Ny sadel.. Igen. Passar denna?

Elma_vip

Trådstartare
Eftersom den förra sadeln inte passade så sålde jag den & köpte mig en ny, har nu tagit bilder på den när den ligger på min häst, Ser den ut att ligga bra?

Före ridturen:
DSCN2994.jpg

DSCN2995.jpg

DSCN2997.jpg

DSCN2998.jpg

DSCN2999.jpg

Efter ridturen:
DSCN3000.jpg

DSCN3001.jpg

DSCN3002.jpg

DSCN3003.jpg

DSCN3005.jpg

Hur ser det ut tycker ni?

//Diana

Sv: Ny sadel.. Igen. Passar denna?

Av vad jag kan se med hjälp av dina bilder misstänker jag att sadeln kommer att trycka fram på bogarna och bak. I så fall ligger den inte an på ryggen ordentligt och du kommer att få s.k. "dry spots". kanske går att "padda" upp mitt under...har du någon kunnig som kan hjälpa dig med det?

Jag blir ledsen när jag ser sådana sadlar som denna. Det är en skitsadel och den ligger och trycker hårt under manken. Din häst kommer att få tryck om du fortsätter och rider i denna. Försök att hitta en bättre sadel, det kommer både du och din häst att ha glädje av.

Ja, jag håller med...blir inte klok på varför dom fortfarande finns då det är lätt att hitta bra begagnade av god kvalitét...men, ofta är det ekonomin som styr och man köper den och glömmer bort att hästen kan fara illa av den och det blir dyrt istället.

Måste man uttrycka sig med så hårda ord. Vad är det för sorts sadel kan vara kul att veta.Så lär man sig något nytt varje dag. Frågan ställd till Kenneth.

alla vill tjäna pengar och det är inte deras häst som blir lidande.Tyvärr

Hola,

Börjes Tingsryd sålde denna sadel för 5-6 år sedan under namnet El Paso, kanske den såldes under flera år, det minns jag inte nu.
De har den inte längre i sortimentet. Sadlarna tillverkades i Mexico.

Lätt och "smäckig" med väldigt tunnt läder som dolts genom att limma på något mockaliknande läder och lagt dit en söm runt om.

Bommen kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldig skruvat isär en sadel av detta fabrikat. Men jag har sett ett flertal ekipage i denna typ av sadel och i samtliga fall har de trillat ner på manken som på TS häst. Sjuk bom/byggnad på nått sätt.

Stigbyglarna är rent farliga då de sitter ihop med en rund träpinne med en skruv i vardera änden.

mvh Eva

Sadeln är , precis som Kenneth så fyndigt beskriver det, en riktig skitsadel som inte alls hör hemma på en hästrygg!
Skadlig för hästen o farlig för ryttaren. sadlar av denna kvalité kan med fördel förses med ett underrede och sedan fylla en funktion som barstol, men där går gränsen. :D

Måste man uttrycka sig med så hårda ord. Vad är det för sorts sadel kan vara kul att veta.Så lär man sig något nytt varje dag. Frågan ställd till Kenneth.
Min mor sade alltid: Du ska säga som det är! Kenneth förklarade tydligt att detta ÄR en SKITSADEL , och han följde det gamla rådet! man ska säga som det är! En skitsadel är alltid en skitsadel, hur än man lindar in det, Gordon! :devil:

Sadeln är , precis som Kenneth så fyndigt beskriver det, en riktig skitsadel som inte alls hör hemma på en hästrygg!
Skadlig för hästen o farlig för ryttaren. sadlar av denna kvalité kan med fördel förses med ett underrede och sedan fylla en funktion som barstol, men där går gränsen. :D
Ehh! Var det till mig?
Jag vet redan att det är en Sk**sadel.

mvh Eva

Nej inte alls till dej! Halkade med tummen kanske?:o

Lugna ner dig lite...
Visst är det en skitsadel men för det behöver man ju inte formulera sig så klumpigt och otrevligt. Den här stackars personen hade med aldrig säkerhet inte riktigt koll och då behöver man väl inte dra på högsta attackväxeln? Tråkig attityd...

Svar till alla:

För det första så är det väldigt tråkigt att läsa alla dessa "aggressiva" inlägg, där det låter precis som att jag misshandlar min häst bara för att jag rider i en s.k skitsadel. Visst, när jag först såg den ligga på henne tyckte jag också att det såg ut som att den tryckte ifram, men nu har en person kännt & kollat hur den ligger och hon tyckte att den låg bra.. Sen är det en annan person som själv äger en sån här sadel som hon har på sin häst, och den har legat bra på den och funkat jätte bra, inte alls skadat ryggen eller nåt annat..

//Diana

Sadeln är som alla andra säger tyvärr en "skitsadel" , bommen är skit. Sedan så ligger den absolut inte bra på din häst. Men det spelar visst ingen roll vad vi säger, du verkar ha bestämt dig.
Jag har sett dessa sadlar till salu från 700:- till 3000:- NU :eek: och jag säger som Eva , jag såg dessa i Börjes för 5-6 år sedan och då kostade de max 1500:- och jag har för mig att de hade en träbom och den är så uselt tillverkad att den är direkt farlig.
Här har du en bild på en träbom i en billig sadel:
bom-1.jpg

Börjes eller Hööks hade även någon liknande -95 - 96 också de är skit, så tyvärr det går inte säga vänligare :crazy: .

Kan tillägga att OM det finns NÅGON sadel som är pinsam att synas i så är denna, tyvärr :crazy: :o ...

...och i samtliga fall har de trillat ner på manken...

jag läste först marken :rofl: :rofl: var tvungen att läsa om igen för att se om jag fattat det rätt, var de så dåliga att de bara brast i tu tänkte jag :rofl:

Hej,
jag kan bara hålla med det som övriga har skrivit.

MEN det är inte lätt om man inte är insatt att ge sig ut och köpa en sadel som både har kvalitét och bra passform till sin häst. Det är tyvärr väldigt många som köper en sån här typ av sadel som förstasadel.
Jag gick själv på världens största nit när jag köpte exakt en sådan här sadel för en herrans massa år sedan (jag är inte purung längre tyvärr, tror det var 8 år sedan)

skitsadel.jpg

Jag gav över 3000 SPÄNN för denna, rena SK*T*N! Inte nog med att det var en ren skitsadel så kostade den dessutom bara lite över tusenlappen NY i nån engelsk ridsportbutik :mad: :rofl: (denna sadel såg jag ute på annons nu för 4000 på ett ställe, shit alltså! pengar ur luften!!!)

Så jag förstår verkligen hur det är att inte vara så insatt och gå och köpa en sadel man tror är bra och sen upptäcka att man i princip blivit lurad (i mitt fall med ett pris på nästan 300% över nypris i butik) eller så känner man sig helt enkelt snopen när man blir överrumplad med riktig fakta och inser sitt misstag. Det är inte kul! Men ju förr desto bättre!

Jag kan säga att den andra sadeln jag köpte var en kvalitétssadel och då hade jag lärt mig min läxa och läst på ordentligt innan. Jag var överlycklig när jag äntligen fick tag i riktig vara :banana:

Det är verkligen jättetråkigt att ha slängt ut de där onödiga tusenlapparna rätt ner i toastolen, men det är ju värre om man förlorar tio tusen eller mer, här handlar det ju bara om några tusenlappar, men nog kan det kännas av!

En av de större anledningarna, enligt mig, att inte använda en skitsadel är att den ofta är dåligt byggd och utformad för att kunna ligga bra på en hästrygg och inte minst utgör den en säkerhetsrisk när många bara är ihopfästade med häftklammrar, tro det eller ej.
Det skulle inte vara så kul att säga "bye bye" till det ena stiglädret när du rider i full kareta i skogen :eek:

Jag vill iaf bara berätta min synpunkt på det hela och hoppas att det kan hjälpa dig i din väg att hitta rätt sadel för dig och din häst.
Jag kan väl säga: "been there done that"! Men man lär av sina misstag... som tur är :p

Om du vill ha en kvalitétssadel ska du inrikta dig på märkessadlarna. Kolla på t.ex.
Crates
Dakota
Premier
Continental/Pullman
sadlar tillverkade av Saddlesmith...

Continental tillverkar en massa sadlar varav en del du hittar på www.bonanzawestern.com
bland annat kan du kolla denna länken, här finns sadlar från ca 9000-11000. Vet ej om det är nya eller begagnade.

http://www.bonanzawestern.com/Montana.htm

ja listan kan göras LÅNG. Det finns ju en hel uppsjö av sadlar!

Undvik i största möjliga mån begagnade sadlar under ca ja...7000kr. Jag har även sett skräpsadlar för mer än det priset på blocket bara precis nu :eek: så man kan ju inte generalisera. Bara för en sadel kostar 8000 är det ingen garanti på att det är något bra, om man inte kan avgöra det själv.
Ofta är de dåliga sadlarna noname sadlar (utan synligt märke) men visst finns det även riktiga skräpsadlar med märkning, typ som de från hööks och börjes bl.a.

Det finns även äldre sadlar av bra kvalitét till riktigt låga priser så man kan göra sig ett kap, men då ska man också själv kunna se om det är buffel eller båg...

LYCKA TILL!!!!:banana: :bump: :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Med så många billiga Dakotasadlar så förstår jag inte vad ni bråkar om. Det betyder ju bara att det finns bra begagnade sadlar.

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=4899576

Hittade den sadeln, och jag har väldigt dåligt med pengar, men är i behov av en ny sadel.

Min är som den högst upp, tror det är samma. Och Den är som sagt inte bra.

Tror ni den där andra är bättre? :crazy:

Hjälp mig gärna hitta begagnade billiga sadlar (hästen har hög manke, ska gärna vara en ljus sadel eftersom vårat showträns och paden är ljusa) :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka