S

Supersonic_

Är det sant att det har kommit en ny lag om att man måste ha säkerhetsväst på ponnyhopptävlingar? :confused:

Sv: Ny lag?

Nej det är inte sant. Det kan dock komma ett förslag på att alla tävlande under 18 år ska bära väst. Men det dröjer nog innan det blir klart isåfall... Läste det i Hästmagazinet, tror jag det var.

Puh :)
Jag fick höra att det skulle gälla från nyår, men så vare visst inte

nej det är ej sant,
men det skulle inte göra något om det var det.
visst det är ju allas olika val att ha väst eller ej.
det är ju på egen hand.
men jag tycker säkerhetsväst är toppen,
och jag har alltid en när jag hoppar.
det kanske inte ser snyggt ut (men endel är faktiskt jätte snyggam jag valde den bästa detta året + att den var jätte smidig och bra)
men jag har helldre på mej ngt som inte ser snyggt ut som kian rädda mitt liv.
/ clara

Lag lär det knappast bli hur som helst, däremot kan det dyka upp i TR, dock inte nästa år utan senare vad jag förstår

Det vore väl kanon om fler började använda västar! Speciellt barn och ungdomar! Inom galoppen är det obligatoriskt vid löpridning och om det är inom någon hästsport man behöver vara smidig så är det där. Vi har specialvästar som är klass 1 och delade i oändligt många fler bitar än de vanliga ridvästarna, dessutom är de lättare. Jag använder min väst ca 8 timmar om dagen och brukar inte ens orka ta av mig den när jag mockar... Mitt förslag till alla er som tycker att de är obehagligt med väst är att prova en av dessa, allt är en vanesak. Det är väl bara inom fälttävlan det är obligatoriskt med klass 3??? En klass 1 väst skyddar mer än ingen alls!

Det blev ett j*vla tjoande av ilskna kommentarer när det blev lag på hjälm oxå!!!- idag är det väl ingen som ens funderar över den lagen...

Självklart ska barn, som ej är myndiga, ha bra skydd på sig under tävlingar, helst alltid... Jag ser fram emot en lag om västtvång även i hoppningen!

dressyren överlåter jag till ngn annan att diskutera

galoppens säkerhetsvästar är jag allt lite skeptiskt mot... Var på prova på kursen på Strömsholm och ledarens väst var väl i stort sett en väst av tyg...
Han hade problem med vikten :p

ancan skrev:
Jag ser fram emot en lag om västtvång även i hoppningen!

Håller med dig. Jag har till och med skrivit till förbundet och föreslagit att man istället för som nu kan ha kavaj eller ridjacka på tävling ska kunna välja mellan kavaj, jacka eller säkerhetsväst. För att slippa att folk skyller på att det är varmt med väst och att den inte får plats under kavajen.

Det förslaget skulle jag gilla :bow:
Den dag jag nu börjar tävla hoppning alltså. Att ha väst OCH kavaj är jobbigt och fult, jacka är en sak men nja, inte alltid så snyggt.
Däremot tex vita ridbyxor, vit polotröja eller skjorta och en säkerhetsväst, det är ju faktist snyggt, smidigt OCH bra!

Skönt att det finns ngn "efter mig" som tagit över rollen som "besvärlig kärring"...
Jag kämpade i flera år för bla nya mätsystem... det blev ju bättre, men inte helt bra...:smirk:

Annat jag "gapat" om är bla idealtid på LD-nivå..., strängrae bett regler för lokaltävling. Lag om säkerhetsväst.Förbud mot premier för barn mm...

ancan skrev:
Annat jag "gapat" om är bla idealtid på LD-nivå..., strängrae bett regler för lokaltävling. Lag om säkerhetsväst.Förbud mot premier för barn mm...

Men där håller jag inte med om alla dina punkter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgjordes Ponnyallsvenskan division 2 hoppning i Dalarna på Leksands ridklubb. Efter tre omgångar stod det klart att segrande...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Ny lag från och med 2026 att arbetstagare får insyn i vad medellönen är hos det motsatta könet med samma arbetsuppgifter. Jag kommer...
2
Svar
24
· Visningar
1 932
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördagskvällen var det lottdragning och mingel för de åtta lag som under söndagen ska göra upp om medaljerna i Folksam...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
478
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka