E

Emzsan

Nu är det dags att skaffa nya stallkatter då de tre vi har just nu
börjar bli lite till åren. De har varit kastrerade hela livet så någon
arvtagare finns inte. (Obs de ska inte avlivas men är inte de bästa
råttfångarna längre :smirk:)

Vi har varit och valt ut tre syskon som kommer att flytta hem till
gården om ca 6 veckor. Min fråga nu är hur man vänjer dem till en ny
miljö för de är inne katter just nu (ute i trägård) och ska bli utekatter.
Hur gör man med de andra tre gammla stallkatterna när de ska träffas
förförsta gången?för den ena är välldigt revir stark.
Vill de ha en speciell sovplats?, de andra sover ju lite var stanns.

Tacksam för alla råd och tips jag kan då jag vill att detta ska gå så
smärt fritt som möjligt

MVH // Emzs

Sv: Ny katt

Vi tog hem två katter förra sommaren som skulle bli stallkatter, den ena var innekatt, men brukade vara ute i trädgården, den andra var en utekatt.

Nu hade vi ju inga gamla katter att tänka på, men det var i alla fall två främmande katter som skulle bo tillsammans.

Vi hämtade den ena katten först, den som varit innekatt och som då var rumsren. Hon bodde inne i huset hos oss de första dagarna för vi hade inte hjärta att stänga in henne i stallet alldeles själv. Några dagar senare kom då katt två, han var inte rumsren så han fick bo i stallet från början, med låda så han lärde sig ganska snabbt att gå på lådan. De fick träffas under uppsikt av oss, både i stallet och inne i huset så att de vande sig vid varandra. Första dagarna vi lämnade dem ensamma i stallet så hade vi katt nr två i en bur så att de inte kunde komma åt varandra (hade varit bättre att ha dem i två rum men det fanns inte möjlighet).

Det tog lite tid, men till sist så låg de och sov tillsammans. Ingen av dem fick gå ut de första två veckorna, sedan fick de gå ut när vi var hemma, efter 3-4 månader fick de vara ute helt själva även när vi inte var hemma. Under tiden de inte fick gå ut fritt hade de möjlighet att gå ut i en inhägnad.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 866
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 233
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm