Jagriderpåridskola
Trådstartare
Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där jag rider. Det har alltid varit sådär men jag har bara inte tänkt på det tidigare. Ett exempel är att om jag får en häst som inte vill gå framåt/trava/galoppera så säger ridläraren (och alla andra) att jag måste slå hästen HÅRT med både skänklar och spö (inga sporrar dock). Liksom ta upp armen och med alla krafter slå. Naturligtvis har jag aldrig gjort så hårt, men om jag skulle göra det på mig själv så skulle det kännas lite som en hård high five. Jag har också fått en dålig vana att vara hård med skänklarna eftersom ridlärarna säger saker som "hårdare" och "du är för snäll". Men jag har blivit bättre på att lossna från den eftersom nu förstår jag att det är absolut inte okej att göra så. Ett annat exempel är att om en häst inte vill svänga åt ett hål så kan läraren rycka tag i tygeln och dra väldigt hårt. När sånt händer får jag hemskt samvete och kan inte tänka mej vad hästen känner. Vad ska jag göra? Mina föräldrar kommer ALDRIG gå på att byta ridskola och dom vet nog inte att det som händer är fel. Jag vet inte om jag överreagerar men jag vill gärna få hjälp om vad jag ska göra. Vill lägga till att såna saker händer nog bara för att ridskolan kanske var lärda att göra så, inte för att dom är elaka så hata inte på dom.