Ny i tråden
Jag har börjat spara lite en del i fonder efter ett stort arv (innan det inget sparat alls pga låg inkomst/ohälsa) och det är spännande! Så roligt att kolla såna där ränta på ränta-räknare och se vad det kanske kan bli om 5-10 år eller om 30 år (eller till och med 50 om jag har tur, jag är ganska ung). Har varit lite osäker vilka fonder jag skulle spara i, i början köpte jag dem som hade gått bra (typ så teknologi-fond i USA) men sen läste jag på lite mer och då köpt mer så globala indexfonder, lite "emerging markets", lite Europa, i princip mest indexfonder. När man läser på andra ställen så står det ofta "köpa bara breda, billiga globala indexfonder så slipper du tänka på det" men jag tycker det är jättekul, så har inget emot att tänka på det
Kul att ni håller på med aktier också! Kanske skulle våga mig på det... Vore roligt, får läsa på lite, men kanske lite stabila bolag som ni andra skrivit? Har ungefär 1/3 på vanligt (knappt nån ränta) sparkonto, 1/3 på annan bank än min vanliga och bra ränta (men då liksom några dagar i fall jag skulle behöva dem) och sen 1/3 i fonder. Känns lite synd att så mycket bara sitter och inte blir något på? Men är lite försiktig av mig... Men borde nog åtminstone flytta över en del från vanliga sparkontot till det med bättre ränta (3,8% om jag inte minns fel) och kanske köpa lite mer fonder, hur brukar ni tänka?