Jag red min häst idag!!!
Har inte ridit honom på kanske en månad och inte galopperat sen augusti...
Håller ju på med lite grundutbildning i western med honom och han tycker dessutom att ridningen är tråkig och vill alltid vända när man ska ut från gårsplanen
Idag gick han direkt ut, tittade inte ens bakåt när vi skrittade iväg! Var pigg och glad, öronen spikrakt framåt hela tiden. Vi red bort till sandslingan, det var enda mjuka stället och Linda ville galoppera!!!
Travade lite där med, han travade lugnt på långa tyglar (vilket typ har hänt en gång innan!) sen gick han snällt sicksack över vägen med min blick, vikt ledande tygeltag och liten skänkel! Lydde perfekt och började trava flera gånger för bara tryck med låren (+ då att jag "blåste upp mig"). Sen kom vi bort till svängen vid backen... Vi svängde runt, jag la till innerskänkeln och vi svischade iväg! Han har så underbara språng, + att han krökte på nacken sökte sig framåt-neråt och höjde ryggen!!! (har aldrig hänt förr!) ett litet glädjeskutt blev det med och en liten racing
Fortsatte snällt åt höger i galopp trots att hem ligger rakt fram. Skrittade snällt på lång tygel direkt efteråt, var lika fin andra varvet. Red hem och han uppförde sig perfekt! Jättefina igångsättningar/avsaktningar (även om vi har problem med trav-skritt...
) Red in i ena skogshagen (går bredvid vägen med öppningar i båda ändarna) och försökte styra hans steg exakt genom att följa den upptrampade stigen (kort nerbetat gräs bredvid) och det funkade oxå! Sen gjorde vi en perfekt 8-volt utan minsta bråk och sen skritta vi hem. Där var även några läskiga saker ute, men de kom vi förbi utan att jag hoppade av (han klarar allting om jag är på marken, men inte när jag e på ryggen...). Var väldigt nöjd med mig själv oxå, jag hade bra fokus, sträckte ordentligt på mig, var tålmodig och "sa till" i rätt ögonblick (när pållen struntade i de läskiga sakerna och tittade på nåt annat t.ex.).
Nu måste jag helt klart rida min häst oftare! jätteroligt var det!!!
efteråt borstade och masserade jag honom i 45 minuter och han bara stod och njöööt
en väldigt rolig dag i stallet!!!