Ny klass i fälttävlan – hackamore förbjuds i terrängen

Någon som vet varför hack förbjuds i terrängen och hoppningen när det gäller ponny?

Jag antar att det är för att det är en rätt skarp betsling? Men jag vet inte. Gör de skillnad på längden på skänklarna? Eller gäller det alla från väldigt korta till väldigt långa?

Jag antar att det är för att det är en rätt skarp betsling? Men jag vet inte. Gör de skillnad på längden på skänklarna? Eller gäller det alla från väldigt korta till väldigt långa?
Men ett ponnyhack är ju tillåtet i vanlig hoppning för ponny tänker jag. Sen vet jag inte om ett ponnyhack är skarpare än tex ett pelham?

Nyfiken om någon har "rätt svar"! :)

För att hackamore går sönder oftare. De är inte så driftsäkra helt enkelt.
Tyglar, bett, träns och sadelgjordar kan också gå av så det är ju egentligen inget bra argument. Vad jag vet är det heller inte därför, men för att någon statistik har visat att det är mer vanligt med fall i terrängen med hack.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna värmde upp inför helgen i första internationella klassen på Gothenburg Horse Show. Det radades upp blågula nollor och i täten...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·
W
Fälttävlan Har förstått att det finns tankar på att eventuellt införa en ny klass / tävlingsform där häst kan hoppa valfri höjd på samma bana som...
Svar
18
· Visningar
1 701
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur