Ny sorts sko

EmelieR

Trådstartare
När jag stod i kön på Helsingborgs Djursjukhus så pratade de med en kund om att sätta på en sko som var mer flexibel än andra skor. JAg har dock aldrig hör talas om den.
Det var inte PGbeslag eller sånt. Hästen hade haft kotledsinflammation.
JAg trodde att vet skulle rekommendera mig också detta därför så frågade jag inte i rec. Ångrar mig nu. Så fram med namn på alla nya sorters skor så kanske jag minns namnet...
Tack på förhand!

Sv: Ny sorts sko

Alla de ovannämnda är gamla, den nyaste jag vet som basuneras ut är en travdoja som heter Elitskon, med samma www-adressPUNKTse.
Fullkomligt värdelös i mina ögon. Den motsäger allt det jg fått lära mig på hovslagarskolan. Man ska anpassa skon efter hoven, INTE tvärtom. Den där j_vla elitskon är gjord i titan och fullkomligt omöjlig att rikta och plana. Den förutsätter att hoven ska passa från början, eller att man succesivt tvingar hoven att passa i skon. Ok, den håller ju till solen går i nova, jag har provat den på mina hästar, men nä fan...jag har gett bort de jag hade. Man ska ju kunna rikta en sko utan att slå sig blå i huvudet...

Vad heter dom där som jag kallar för "guld skor" Har letat efter sådanna till min kuse men inte hittat i hans storlek. Han skulle behöva ha dom.

vdb skrev:
Alla de ovannämnda är gamla, den nyaste jag vet som basuneras ut är en travdoja som heter Elitskon, med samma www-adressPUNKTse.
Fullkomligt värdelös i mina ögon. Den motsäger allt det jg fått lära mig på hovslagarskolan. Man ska anpassa skon efter hoven, INTE tvärtom. Den där j_vla elitskon är gjord i titan och fullkomligt omöjlig att rikta och plana. Den förutsätter att hoven ska passa från början, eller att man succesivt tvingar hoven att passa i skon. Ok, den håller ju till solen går i nova, jag har provat den på mina hästar, men nä fan...jag har gett bort de jag hade. Man ska ju kunna rikta en sko utan att slå sig blå i huvudet...

Elitskon säljer och marknadsför Racer....
http://www.elitskon.se/

Intressant att höra dina erfarenheter av den. Jag förhörde mig om den när den kom men då sa dom att den på en ridhäst skulle hålla max 5 veckor, så jag undrar om det där med "solen går i nova". Hur mycket har dina slitits och under hur lång tid?
Nu går ju pållen barfota igen och den nya har aldrig varit skodd och jag är supernöjd med mina Epics så det dröjer innan jag slår på skor men det kan vara intressant att ha koll på alternativen :)

åke skrev:
Vad heter dom där som jag kallar för "guld skor" Har letat efter sådanna till min kuse men inte hittat i hans storlek. Han skulle behöva ha dom.

Det är förmodligen just "Guldskon" du söker. Den svär jag också ve och förbannelse över, just därför att broddarna är fasta och pajar städ och slägga...ganska svåra att rikta, men i övrigt bra. Dem köper man enklast på travshoparna runt om i landet.

allroundhästarna skrev:
Öllöv original?

Är också gammal som gatan..och riktigt dålig! Jag skulle vilja utfärda en direkt varning för den! Eftersom den är omsluten av gummi så blir det NOLL glidfas i gången vilket sliter oerhört på leder, den har väldigt bra grepp på sten och asfalt, tyvärr för bra eftersom steget blir stumt.
En vanligt sketen rid eller travsko eller barfota funkar alldeles ypperligt, man behöver inte hålla på och mixtra med suspekta skor...

Min hæst ær diagnostiserad kotledsinflammation bægge fram. vet. rekomenderade Natural balance skor på han. Dock ringde jag & pratade med hovslagare på strømsholm & han rekomenderade den inte till min hæst. Ræckte att korta tårna så mycket som det bara går.

vdb skrev:
Det är förmodligen just "Guldskon" du söker. Den svär jag också ve och förbannelse över, just därför att broddarna är fasta och pajar städ och slägga...ganska svåra att rikta, men i övrigt bra. Dem köper man enklast på travshoparna runt om i landet.

Men jag hittar ju inte hans storlek.

Liknande trådar

Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 684
Senast: sajelka
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar