Ny ridbana

C

CARTIER

Har bytt ut jord mot natursand. Sanden är ren från jord. Problemet nu är att de har fyllt upp med sand, men banan är ju då väldigt mjuk.:crazy:
Vad ska man göra för att den ska bli bra. Vill helst inte rida med hästarna på den förrän den är lite fastare. Hur ska jag bäst ta hand om den:confused:

Sv: Ny ridbana

SÅ fick jag med när jag fick min ridbana gjord. Fy inte roligt. Var som att rida i sahara minst sagt. Vi tog bort sand, fyllde på med en blandning av större grus och stenmjöl. Alla typer av korn ska vara representerade med lika delar. Vattnade,harvade, sladdade och vältade banan efter alla konstens regler många ggr, nu kan jag säga att den blivit bättre men inte helt bra ska ha till några lass med stenmjöl men det får bli när plånboken tillåter.

Hoppas att det går bra för dig och din bana.

mvh Lena

...natursand...

Ingen expert men natursand har runda avslipade korn som "rullar" mot varandra. Krossat material har kantiga korn som "låser" varandra. Därför förvånar det mig att så många ändå väljer natursand om man eftersträvar en fastare bana (har sett i flera trådar att man pratar om absolut vill ha natursand?!).

Jag pratade med Lastbil centralen och de kommer med stenmjöl i morgon. Hoppas att det hjälper. :idea:
Sanden blev natursand då jag bytte jämt mot jorden. Hade inget att välva på. :crazy:
Meddelar sedan hur det blev.

Natursand har runda korn som har jättesvårt för att packa ihop sig = jättemjuk ridbana.

Generellt kan man säga att sten/sand-material som har stora och/eller runda korn har svårare att packa ihop sig än om det är små kantiga korn.

På andra sidan skalan från natursand har du stenmjöl 0-2 som blir som betong... så blanda ner lite sådant i ridbanan.

Om du rider mycket på en ridbana så bildas det Noll, dvs stendamm, när hästhovarna slår sönder sandkornen och ju mer det rids ju mer noll bildas det. Detta leder på sikt till att ridbanan blir hårdare.

Tänk på att inte harva ridbanan, sladda bara, förrän den har packat ihop sig. Undvik gärna longering och hoppning eftersom detta ställer högre krav på underlaget och försök att variera ridvägarna så mycket som möjligt.

Säkert en jättedum fråga, men vad är skillnaden på att harva och sladda:angel: Beror det på hur djupt man harvar:crazy:
Har några högar med stenmjöl på banan nu som vi ska försöka rätta till under helgen.

När du sladdar har du tex en stock eller något slätt som du drar över banan för att fördela tex stenmjöl. Harven har ju pinnar som mer myllar än drar ut. När vi la på stenmjöl körde vi först med vår vägskrapa och sladdade banan, sedan harvade vi för att få lite blandning av materialet dock inte djupt, sedan så vältade vi banan. Det behövs vatten på banan också för att den ska bli bra.

Aha:idea: Tusen tack! Nu förstår jag hur det fungerar:smirk: Lite i alla fall.
Ska klura lite så jag kan sladda banan i morgon:)

Jag har gjort en ny ridmana och den blev för hård istället :crazy:
Antar att jag måste fylla på med mer sand? Vilken grovlek?

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka