Ny kanin, nya tricks

gadriel

Trådstartare
Lovade ju en uppdatering om min nya kanin som fick ersätta lilla Otto.

Köpte en liten grabb vid namn Neo, skulle vara runt året. Han är ganska hermelin-lik så han är väl en korsning mellan det och något mer.
Han var lite kräsen och blyg i början men nu har han verkligen blivit mysig.

Så här långt har vi kommit hittills med trickträningen:

Neo tränar tricks

Sv: Ny kanin, nya tricks

Han är jätteduktig ju, söt är han också! :)

Hvordan går du fram når du lærer ham triks? Holdt på med litt kaninhopping med min forrige kanin, men hun forstod liksom ikke andre triks enn å klatre i fanget for å få kos (og det var nok mest motivert av kosen :p)

Tack :) Busig är han också...hrm... i förra veckan lärde han sig att hoppa upp på skrivbordet och hittade på bus, han hoppade runt med min mobil i munnen på golvet som han snott från skrivbordet, när sambon lämnade den till mig hade han lyckats trycka in sådär 511 knappar, tur han inte ringde upp någon ;)

Eftersom han har saker i munnen nu hela tiden så hoppas jag att jag kan börja träna apport med honom som jag gjorde med Otto, får ge det ett försök iaf.

Lace: jag använder ett klickljud med munnen, ett ganska lågt för han blir nervös annars. Ex när jag skulle lära han att hoppa upp på lådan så lockade jag med godis först och gav han några gånger på lådan, sedan lät jag bli att locka med godis och väntade. Eftersom han kom ihåg att han fick godis på lådan nyss och man väntar en stund och ignorerar alla försök att klättra upp i knät osv så kom han till sist på att han skulle nos lite vid lådan och då klickar jag direkt och han får godis. Nästa gång kan jag jag väntar itll han går upp med frambenen på lådan, då klickar jag och ger godis.

Ungefär så jobbar jag...lite flummigt jag vet men hoppas du förstod. Om man lär dom att det kommer godis vid klicket så slipper han att locka med godis hela tiden, ska man ex lära som apport så fungerar det inte att locka med godis.

Hvordan går du fram når du lærer ham triks? Holdt på med litt kaninhopping med min forrige kanin, men hun forstod liksom ikke andre triks enn å klatre i fanget for å få kos (og det var nok mest motivert av kosen :p)

Jag skulle göra så här om jag ska lära att hoppa.

Sätt fram hindret, ha det väldigt lågt först. Sätt dig bredvid och ha massa godis i handen. Vänta och se vad kaninen gör, klättrar han upp på dig så låt han göra det men ger han INTE godis. Till sist ger han upp och förhoppningsvis kommer han att nosa på hindret för att se vad det är för något. Då klickar du direkt och ger han godis. Börjar han klättra på dig igen så bara ignorera, nosar han på hindret igen, klicka och ge godis. Till sist kommer han på att han ska gå till hindret om han vill ha godis och inte klättra upp i ditt knä. När han förstått det så kan du vänta till han går över hindret, då klickar du och ger godis. Om han inte gör det själv så locka lite med godis över hindret några gånger och ge han godis. Sen slutar du och ser om han kommer på att han ska gå över hindret utan att du lockar då ger du godis.
När han börjat förstå att "gå över hindret" = godis så kan du börja lägga till ett röstkommando, ex HOPP.

Du får nog först lära honom att klick betyder godis. Gör klickljudet med munnen och ge han godis några gånger.

Vad duktig han är! :love: Bra tips det där med klickljudet! Jag försökte klicka med min ena kanin för ett tag sen men använde en vanlig klicker, och hon blev bara rädd för ljudet och skuttade iväg. Inget bra resultat. :o Får försöka med ett mildare ljud!

Vad inspirerad man blev nu!
Iaf en av mina kaniner hade nog varit rätt lättlärd :)
Superduktiga är ni ju!

Kul att det kan inspirera...se om jag kan filma de två senaste grejerna vi pysslar med imorgon. Inte hunnit så mycket så det har blivit lite sporadiskt.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Däggdjur Jag hade precis hittat nya hem till de kaniner jag hade kvar för att jag skulel börja plugga på annan ort men råkade få en liten herre...
Svar
15
· Visningar
3 468
Senast: vego96
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 374
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama