Ny sadel igen! Vad tycker ni om denna?

r_freddy

Trådstartare
Japp!
Unghästen har nu kommit tillbaka från tränaren efter 3 mån, så nu passar inte vår nya sadel längre :cry:
Tipps på sadel som passar överbyggd, bred quarter utan manke, superkort rygg ( 125 i täcke) och stora bogblad mottages tacksamt:bow:

Jag har nu provat ut 4 sadlar som sagts ligga bra men inte verkar göra det.
Så nu känns det som tilliten till utprovare har försvunnit :mad:

Jag har hittat denna sadel någon som känner till märket?
Titta in sadelgjordfästet :smirk: någon som sett någon sådan tidigare :confused:
Sadeln är från Westwood Saddlery

80d1_1.JPG

92a0_1.JPG

Bild på lillplutten också ( Observera att denna sadel endast är 63 cm lång:crazy: ) och att den ligger ganska långt bak förmycket för att få utrymme för bogbladen. Men ändå räcker det inte

chili028.jpg
[/IMG]

Sv: Ny sadel igen! Vad tycker ni om denna?

Jag tycker det ser ut som en Garland på bilden...
Men den passade inte? Var det så?

För breda bogar har du annars Nevada Fancyn. Den
ligger väl runt 9-10 ny.. Frågan är om den går när
du har noll manke.

Tack för ditt svar.

Den sadel som ligger på hästen på bilden är en Billy Cook sadel reining modell. Men den är för trång vid bogarna. importerad

Har även haft en Premier ringgold reiner x full quarter bom. men denna låg inte ann i bak.

Japp det är inte lätt att hitta sadel till min lilla häst :crazy:

Den sadel som finns på bilden funderar jag på att köpa :angel:

jag tror någon "vanlig nisse" har byggt om sadeln då de inte vetat hur den ska "spännas fast" och använt en engelsk gjord, sett liknande på andra bilder :idea:

Ser oxå ut som att dom har ändrat sadelgjordsstropparna för att kunna spänna ner "bakänden" utan att behöva använda bakgjord. Min sadelmakare pratade om att göra så med min sadel för att den inte skulle tippa framåt fast jag valde att sälja den i stället eftersom den inte passar.

Tack för ditt svar.

Den sadel som ligger på hästen på bilden är en Billy Cook sadel reining modell. Men den är för trång vid bogarna. importerad

Jag såg inte bilden på hästen, kan inte se bilder som är
länkade från Photo-bucket.

Så det var den översta sadeln jag menade..

Förmodligen har den legat på en häst som ser ut som min, dvs tunnformad så alla sadlar glider hit och dit. Därför har man ändrat sadelstropparna. Jag har också liknande "stropp-placering" och det gör att sadeln ligger stadigare på tunnformade hästar :idea:
cnc-w-liten.jpg

Sadeln på den fösta bilden är en westwood sadel.
Vad jag har förstått är det ett bra märke?

Garland är Westwoods typ "budgetserie" med läder från Italien.
Kostar fr 700 dollar i Usa (5000kr), men kostar fr 9000 i Sverige.

Emedan en Westwood kostar från 13....

Jag gillar verkligen dessa sadlar, men tycker att dom betingar
ett lite för högt pris... Men snygga är dom..

Obs: MIna åsikter...

Tack för informationen :bow:
Då kanske denna inte är så tokig i varje fall.
Mailade med en försäljare av westwoodsadlarna, och han sa att de är lite utsvängda fram för att få plats med bogarna :)
HOPPAS HOPPAS att jag hittat rätt sadel nu :crazy:

Inte alla som har ett högt pris:angel:
Det finns beg oxå;) :D

Om någon annan har tips på sadelmärken som kan passa just korta, breda hästar utan manke, tar även jag gärna emot sådana. Jag har snart provat mig igenom de flesta - nu senaste en syntet (!) från Abetta med extra vid bom, men nej, den verkar inte heller funka (ska rida i den imorgon i fall att...). Det måste ju finnas någon tillverkare som tycker att även tunnor ska ha sadel :-)

Welsh Cob är ju rätt korta och har inte mycket till manke alla gånger även om just min har lite att skryta med;) Denna sadel har jag till henne:
grethe.jpg

Kostar strax under 10.000 och finns här!

Om någon annan har tips på sadelmärken som kan passa just korta, breda hästar utan manke, tar även jag gärna emot sådana. Jag har snart provat mig igenom de flesta - nu senaste en syntet (!) från Abetta med extra vid bom, men nej, den verkar inte heller funka (ska rida i den imorgon i fall att...). Det måste ju finnas någon tillverkare som tycker att även tunnor ska ha sadel :-)

Har en kort häst... enormt breda bogar, normalbred rygg och liten manke... På henne passar Double C Nevada Fancy stl 4 (bredaste storleken).... Priset runt 9500:- ny..

Finns en del begagnade på marknaden har jag sett...

Vad är det för en sadel?
Nyfiken jag...:)

Det finns sadlar med sånt sadelgjordsfäste. Grannen hade en till foderhäst som ägaren köpt måttbeställd. Vet tyvärr inget om märke, tittade på den men hittade ingenting. (var intresserad av att köpa den) Däremot är det fästet väldigt bra. Sadeln ligger stabilt och det blir ett jämnare tryck över större del av bommen.

Jo, Nevada Fancyn på gång att provas. Både bomstorlek 3 och 4. Jag gillar Double C, hade en tidigare, men med en annan, rakare bom.
Så nu är det bara att hålla tummarna...

I min sadeljakt har jag fiskat upp följande tips (kanske till nytta):
Några har tipsat om Continental XXL. Lite väl dyrt för mig innan jag vet att hästen vuxit klart.
En tjej hade gett upp att försöka hitta en sadel här, och har beställt en Tucker från USA.
Och någon annan sa att Rocking R och Crates oftare passar breda manklösa hästar.

/z

Jo, Nevada Fancyn på gång att provas. Både bomstorlek 3 och 4. Jag gillar Double C, hade en tidigare, men med en annan, rakare bom.
Så nu är det bara att hålla tummarna...

I min sadeljakt har jag fiskat upp följande tips (kanske till nytta):
Några har tipsat om Continental XXL. Lite väl dyrt för mig innan jag vet att hästen vuxit klart.
En tjej hade gett upp att försöka hitta en sadel här, och har beställt en Tucker från USA.
Och någon annan sa att Rocking R och Crates oftare passar breda manklösa hästar.

/z

tucker finns ju en ÅF I sverige för nu. Verkar ruskigt bekväma med gel i sits och så..dock mkt pengar

Specialgjord för korta breda varelser. Benämns CH Bar XXL och ska vara tillverkad i Tyskland. Ligger perfekt på fröken "tunna":D...Klicka på länken och maila dom så får du utförligare beskrivning.;)

Jag har en Rocking R, som jag är väldigt nöjd med till min häst som har både kort och bred rygg. Jättebra sadel! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka