Ny mat och ny sand

Status
Stängd för vidare inlägg.

MissFideli

Trådstartare
Mina hårbollar har senaste 4 åren haft Felius Ultra i lådan och ätit RC Fit 32. Men Felius-sanden finns bara inne i stan och jag handlar oftast maten på en affär som inte har den sanden, så idag inhandlade jag istället CatExclusive. Har använt den där rosa kartongen ett tag, men är inte nöjd med den.
Dessutom fick vi provsmak på RC Exigent 35/30 på utställningen sist och katterna verkligen kastade sig över den, så jag tänkte testa den ett tag. Nån som prövat? Sistnämda är iofs ny på marknaden, men ändå?

Mina får Exigent och är helt tokiga i den.
Ger både den och Hair and Skin har fri tillgång på bägge :)
Gissa vilken sort d äter mest av :)

Med tanke på hur fort provpåsen tog slut, är jag lite osäker på hur det ska gå med ett stycke kastrerad huskatthona som inte är direkt smal. Yoga ska ju kastreras nästa vecka, men hon får gärna gå upp iaf 1 kg sen får vi se.
Så jag är alltså lite rädd att den är FÖR poppis här hemma. Vi får se, det är fortfarande hälften Fit i skålarna nu för att dom ska vänja sig, men blir det party så får jag väl gå tillbaka till Fit. Exigent är ju iofs inte speciellt mycket fetare, men mycket mat brukar ju kunna fixa endel själv.

Mina går också på fri tillgång.

Har inte fetthalten på Fit i huvet men den ligger väl på 32?
Så det är klart att om de dessutom äter mer av Exigent så finns ju risken att de blir lite runde.
Det är allafall vad jag hoppas på för mina egna katter :)
Det finns ju inget som säger att du inte kan fortsätta att blanda, det gör jag.

Aha, smart.

Mina är kräsna på allt utom torrfoder. Varje gång jag byter kastar de sig över det nya.

Fick en påse Bilanx torrfoder med senaste Kattliv. Katterna älskar det så jag använder det som godis.

mandalaki

Ja du ser vilken koll jag har :)
Rörde till det, det är ju proteinet som är 32 för Fit :)

Min f d tjocka honkatt blev tjock av RC Light som innehåller 10% fett, nu äter hon mat som innehåller mellan 25 och 30% fett och hon är inte det allra minsta rund om magen trots att hon är lika matglad.

Jag har ju haft Indoor till mina kissar senaste tiden, för jag tyckte att Chivas började bli lite väl rund om magen... Men det funkar inge bra, Sammi har gått ner 2 hekto sen jag bytte, och tom Chivas börjar kännas lite tunn.
De äter av den med god aptit, men tydligen så räcker det inte till.
Så när påsen är slut tänkte jag byta till Exigent, för den liggen liksom "mittemellan" i energimängd. Sensible, som jag hade förr, är lite för mycket för Chivas, men jag hoppas att med Exigent kanske det kan bli lagom för bägge katterna!
De gillar den i alla fall, fast Chivas gillar just nu indoor bättre, men han tycker alltid att den kattmat han äter just nu är godast. Om man bara byter långsamt så kommer han snart tycka den nya är godast! :D

Sv: Re: Ny mat och ny sand

Min f d tjocka honkatt blev tjock av RC Light som innehåller 10% fett, nu äter hon mat som innehåller mellan 25 och 30% fett och hon är inte det allra minsta rund om magen trots att hon är lika matglad.

Det är kolhydrater katter löper störst risk att bli blir tjocka av eller hur?
Inte fett...
Mycket kolhydrater i indoor- och lightfoder väl?

Sv: Re: Ny mat och ny sand

Bekima - tråden är tre år gammal, sök på torrfoder så hittar du en massa trådar om precis det du skriver. Och som Sol också skriver: att katter blir feta på kolhydrater.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 265
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka