Ny sadel - dressyr, allround eller bomlös?

L

LuckyLuke

Hej! Jag måste nu köpa en ny sadel då min häst musklat på sig :banana:
Men frågan är om jag ska köpa en dressyrsadel eller allroundsadel?

Jag är mest inriktad på dressyr, men tävlar inte eller så förutom klubb och kanske blir det någon lokal i framtiden. Men jag vill ändå bli bättre och utvecklas inom dressyren.
Men jag rider också väldigt mycket ut och jag hoppar ibland. Förut var jag hopprädd men nu har jag börjat lita på min häst och kanske därför ska börja hoppa lite mer i alla fall, dock inte på någon högre nivå.

Vad för sadel skulle ni köpa i mitt läge?

Jag har också funderat på en bomlös då jag tycker det är väldigt skönt att rida i och det är dessutom svårt att hitta en passande sadel till min pålle som har väldigt breda bogar.

Skulle vara kul att höra era åsikter vad som kan vara smart :bow:
Jag har tyvärr inte råd att köpa två sadlar :crazy:

Sv: Ny sadel - dressyr, allround eller bomlös?

Vill du hoppa så ska du ha en bomsadel.

Jag skulle valt en dressyrsadel, allround duger knappt till att rida ut i. :p
Jag har hoppat upp till 110 i min dressyrsadel. När det blir högre än det så föredrar jag en hoppsadel.

Senast ändrad:

Väldigt svårt att säga! Jag som allroundryttare har både hopp och dressyrsadel för min och hästens skull. Det låter som att du skulle satsa på en dressyrsadel men om du vill hoppa så kanske det vore bäst med en hoppsadel då du kan både hoppa och rida dressyr i den. Bomlös avråder jag eftersom dom brukar vara rätt jobbiga att hoppa i och jag tycker inte att man får en bra sits i dressyren.

okej, dressyrsadel kanske är bäst då om jag hittar nån bra :D
Kommer nog aldrighoppa 110 i alla fall så :angel:
Tack för hjälpen båda två :bow:

Ska du rida dressyr så bör du ha en dressyrsadel. Det är väldigt svårt att sitta bra (för dressyrarbete) i någon annan typ av sadel.
Vill du även hoppa så kanske du kan hitta någon begagnad sadel till hyfsat pris. Allroundsadlar kan vara nästan lika bra som en hoppsadel. Det beror helt på modellen.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Freazer
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 975
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar