Ny studie om taurinbrist och sjukdom hos hund

Bulldoozer

Trådstartare
Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra till hjärt och ögonsjukdom hos hund enligt artikeln. Enliigt forskare skulle taurinberikat foder kunna förhindra lidandehos många hundar.

Artikeln i sin helhet:
LänkSLU
 
Var något jag tänkt på, varför är taurin så viktigt när det pratas kattmat men inte hundmat.

Även intressant att det i hundmat som till största delen innehåller vittkött hade högre innehåll av taurin än kött från röttkött, har alltid lärt mig att rött innehåller mer taurin än vit eller är det vanligare med att ta med hjärtat och inälvorna när det är vitkött än rött? Om det är tillsatt syntetiskt skulle det vara intressant att veta hur bra kroppen tar upp det? Bättre, sämre eller lika?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 231
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 819
Senast: Jenka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 665
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 319
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sidepull nosdel, hur stor skillnad?
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp