M

Magrinette

Har två hermelinhonor på 4 månader och har en kompis som måste göra sig av med sin. Hon har erbjudit sig att "inackordera" den hos mig men frågan är om man kan ha alla tre i samma bur. Hennes är en kastrerad hane. Storlek blandning dvärg vädur och vädur.

Han väger ca 2,5 kg o mina ca 600gr styck... lite storleksskillnad...

Sv: Ny kanin

Kan funka. Det beror på individerna om det fungerar eller inte. Är alla väldigt dominanta så kanske det inte går så bra, och det finns ju fler saker som spelar in.
Ni får helt enkelt prova för att se om det går, ingen kan svara på om det går eller inte utan att prova.
Men har man en stor bur så brukar det gå bra oftast, men du får som sagt prova, det är inte säkert att det funkar bara för att man har stor bur.

Buren jag har nu är 120x50 (rekomenderad till de två jag har) men har möjlighet till en 140x60 bur som grannen har på loftet.

Mina två är mest små och ynkliga känns det som men vet inte hur hennes är :S

Dina burar är för små...

En kanin (en liten, som en hermelin te x) ska ha en bur som är MINST 0,5 m2.
Och vid grupphållning ska varje kanin ha 0,25 m2 (men då ska den där 0,5 m2 vara "från början" och sen 0,25 m2 för varje ytterligare kanin...)

Hoppas jag inte snurrade till det nu...

Senast ändrad:

När jag köpte mina kaniner kollade jag upp detta med burar och till mina två små räcker den buren jag har, har även ringt och kollat upp detta.

Såg också att jag skrev fel på min den är 120x60

Senast ändrad av en moderator:

:P jo det e sant, men som tur e så är dom inte i buren så ofta. Jo 3 går absolut inte i dessa burarna men tror inte jag kommer ha dem ihop i så fall. Blir lugnast för mina små "bebisar"

Fr o m imorn måste buren vara godkänd annars bryter man mot lagen ;), även om kaninerna är ute mycket.

Okej, det är bra att du inser att du inte kan ha alla tre ihop i den buren iaf :).

Nu har jag pratat med en till uppfödare, och hon säger att det kan räcka med 0,25 m2 till varje kanin, men jag har lärt mig annorlunda (går djurvård på gymnasiet, tredje året). Men det skadar ju inte med lite extra yta ;)
Men då kan du ju iallafall inte ha tre kaniner i någon av burarna, men två går då alltså bra, om man räknar som hon :D, men ja... ;) Det är då man hoppas att djurskyddsinspektören räknar som man själv gör ;).

men jag ska ändå byta till grannens till mina två :)
den 0,84m3 :d

Just d :)

Men frågan är nu om de kommer kunna gå ihopa, inte i buren utan på golvet och i uteburen (den är STOOOOR :love:)

Inte säkert att det blir av, hon har bestämt sig för att prova att ha honom som endast utekanin och se vad som händer

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
569
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 253
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama