Ny i avels världen, tacksam för hjälp =)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Arbogamarre
  • Startdatum Startdatum
A

Arbogamarre

Jag har nyss börjat intressera mig för avel och har i planerna framöver att ta fram ett föl som "påläggskalv".
Min nuvarande häst är efter Vivaldi, helt otrolig häst, med en ödmjukhet jag sällan skådat och ett hjärta av guld, mycket bra psyke och fina gångarter.

Nu vet jag att just Vivaldi inte är kvar i sverige och det blir mycket dyrt att ta hem fryst från USA (annars vore han drömmen), vad tror ni om hans farfar Napoleon?

Stona jag funderar på är ett efter Stanford, väldigt bra fölmamma, eller ett efter Amiral, något knasig och hetsig.
Troligen väljer jag Stanford stoet som har psyket jag söker, Amiral dottern har nerverna utanpå men är mycket vacker... :crazy:

Nu undrar vad ni skulle tipsa om för hingstar...

Jag vill ha en trygg lugn häst, med bra huvud. Rider dressyr så bra gångarter är såklart viktigt, samt inte alltför stor (är bara 1.63 själv).
Bra bakben och gärna stor gång.

Stoet är mest inriktning hopp, är lugn, bra med föl, snäll och ca 1.65.

Ungefär vad kostar en betäckning?

Vore jätte glad för svar, är jätte intresserad av att lära mig mer!!

Sv: Ny i avels världen, tacksam för hjälp =)

Napoleon dog 1996, och Vivaldi dog förra året.

Betäckning kan kosta allt från inget i språngavgift fast med levande-föl-avgift, till 4000:- vid dräktighet på 16:e dygnet + 8000:- vid levande för till 10000:- strået med fryssperma. Plus moms på det.

Napoleon är visserligen död men har fortfarande ett par söner i aveln - Bernstein 761, Nactus 854 och Zephyr 829. Alla A-premierade, kolla in dem :)

Jag har själv en supertrevlig valack e. Napoleon.

Vill då bara tillägga att kolla inte in dem åt Amiral-stoet eftersom Amiral också var en son till Napoleon.

Det skrev jag inte för det verkade ganska självklart men lite "linjeavel" är väl aldrig fel ;)

Jag tror att en ganska så rimlig gissning på totalkostnad exkl resor, foder och försäkring (dvs bara seminkostnad, vet o hingstavgift) landar på runt 15 000-20 000 kr för en normalhingst - förutsatt att inte stoet har problem att bli dräktigt (då blir det värre).

Sedan kan det, som sagt, kosta precis hur mycket som helst om du har ett strulsto alternativt om hingsten är dyr.

Generellt sett kan man säga att naturlig betäckning blir något billigare än semin. Fryst är dyrare (högre vet kostnad).
Ett ytterligare sätt att komma ner ngt i pris är att välja en hingst som finns på semin i ditt närområde. Om du kan ta stoet till hingstens tappstation så tas normalt ingen stationsavgift ut (värt ett par tusen kr). Naturlig betäckning blir nog ändå billigare.

Hoppas det svarar lite på vad det kostar. Lägger man sedan på alla omkostnader med försäkring, resor, vet, foder... minst 10 000 kr till.

Att tillverka föl är dyrt! (Men ack så härligt.)

Liknande trådar

Avel ...till ett sto, Bellini-Napoleon. Stoet är 12 år, har aldrig haft föl innan, hoppar helt okej, har fina gångarter med extra plus för...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur