spar/investeringshorisont och risktagande.
Jag menar att det finns en buffert och utöver den finns en summa som jag kan köpa häst för, utan att behöva röra bufferten.

Jag menar att det finns en buffert och utöver den finns en summa som jag kan köpa häst för, utan att behöva röra bufferten.
Dåså, bra jobbat :)
Jag tänker att om du vet att du behöver byta bil om 5 år har du ett riktat sparande till det med lägre risk till bilen och sen resten kan du investera med högre risk, fonder eller aktier beroende på vilken risk du är villig att ta.

Känner mig spänd inför börsåret 2025 då jag lagt till 2 nya fonder i min portfölj och ska investera i nya aktier också :D

Utöver det har jag ökat mitt pensionssparande med hela 100 kr från 400 till 500 per månad :p

Jag hade använt en del för att börja spara till ny bil och resten i fonder

Januari börjar ruskigt bra för mig! Hur går det för er andra?
Jag köpte elva aktier i december. Sju har gått plus, två stycken lite ner och två stycken lite mer ner. Men totalt lite plus i alla fall. Ska ge det några månader till och se om dom som gått lite sämre hämtar sig, annars säljer jag och köper mer av dom andra. 😊

Jag köpte elva aktier i december. Sju har gått plus, två stycken lite ner och två stycken lite mer ner. Men totalt lite plus i alla fall. Ska ge det några månader till och se om dom som gått lite sämre hämtar sig, annars säljer jag och köper mer av dom andra. 😊

Jag sålde av mycket för att köpa stugan i höstas. Skönt att inte behöva ta lån, men man märker verkligen hur långsammare en liten summa ökar jämfört med en större.

Hur som helst, jag sparade mina Swedbank för utdelningen och lagt till några nya fonder. Sedan har jag satsat pengar jag har råd att förlora på Immunovia och håller tummarna för dem.

Jag funderar även på att lägga till någon teknologifond till mitt fondpaket. Tar gärna emot tips på en hyfsat stabil sådan med god avkastning.

Ja jag har en uppgång på ca 5% än så länge detta året så vi får se var det landar. Är så mycket osäkerheter i världen så svårt att förutspå vad som kan hända.

Bra val med Swedbank när de presenterade de ska ändra sin utdelningspolicy igår 🤩

Verkligen! Jag köpte på mig i början av pandemin när kursen sjönk pga det men inte minst pga utredningen om insiderbrott. Så jag har nästan 1900 aktier i Swedbank och blir utdelningen som förslagna 21,70 kr så kommer spargrisen bli riktigt rund och god.

Hittills i år har mina största innehav gått +6,6% och +9,6%. Har ett private banking möte inbokat imorgon men jag tror inte att jag vill röra om i portföljen just nu, däremot har jag omkring 500tkr från utdelningar som ska placeras. Funderar på att placera 70% i fonder och resten i krypto. Har redan några fonder som jag inte riktigt har koll på vad det är för något så ev ska de säljas av och investeras i krypto istället. Får se exakt vad det blir imorgon.

Hur tänker ni andra kring situationen i USA och er egen ekonomi. Jag har en globalfond som gått mycket bra, och den är ju starkt USA-viktad. Skulle ni sälja av en del och lägga i annan fond? Och vad är bra att i så fall satsa på i stället? Jag har några olika index-fonder med låg avgift och lite olika inriktningar.

Hur tänker ni andra kring situationen i USA och er egen ekonomi. Jag har en globalfond som gått mycket bra, och den är ju starkt USA-viktad. Skulle ni sälja av en del och lägga i annan fond? Och vad är bra att i så fall satsa på i stället? Jag har några olika index-fonder med låg avgift och lite olika inriktningar.
Jag försöker alltid ha ens spridning så jag inte exponerar för mycket mot en marknad eller bransch. Är det ditt enda innehav eller om du har fler?

Jag försöker alltid ha ens spridning så jag inte exponerar för mycket mot en marknad eller bransch. Är det ditt enda innehav eller om du har fler?
Jag har fem olika fonder. Fyra indexfonder: global, europa, emerging markets och en mot svenska börsindex. Samt en räntefond. Globalfonden har jag nu mest pengar i främst för att den gått bäst och jag funderar då på om jag ska utjämna på något sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka