Ny på detta

Soff91

Trådstartare
Hej.
Denna vintern har jag bestämt att jag ska raka hästen men när
ska man göra det? Och vad ska man ha för vintertäcke till?
Och jag vet inte hur frösen hon är heller eftersom hon aldrig vart rakad
(tror jag) så vad är det bästa täcket att börja med? och hon är väldigt
svår att hålla i bra hull under vintern, gör det att hon fryser ännu lättare?

Sv: Ny på detta

Det kostar mycket energi att hålla sig varm när det är kallt ute, så du kommer garanterat behöva fodra henne mer om hon ska kunna hålla värmen.

Svettas hon mycket i samband med att hon sätter väldigt mycket päls? Annars kanske det räcker med att täcka henne ordentligt så att hon inte får så mkt päls, och kanske raka henne på undersidan av halsen. Det brukar göra underverk på en häst som inte svettas enorma mängder, utan att det gör så mycket för förmågan att hålla värmen.

Det är svårt att veta om de fryser, men jag tycker det märks på ryggmuskulaturen, så det gäller att vara uppmärksam. Fryser de så blir de mer spända helt enkelt... men olika hästar är olika känsliga/frusna, så man får använda magkänslan...

Något år när jag tränat mycket (min häst svettas FLODER oavsett årstid) så har jag rakat ganska mycket (i min mening), undre halvan av halsen, bogarna och magen. Vid nästa rakning har det hunnit bli kallare, då har jag bara klippt undersidan av halsen eftersom pälsen bara är halvlång där jag klippte senast. Inte lika kallt som nyrakat, men inte så varmt som ingen rakning alls.

JA, har hästen svårt att hålla hullet och är åt det tunnare hållet, så påverkar det även hur hon håller värmen i högsta grad.

tips till dig, om du klipper (det heter inte raka : ) hästen för första gången och inte vet hur den hanterar det:
klipp sparsamt.
Hästen håller värmen främst via rygg, länd och kors. spar pälsen där, dvs klipp halsen och undersidan/halva sidorna max. Inte mer.

skillnaden mellan hur en häst klippt på detta sättet, och en häst som är klippt över rygg,länd och kors, hushåller med sin värme är MILSVID i skillnad.

ta det säkra före det osäkra.

täckning måste du sen anpassa efter hästen och hur vind,väder och hagförhållandena ser ut, dvs vilket väder det är, hur frusen hästen är, och om hagen erbjuder skydd eller inte för väder och vind.

varför ska du klippa?

Hur mycket ska du klippa? Allt? Eller ska du lämna över ryggen?

vad står hästen i för stall? Lika kallt inne som ute eller varmare inne?

Vad brukar du ha för täcke på hästen under vintern?

Petunia: Förra vintern gick hon inte lika mycket som hon förhoppningsvis ska i vinter. Det blev inte så jobbiga pass så hon blev bara lite svettig.

mackan: Någon bild som jag kan kolla på där det är klippt så?
jag ska klippa för att hon kommer gå väldigt mycket i vinter så hon kommer svettas väldigt mycket tror jag.

sweep: Jag vet inte än hur mycket jag ska klippa. håller på att funderar på det.
Hon står i ett stall där det är lika kallt ute som inne på vintern och förra vintern var hon inte klippt så då hade hon bara täcke inne när hon stod i boxen.

Hur tjockt täcke hade du då?

Här finns det bilder på olika klippningar http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tank-efter-fore-sa-klipper-du.htm

Jag helklipper min häst och han har olika tjocka täcken inne och ute beroende på hur kallt det är. Brukar börja med fleecetäcke om jag klipper tidigt (sep/okt) och då har han fleecefodratregntäcke ute och sen ökar jag på med 100gram ute och sen 200 gram inne och 200g ute och sen uppåt beroende på hur kallt det blir (max inne är 300gram men det behövde jag inte ha förra året) ute ökas på med 300gram och 400gram om det är mera än -20

jag hade ett regntäcke som va fodrat då bara. Hur många olika täcken behöver man?

Jag spårklipper min häst i början av november. Då slipper hon svettas och kan ändå gå utan täcke. Jättesmidigt.

27427042.jpg

Här ser man spårklippningen rätt tydligt, (även om bilden är tagen i början av maj året därpå)

Va inne på länken och kollade på olika klippningar. och tyckte att Halvklippning lät bäst. Vad tycker ni? Eftersom det är första gången hon blir klippt också tänkte jag på

Börja med att klippa lite och se hur det funkar för hästen. Behövs det sen så är det bara att klippa mer.

Jag började Såhär:
29816633.jpg

men det räckte inte och jag fick klippa mer:
29895918.jpg

Jag skulle vänta och se hur mkt hästen kommer svettas.
Du kan ju egentligen klippa hästen när det passar dig. Så märker du att det inte behövs, så slipper du. Börja täck tidigt så blir det inte så mkt päls på hästen och då kanske du kan slippa klippa.

Brukar ha två täcken på hästarna här. Har kall stall.

Jag kan inte svara på vad jag tycker innan du svarat på de frågor jag ställt till dig : )

Det är ju det att om hon inte ska bli klippt så får hon ha regntäcket som är fodrat bara. jag har ju inget varmare. Ska köpa det om jag ska klippa henne

jag hade ett regntäcke som va fodrat då bara. Hur många olika täcken behöver man?

eftersom du verkar stå i ett kallstall så skulle jag satsa på att köpa bra utetäcken som hästen får ha dygnet runt och eftersom du har ett fodrat regn (fleece fodrat? eller med nått annat?) så skulle jag köpa ett 200 grams utetäcke först och sen inte klippa hela hästen

Om hästen lätt tappar hull så rekommenderar jag att hålla pälsen på.

Om du nu har en bra anledning till att raka så kan du välja att raka endast bogen..
Vill du utavnågon anledning raka hela hästen så tycker jag att du ska köpa ett riktigt ordentligt vintertäcke med kvalité (kan bli rätt dyrt).. eller fleece täcke och ha ett regn täcke med fleece fodring ovanpå. Sen behöver man ju flera täcken att byta med, ifall hästen skulle bli svettig i hagen eller eftersvettas efter ridning så blir den mer kall med ett blött täcke på, än vad den blir om den skulle gå naken.

Så ska du raka: Köp ordentliga vintertäcken, minst två så att du kan byta.
Men jag rekommenderar att inte raka hästen om hon nu lätt tappar hull. (Blir hon lätt smal på vintern kanske du ska överväga att ge henne fri tillgång på grovfoder?)

Värt att tänka på är att många hästar är känsliga för fleece när de är klippta eftersom fleecen hakar i stubben och många gånger lämnar skav. Vi kan inte ha fleece på våra klippta hästar mer än korta stunder (i stallgången, under torkning etc), det blir fula bogskav efter bara en-två dygn (om man har dem som enda täcke inne eller under annat täcke ute t ex).

TS: om hästen är svårfödd kan det vara idé att som du fått tips om innan börja med att raka lite, och sedan utöka om det är tvunget för svettning/torktid. Att helklippa kan bli dyrt med tanke på tjocka täcken (som kostar multum) och tillskottsfoder för att hålla energi och hull.

Min häst som sätter en riktig björnpäls klippa två gånger, första gången i oktober och andra i december.
Förra vintern klipptes hon i täckesklippning, d.v.s. hals och mage.

Hon var utan täcke på nätterna och hade vanligt, inte jättetjockt, vintertäcke ute.
Tack vare att pälsen sparades på korset behövde jag inte ländtäcke när jag red.

Min häst är iof. inte av den magra typen, så riktigt samma funkar kanske inte för dig.
Men jag rekommenderar den typen av klippning, är man inte i riktigt hårdträning känns den lagom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur