Sv: Ny sadel.. Igen. Passar denna?
Hej,
jag kan bara hålla med det som övriga har skrivit.
MEN det är inte lätt om man inte är insatt att ge sig ut och köpa en sadel som både har kvalitét och bra passform till sin häst. Det är tyvärr väldigt många som köper en sån här typ av sadel som förstasadel.
Jag gick själv på världens största nit när jag köpte exakt en sådan här sadel för en herrans massa år sedan (jag är inte purung längre tyvärr, tror det var 8 år sedan)
Jag gav över
3000 SPÄNN för denna, rena SK*T*N! Inte nog med att det var en ren skitsadel så kostade den dessutom bara lite över tusenlappen
NY i nån engelsk ridsportbutik
(denna sadel såg jag ute på annons nu för 4000 på ett ställe, shit alltså! pengar ur luften!!!)
Så jag förstår verkligen hur det är att inte vara så insatt och gå och köpa en sadel man tror är bra och sen upptäcka att man i princip blivit lurad (i mitt fall med ett pris på nästan 300% över nypris i butik) eller så känner man sig helt enkelt snopen när man blir överrumplad med riktig fakta och inser sitt misstag. Det är inte kul! Men ju förr desto bättre!
Jag kan säga att den andra sadeln jag köpte var en kvalitétssadel och då hade jag lärt mig min läxa och läst på ordentligt innan. Jag var överlycklig när jag äntligen fick tag i riktig vara
Det är verkligen jättetråkigt att ha slängt ut de där onödiga tusenlapparna rätt ner i toastolen, men det är ju värre om man förlorar tio tusen eller mer, här handlar det ju bara om några tusenlappar, men nog kan det kännas av!
En av de större anledningarna, enligt mig, att inte använda en skitsadel är att den ofta är dåligt byggd och utformad för att kunna ligga bra på en hästrygg och inte minst utgör den en säkerhetsrisk när många bara är ihopfästade med häftklammrar, tro det eller ej.
Det skulle inte vara så kul att säga "bye bye" till det ena stiglädret när du rider i full kareta i skogen
Jag vill iaf bara berätta min synpunkt på det hela och hoppas att det kan hjälpa dig i din väg att hitta rätt sadel för dig och din häst.
Jag kan väl säga: "been there done that"! Men man lär av sina misstag... som tur är
Om du vill ha en kvalitétssadel ska du inrikta dig på märkessadlarna. Kolla på t.ex.
Crates
Dakota
Premier
Continental/Pullman
sadlar tillverkade av Saddlesmith...
Continental tillverkar en massa sadlar varav en del du hittar på
www.bonanzawestern.com
bland annat kan du kolla denna länken, här finns sadlar från ca 9000-11000. Vet ej om det är nya eller begagnade.
http://www.bonanzawestern.com/Montana.htm
ja listan kan göras LÅNG. Det finns ju en hel uppsjö av sadlar!
Undvik i största möjliga mån begagnade sadlar under ca ja...7000kr. Jag har även sett skräpsadlar för mer än det priset på blocket bara precis nu
så man kan ju inte generalisera. Bara för en sadel kostar 8000 är det ingen garanti på att det är något bra, om man inte kan avgöra det själv.
Ofta är de dåliga sadlarna noname sadlar (utan synligt märke) men visst finns det även riktiga skräpsadlar med märkning, typ som de från hööks och börjes bl.a.
Det finns även äldre sadlar av bra kvalitét till riktigt låga priser så man kan göra sig ett kap, men då ska man också själv kunna se om det är buffel eller båg...
LYCKA TILL!!!!