Ny katt?? *långt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Vaccan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 762
V

Vaccan

eller en till snarare. :banana: :banana:
Jag har fått span på en kull av hälften Skogis/huskatt.
En hona ska de bli den här gången, jag har ju två hanar redan.
Men jag har ju aldrig haft en honkatt, så jag tänkte passa på att undra lite :cool:

Skiljer det mycket i temperament? Jag har ju världens mysigaste soffproppar nu (hankastrater) men jag har uppfattat det som att honor kan vara lite mer.. Bitch.
Är det bara ett rykte eller kan man säja att det stämmer överlag?

Ang. kastreringen, då vet jag ju att det är ett större ingrepp än vad det är på hanar, att man ska öppna buken.
Men när kan man säja att man ska göra det? Jag har hört både före första löp (hur jag nu ska kunna räkna ut när det kommer precis...) efter första, efter andra.... När brukar man vanligtvis göra detta?
(vill inte ha en huskatt som ska gå ute okastrerad, jag råkar tycka det är oansvarigt om någon undrar varför jag måste kastrera och inte vill tjaffsa med P-piller).

Kullen är 4 veckor nu, så jag tar hem den nya bebban lagomt till vecka 26 då jag är ledig :D (timing...).
När jag tog hem lillkatten Pip nu så var min äldsta väldigt muppig, satt jag med Pip i knäet så kunde han smyga sej fram och dänga till den lilla och sedan springa därifrån fort som 17 :crazy:
Men jag vet ju samtidigt att han inte är elak så, och det går hur bra som helst med Pip och Nils nu.
Men nu är det ju två stycken nyfikna här, Pipen kommer garanterat inte göra ett dugg, snarare bli lycklig över att få en kompis som är mindre än honom.
Men han kommer ju endå att vara påflugen sådär som han är, och hur kan man lättast göra så att hon inte känner sej trängd?
Med Nisse muppandes framför henne (han paraderade framför lilla Pipen fram och tillbaka och gjorde sej stor för att verkligen visa vem som var den...) och Pipen med lillsnoken uppe i hennes ansikte för att hälsa.
Också jag då som onekligen måste verka läskig, stor och okänt ställe och inga syskon eller mamma :(

Tips????

:)

Sv: Ny katt?? *långt

Inget är väl mysigare än en hankastrat, men kastrerade honor är härliga också, på ett annat sätt. Visst är det att generalisera men jag tycker honor ofta har mer vilja och kan bli griniga om det inte passar dem.

Kastrera kan du egentligen göra så fort de blivit vuxna nog att vet tycker det är ok att söva. Med tanke på skogisinslag så borde det gå rätt fort... (Jag har ju en korat, och hon väger fortfarande bara 2 kg, trots att hon är över 8 mån)
De flesta veterinärer vill tyvärr inte kastrera innan katten är 6 mån, går du till någon som ställer krav på högre ålder så byt vet! (Det är bara skadligt för katten att gå fertil i onödan)

När vi hämtade Maja var hon jätterädd för Hanoo, så vi hade dem i skilda rum den första veckan, så fick de träffas korta stunder åt gången. Hanoo (som i vanliga fall är en mycket revirkänslig herre) fattade direkt att den lilla var en bebis som man skulle vara rädd om. Han var mycket noggran med att närma sig henne försiktig, inte överraska henne, och göra sig så liten han kunde :love: Tyvärr har han varit lite mesig mot sin lilla prinsessa, så i dagsläget är hon en helt klart odräglig tonåring som skiter i allt vad gränser heter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
624
Senast: Sassy
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in... 2
Svar
25
· Visningar
12 238
Senast: hastflicka
·
C
Övr. Katt Åh jag måste verkligen skriva av mig lite! Jag har nu i 30 minuter haft en diskussion på nätet med två kompisar som tycker att man...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: Vaccan
·
J
Övr. Katt Fick ett amil från min katts uppfödare idag - de har fått nya kattungar!! :rofl:Jag har bara en liten katt som snart är 5 månader, och...
Svar
3
· Visningar
829
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025