Ny inom NH, var början man?

Z

Ztrawberry Zling

Hej!
Om man är helt ny för detta, var/med vad bör man börja? Läsa någon bok kanske, är Dansa med hästar något för nybörjare? Jag kommer att åka iväg till en utbildad kille bara några mil hemifrån, vad är att rekomendera, att ta 1-timmes lektion vecka efter vecka eller åka på en mastig kurs över en helg? Hur mycket orkar man själv och hästen "ta in", kanske en helg blir för mycket på en gång?
Man vill ju gärna få ut så mycket som möjligt för pengarna så att säga. Damen jag tänkt ta med mig är min 4-åring som inte är någon problemhäst, men matte vill lära sig mera!

Alltså var/hur börjar man?

Sv: Ny inom NH, var början man?

vad är att rekomendera, att ta 1-timmes lektion vecka efter vecka eller åka på en mastig kurs över en helg?
Både och! :)
Men lämna hästen hemma i början. Det är DU som skall lära dig.

LIA

...*ler*...dumt formulerat av mig! Åker jag på en helgkurs först kommer jag fortsätta med lektion även veckovis, åker jag första på 1-timmes lektioner så leder nog det naturligt till en helgkurs.

Jaha jag tog för givet att hästen skulle med!? Där ser man...

Börja med att skaffa en bra tränare eller gå nån kurs eller nåt.

Och du kan lära dig massor bara genom att studera hur hästarna samarbetar i en flock.
Samt genom att själv välja hur DU vill gå tillväga.
Själv kör jag den mjuka filosofin, där jag inte kräver blind lydnad.
Mina hästar får testa och busa, det tycker jag är ett tecken på intelligens, samt att jag visst vågar bjuda in dom på en liten maktkamp.
Jag tror inte jag är en sämre ledare för det, jag tror att de respekterar mig på en nivå som bättre stämmer överens med hur de vill ha det, för i grund o botten, vi är ju inte hästar.

Vill du vara en respekterad kamrat, eller en stark ledare?
Skall du vara en stark ledare så tänk på att du aldrig får lämna din flock.
Svamel, svamel, svamel...

GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!!!

Dansa med hästar tycker inte jag är så bra för nybörjare. Alldeles för flummig.

Det finns en del utmärkta böcker på svenska numera så läs dem istället.

Åk gärna på kurs för att titta och se om du trivs med tränaren. Sen kan du ta med hästen om du tycker att tränaren passar dig.

Var hittar man NH-tränare i Skåne?

hm.. jag skulle föreslå att du läser boken Dansa med Hästar! den är väldigt enkel att förstå sig på och den är att rekomendera! lika dant "horsemanahip i praktiken"

"Boken om Horsemanship" av Lisbeth Jonsson är en bra nybörjar bok. Det finns både enkel fakta och bra övningar man kan göra själv med fina bilder.

Lycka till! :)

Jag läste Dansa Med Hästar när jag var ganska liten, fick inte ut så himla mycket av den då, men det väcktes ett stort intresse för naturlig hästhantering som ledde till att jag började "experimentera" själv med min islandshäst. Det gav mycket.

Har dock läst om boken nu på "äldre dar" och då gav den mig betydligt mer. Jag tycker inte alls att den är särskilt flummig, men man måste vara ganska koncentrerad när man läser den, tror jag.

Klaus Ferdinand Hempfling har även skrivit en annan bok, mer skönlitterär som handlar mer om hans liv och syn på hästar - mycket bra! Titeln har tyvärr fallit i glömska :o

Tycker att det finns en bra artikelserie på www.western-ridning.com om NH. Läs den och se vad ni tycker! :)

Mvh,
Liquid Diamond

Åk på en helgkurs först och ta sedan 1 lektion/vecka, det tror jag du lär dig masssor på.

Du kan ta med dig hästen. Hästen ska visserligen inte lära sig utan det är du som är eleven, men å andra sidan skall hästen och du skapa ett band och en kommunikation.
Jag tycker det är bäst att ta med sig sin egen häst, man lär sig mycket mer när man får börja med en grön häst, som inte förut blivivt hanterad på detta sätt, och dessutom med sin egen häst som man har en relation till. Det är bättre att ta med sin egen häst också ur synpunkten att du då får hjälp med allt som händer mellan er, så sliupper du möta problem när du kommer hem och tror att det är så där lätt som det var på en häst där rang, zon och ledarskap redan är befäst.

Jag tycker det viktiga är att man tar hjälp av en instruktör. Läser man sjäälv om det och sedan provar på hemma är det lätt hänt att man missar en massa som hästen säger och det kan även sluttttta med att man pskyliskt bryter ner hästen av misstag.

Men att läsa böcker och ta hjälp är en bra kombination.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 669
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama