Ny på islänningar

M

Monia Tex

Som rubriken lyder så är jag ny på det här med islänningar och jag har en massa frågor....
Hur ska formen vara på isisen när man rider den i form?
Vilka övningar är bra att göra?
Vid longering:hur gå till väga?
Finns en isis som vid trav går över till tölt vid minsta lilla man råkar röra sej,är det bara en tränings sak att försöka få henne att behålla traven? Vad ska man tänka på?
Ska isisen ha ett rejält övertramp?
Jag har många funderingar som dyker upp med jämna mellanrum då jag aldrig sysslat med isisar. Så jag tar gärna emot tips och råd från er alla!
:bow:

Sv: Ny på islänningar

Som rubriken lyder så är jag ny på det här med islänningar och jag har en massa frågor....
Hur ska formen vara på isisen när man rider den i form?
Vilka övningar är bra att göra?
Vid longering:hur gå till väga?
Finns en isis som vid trav går över till tölt vid minsta lilla man råkar röra sej,är det bara en tränings sak att försöka få henne att behålla traven? Vad ska man tänka på?
Ska isisen ha ett rejält övertramp?
Jag har många funderingar som dyker upp med jämna mellanrum då jag aldrig sysslat med isisar. Så jag tar gärna emot tips och råd från er alla!
:bow:

När det gäller form, övningar, longering är det precis som med alla andra hästar! :) Formen ska komma bakifrån och hästen ska trampa in under sin tyngdpunkt. Dom ska bära vikten på bakdelen / bakbenen och inte bli framtunga. Longering funkar likadant med vilken ras som helst och dressyrövningar är jättebra att göra med islandshästar! :)
När det gäller traven så kan du prova att trava med lite längre tyglar, många hästar går lätt över i tölt ifall man håller lite för hårt i tygeln. Då gäller det att få hästen att hitta traven på lite längre tyglar och sen successivt öka kontakten till hästens mun. Den måste bygga upp styrkan att trava och hitta takten. Trava även mycket vid longering och tömkörning, samt över bommar och ute i ojämn terräng :)

Lycka till!

Kom igen nu! 30 visningar men inget svar?:confused:

Jag har svarat! :angel:

Haha! Vi måste ha skrivit samtidigt!
Tack för alla svaren!
Men jag låter isisen bli lång och låg för hon bär sej ju inte,är jag på rätt spår? Jag försöker få driv bakifrån och försöker "hjälpa" henne att komma upp. Men hon orkar inte riktigt.
Bäst är alltså att träna traven ute och inte på bana?
Longering kan jag inte alls så vad gäller där?

Haha! Vi måste ha skrivit samtidigt!
Tack för alla svaren!
Men jag låter isisen bli lång och låg för hon bär sej ju inte,är jag på rätt spår? Jag försöker få driv bakifrån och försöker "hjälpa" henne att komma upp. Men hon orkar inte riktigt.
Bäst är alltså att träna traven ute och inte på bana?
Longering kan jag inte alls så vad gäller där?

Ja lång och låg form är det man ska börja med, sen när hästen börjar blivit starkare så kan man börja med den högre formen. Tar dock tid innan hästen har byggt upp denna styrka. Så man ska inte skynda fram något, då det lätt kan leda till stress och spänningar hos hästen och det vill man ju inte ha :) Hästen får arbeta bra med hela sin överlinje och stärka denna innan den högre formen ens ska funderas på.
Så lång och låg :) Och formen ska komma bakifrån, men det vet du ju redan. Annars blir det lätt en falsk form och hästen kröker bara på nacken utan att använda sina bakben rätt. Så bry dig inte så mycket om hur hästen kröker på nacken eller så, när hästen hittar sin form bakifrån så kommer detta automatiskt på hästen.
rid mycket ojämn terräng så hästen får använda hela sin muskulatur på ett naturligt sätt, samt lära sätta ner sina fötter och hålla balansen. klättra är också bra, speciellt för bakmusklerna :)

Det är ju olika ifrån häst till häst vart dom travar bäst, men välj ett ställe -på ridplan eller ute där det går som bäst och börja träna där. Håll inte hästen så mycket ifrån början om den har svårt att hitta takt och balans, utan rid då hellre på lite längre tyglar, sen kan du börja med mer kontakt i hästens mun allteftersom den inte går över till någon annan gångart. Travar man över bommar brukar takten hållas, så det är ett tips! samt ojämn terräng.

Har du aldrig longerat förut? Man kan göra det både med lina och med lös häst (i en rundcorall eller på en ridplan). Det är bra att bygga upp hästen utan ryttare också, för det är ingenting som stör uppe på ryggen då. Tömkörning är också väldigt bra!

Grattis!!!:)
Du rider på världens bästa hästras! ;) Men jag måste bara fråga. Har du köpt en isis utan att ha någon erfarenhet? (Det ska inte låta elakt) :D Jag tycker att du ska söka upp en bra instruktör som verkligen kan islandshästridning! Jag har ridit islandshäst ett tag nu och jag tycker fortfarande att jag behöver hjälp ibland! :rofl: Men man blir ju aldrig fullärd :D Tack och lov :bow: Tänk vad tråkigt det skulle va annars!

Lycka till!!:D

Grattis!!!:)
Du rider på världens bästa hästras! ;) Men jag måste bara fråga. Har du köpt en isis utan att ha någon erfarenhet? (Det ska inte låta elakt) :D Jag tycker att du ska söka upp en bra instruktör som verkligen kan islandshästridning! Jag har ridit islandshäst ett tag nu och jag tycker fortfarande att jag behöver hjälp ibland! :rofl: Men man blir ju aldrig fullärd :D Tack och lov :bow: Tänk vad tråkigt det skulle va annars!

Lycka till!!:D

Nä,jag hjälper en bekant med hennes islänningar. Och nu ville hon ha hjälp med att rida en så hon går i form.
Ska man ha hästen inspänd vid longering? Jag har longerat men alla har ju olika uppfattningar hur man ska gå till väga...
Jag tycker det är helkul med islänningar! Min kompis har 10 st och 2 föl på gång. Min älskling är en 3årig hingst som vi visade på Strömsholm förra helgen. :love:

Nä,jag hjälper en bekant med hennes islänningar. Och nu ville hon ha hjälp med att rida en så hon går i form.
Ska man ha hästen inspänd vid longering? Jag har longerat men alla har ju olika uppfattningar hur man ska gå till väga...
Jag tycker det är helkul med islänningar! Min kompis har 10 st och 2 föl på gång. Min älskling är en 3årig hingst som vi visade på Strömsholm förra helgen. :love:

Du behöver inte ha hästen inspänd vid longering. Men det är ju vad man tycker själv, var dock väldigt noga med att spänna in hästen rätt och inte ha det för långa stunder! Jag brukar använda en halsförlängare på min för att han ska sänka huvudet och gå lång och låg, men använder det bara korta stunder! :)
Annars brukar jag löslongera och använda bommar han kan trava över osv, det tycker jag är bra :)

Tack alla snälla ni som svarat på mina frågor! Nu har vi lite att jobba med framöver! :bow:

Liknande trådar

Tjatter Tänkte att vi kanske skulle uppskatta en lek för att ljusa upp i mörkret (bildligt och bokstavligt talat). Leken är en teaterövning och...
Svar
15
· Visningar
987
Senast: Araminta
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·
Islandshäst Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Ruter
·
Islandshäst Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i...
Svar
17
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka