Mauthoria

Trådstartare
Ska köpa ny sele framöver och kikar runt på olika märken och modeller men blir inte klok på alla olika :crazy: Har kikat en del på Finntacks QH modeller då det är QH jag är ute efter och de verkar bra, inte alltför dyr, eller?

Ngn som har en sådan? En QH Elit syntet/läder. Vad är det för skillnad på Elit och Racing modellen? Syntethuvudlag? Är de bra eller skaver de?

Några andra kloka råd eller förslag på bra selar, andra märken eller modeller till ett överkomligt pris är väldigt tacksamt :laugh:

Sv: Ny sele?

Ska köpa ny sele framöver och kikar runt på olika märken och modeller men blir inte klok på alla olika :crazy: Har kikat en del på Finntacks QH modeller då det är QH jag är ute efter och de verkar bra, inte alltför dyr, eller?

Ngn som har en sådan? En QH Elit syntet/läder. Vad är det för skillnad på Elit och Racing modellen? Syntethuvudlag? Är de bra eller skaver de?

Några andra kloka råd eller förslag på bra selar, andra märken eller modeller till ett överkomligt pris är väldigt tacksamt :laugh:

Har personligen dålig erfarenhet av Finn Tacks däcklar, har haft flera tryckskador av olika Finn tackselar!

Wahlstens nya Next Level verkar vara en bra sele, har dock inte hunnit använda den så mycket än och nu ska det väl vara syntetinlägg i alla tömmarna också!

Jag gillar inte Finn Tacks syntethuvudlag de blir fort fula och är stela, kan dock tänka mig att tex Zilcos är bra, de är plastade.

Favoriten när det gäller huvudlag är Walsh läder med rundsydda stolpar, Walsh när det gäller tömmar också, tyvärr är det ju ingen budgetvariant!

Finn tack = problem har haft massor av dom alla har sålts direkt eller nästan.

Walsh = bäst men dyrast.

Protecto = ruskigt bra selar svåra att få tag på samt reserv delar till dom kan vara svårt. Har en sån här idag med en ny bukgjord från Walsh utan den får IAF lucky skav. Helplastad bukgjorden som följer med gillar jag inte.

Racing tack = klumpiga och stora inget jag rekommenderar alls.

Finns en del andra mindre märken med som jag inte provat men min rekommendation är WALSH eller Protecto amerikanska selar är bäst lite dyrare men kvaliten är helt enkelt så mycket bättre.

Okej, tackar för alla råd och tips :) Jäkligt onödigt att köpa kassa grejor! Men var beställer ni Walsh eller Wahlsten? Kollat runt men hittar dåligt :confused: Finns ngn bra återfölsäljare ni rekommenderar? Eller kanske bara finns på ett ställe? Jag tänker, Finn Tack finns ju lite överallt...

Jag har två FT-selar, en helläder och en delsyntet. Både är jättebra och jättefina! Jag tycker inte att kvalitén är dålig!
Så här ser läderselen ut efter ett års användande (använder den i princip varje dag):
26334781.jpg

Har inte haft några problem med hållbarheten på Finn Tackselarna i läder, utan det har varit problem med däcklarnas passform, oavsett om det varit en däckel för hög manke eller låg! Mitt gröna syntethuvudlag blev dock fort fult, har inte använt någon syntetsele!

Butiker som kanske kan ha lite fler olika märken att välja på är:

Bidermans

Aubiose

LL Trot

Färjestad Rid & Trav

Mantorps shop

Finns säkert många fler, tre av ovanstående har webbshoppar vad jag känner till!

Jag har tre FinnTack läderselar (Elite) m QH, två med standardselning varav den ena har hög och bred däckel samt en delsyntet (lädertöm och huvudlag)m QH.
Jag har inte haft problem med någon av dem. Visst finns det selar av högre kvalitet men jag tycker det är en bra sele för rätt billig peng. Selarna är flitigt använda sedan 2003 (tre av dessa används bara i lopp) och ingenting har gått sönder på någon av dem.

Har också en Wahlsten (V), läder med "gummidäckel", helt okej men den upplever jag klumpig och stor, den passar bäst på stora hästar som har låg eller väldigt rund manke.
En annan Wahlsten (R) med standardselning och hög, bred däckel. Den är av en helt annan klass än de Wahlstenselar man hittar idag.

Sen har jag också en massa äldre selar, samtliga med Tärnsjöläder. Den äldsta köptes 1976 och är helt felfri än i dag.
Har även köpt ett par budgetselar för 1500 kr för ett antal år sedan, de kasserades efter ett par år.
Racing Tack har jag en av lite äldre modell. Den är väldigt liten och nätt så den används mest vid inkörning. Mjukt och smidigt läder har den.

Okej, tackar för alla svar :) känns som man har lite mer att gå på nu :) Får se vad det blir för någon sele? :bow:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
775
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Hemmet hej allihopa! efter att ha luskat runt ett tag här utan konto och utan att posta något så känns det dags, vet att det kanske är lite...
Svar
2
· Visningar
430
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
IT & mobiler Ska köpa en ny laptop. Köpte en lågpris förra gången då det var det budgeten täckte. Ljudet är dock kasst och nu står jag inte ut längre...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka