NY Tipstråd!

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu tycker jag att vi kör en tipstråd igen, jag tänker anteckna flitigt alla intressanta tips som dyker upp så kom igen! Fram med alla era små hemmahuskurer och knep.

Hur snörar man av en ink med tagel på enklast sätt?
Hemmagjort flugmedel?
Babyolja ska ju vara bra till mycket, så som?

• Flytande liniment har jag i sprayflaska, då hamnar det där det ska och inte i händerna och på golvet! Blir mkt billigare i längden!
  • Efter hårdare träningspass och liknande lindar jag benen med arnikaomslag så slipper jag gallorna som annars gärna dyker upp.
  • Om hästen har sparkat sig själv eller liknande och är varm/svullen om något ben så lindar jag med magneter på var sin sida av skadan och det läker betydligt fortare!

Sv: NY Tipstråd!

jag gör flugmedel på detta vis.
blandar och smälter ihop detta i en kastrull.
4ess häst salva, pressadvitlök, olja, timjan, pressad citron, vinäger & pepparmynts olja

häst salvan använder jag bara för att ha en bra bas och för att få en krämigare konsistens.( den är ganska bra som myggmedel även ensam..) citron- mygg & allmänna insekter, vitlök- fästigar, bromsar, knott och mygg, pepparmynta- allmänna insekter, flugor och mygg, timjan- mygg, äppelcider vinäger- mygghonor
det är vad hur och varför jag gör mitt myggmedel. funkar bra! =)

Inget hästvårdstips, men ändå:

Om man har fukt i sadelkammaren kan man ställa ut små skålar med torr betfor, det suger åt sig fukten.

Immer

Har testat allt möjligt mot mugg och tycker att inget funkade riktigt bra. Då testade jag att tvätta med såpa och sen massera in läderbalsam (det där gula balsamet i brun burk), därefter pillade jag försiktigt bort alla skorpor. Det tog inte alls lång tid innan det försvann helt...

Har en ponny med svåra sommareksem,har provat typ allt som finns på marknaden! I somras kom jag fram till att det allra bästa är att smörja med olivolja huden blir mjuk och fin och skorvet lossnar efter några dagars användande.Tvätt ett par gånger varje vecka med vanligt mjällschampoo. Funkade kanon på min loppa iallafall!

Ett tips på en sak jag faktiskt inte sett i ett stall tidigare, det kanske är vanligt vad vet jag.
På vintern är ju betten kalla och har man inte varmvatten så är det ju ens egna händer som kyls ner när man försöker få bettet ljummet för hästen. I vårt stall har vi en hårfön som vi värmer betten med, ganska smart faktiskt och funkar superbra.

Jag brukar ta å blanda ett par droppar babyolja i ljummet vatten och badda in efter jag tvättat pållen... Han blir verkligen kanon i både päls och hud då... allt vad mjäll å flagor försvinner och pälsen blir blank å fin :idea:
ingen höjdare å rida barbacka i ett par dar efteråt men men:angel:

sen brukar jag även använda apotekets eftersol grej på hästens grisrosa näsa... både som förebyggande och ifall han då skulle råka bränna sig... den sitter mkt bättre än sketen solhelosan som pållen på ett eller annat sätt alltid lyckas torka av sig på två röda:crazy:

det om hårfön..

samma sak fast ändå inte...
jag vet en tjej som har en lite mjuk kylväska i stallet och när hon ska ut och rida så tar hon med sig petflaskor med varmvatten och stoppar i kylväskan tillsammans med tränset och stänger. kylväskan blir då en "varmväska" ;-) vips så blir bettet varmt.
hon har även petflaskor med varmvatten som gupparrunt i vattenhinken i hagen på vintern. det tar då lite längre tid för vattnet att frysa eftersom det är varmt och flaskorna rör sig.
mvh M

springsten skrev:
hon har även petflaskor med varmvatten som gupparrunt i vattenhinken i hagen på vintern. det tar då lite längre tid för vattnet att frysa eftersom det är varmt och flaskorna rör sig.
mvh M

shit vad smart....:idea: :idea:

På Odal kan man köpa stora mjuka baljor med handtag på. Dem tar man å fyller med fog-skum så att det blir som en passande form åt deras svarta 20l hinkar, då fryser inte vattnet i 20l hinken.

dags att samla på sig pertflaskor till varmvatten hör jag... och införskaffa babyolja... Fler?

Hadde en hest med mugg for noen vintre siden. Fikk salve av veterinæren. Først måtte benet vaskes og tørkes HELT før man smørte på salven.
- For å få det helt tørt, gned jeg inn en håndfull potetmel, som jeg så kunne børste bort

springsten skrev:
jag gör flugmedel på detta vis.
blandar och smälter ihop detta i en kastrull.
4ess häst salva, pressadvitlök, olja, timjan, pressad citron, vinäger & pepparmynts olja

Vad använder du för olja?

Vi har micro/eller vattenkokare till att värma vatten som vi sedan lägger bettet i ...jättebra då blir hela bettet + ringarna varma o goa till pållen :banana:

Lillkumpula skrev:
Vad använder du för olja?

jag anväder vanlig matolja ala "det jag har hemma" oftast olivolja eller rapsolja =)

polly_mulle förlåt om jag lägger mig i din tråd men kan inte alla skicka in sådana bra tips & knåp i som har att göra i samband med hästhållning? är det ok för dig?
mvh /M

Senast ändrad:

ABSOLUT!! Alla bra knep o knåp som har med hästar, hästhållning och allt runt omkring att göra! Som får hästarna att sluta äta på staketen i hagen, hur man löser hovbad enklast, hur man får dem att sluta nafsa ja vad som helst! ÖS på bara!

*KL*
Elasitiska uppbindningar till stallgången görs enkelt och billigt med
gummisnoddar som man har till lastbilskapell:idea:
Jag får byta dom med 2-3 års melanrum när dom blir lite spruckna.

Coffeaclub skrev:
Har testat allt möjligt mot mugg och tycker att inget funkade riktigt bra. Då testade jag att tvätta med såpa och sen massera in läderbalsam (det där gula balsamet i brun burk), därefter pillade jag försiktigt bort alla skorpor. Det tog inte alls lång tid innan det försvann helt...
:bow: :bow: Ska prova detta. Har en isabell med rätt mkt mugg för tillfället.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka