Ny regel om säkerhetsväst vid körning på bana!

sandrafors

Trådstartare
F.r.o.m 1 jan 2012 ska det vara obligatoriskt att använda säkerhetsväst vid körning på bana. Även vid träning på bana.

Har alla inhandlat och vilka modeller är bäst, bekvämast och prisvärdast?

Finns ju några som påminner om de gamla ridvästarna, ganska hårda men materialet formar sig med kroppsvärmen. Största skillnaden om jag jämför med min gamla ridväst är att den var mycket mer utskuren vid armhålorna. Så när man sträcker fram armarna tar den inte emot utan man har bra rörelsefrihet för armarna. Den jag kollade på var tydligen en av de billigaste och gick på 1400 kr.

Sen finns det mer mjuka tygvästar som har hårda plattor påsatta som skydd för rygg och så..

Vilka rekommenderas och vilka har ni valt?

Sv: Ny regel om säkerhetsväst vid körning på bana!

Ingen som köpt eller kör med säkerhetsväst? ;)

Jag kör än så länge med min ridväst i panelvariant - jag har ställt ut den så mycket att den inte sitter åt i armhålorna.

Det jag gillar med den om jag jämför med travvästarna är att den ger ett bättre skydd för axlarna.

KL

Kanske får ställa en följdfråga i samma ämne. Hur kan man veta vilka västar som är godkända, brukar beteckningen stå på västen så man ser om äldre västar kan vara godkända istället för att köpa ny?
Har nån gammal ridväst liggande och då jag bara kör ett fåtal gånger/år på bana så vore det såklart bättre kunna använda den gamla västen än att lägga ut några tusenlappar på en ny väst även om de nyare är mycket smidigare att ha på sig.

jag använder min gamla väst, och den är CE märkt, den är en sån hård som formas med värme med mycket utrymme med armarna. är inte kraven att västen bara måste vara CE märkt? då funkar ju gamla också, det brukar stå en lapp på insidan som står CE- och sen året den va märkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka