Ny hund, foder och allergi....

AnnaKarinA

Trådstartare
Har en omplaceringstik, står pitbull i papprena men hon har ingen stamtavla, så jag säger blandras av muskelhundstyp.
I veterinärens utlåtande om henne finns en notering, "misstänkt allergi, rosa/röd färg på pälsen mellan trampdynorna". Jag har bara haft henne i en knapp vecka, fick inte med mig något foder och har ingen aning om vilket foder hon ätit.
Köpte allergifoder till henne då min andra äter färskfoder, men jag är inte så sugen på att prova det på henne med tanke på misstänkt allergi ;)

Dock är hon svår att få i mat, hon är inte direkt intresserad av godis och snask heller. Människomat visar hon inte heller nåt direkt intresse för.

Vad skulle ni göra? Ultimat vore ju om jag hittade ett foder som båda kunde äta, naturligtvis. Hanen behöver inte äta färskfoder längre, men det var det enda han ville äta när han kom (och var väldigt tunn, han väger dubbelt så mkt nu ;) ) men han är nu kastrerad och har hittat sin aptit.... :D

Sv: Ny hund, foder och allergi....

Prova färskfoder, t ex VoH.
Rosa päls mellan tårna kan vara väldigt många olika saker.

Har du möjlighet att fråga veterinären eller förra ägaren?

Rosa päls mellan tassarna behöver absolut inte vara allergi (men kan vara tecken på att hunden kliar sig vilket i sin tur kan bero på allergi vilket i sin tur kan vara antingen beroende på fodret eller omvärlden).

Min foderallergiska hund äter bravo vilt vilket han tål.

Jag hade gett henne ett så "rent" foder som möjligt (dvs med så få ingredienser som möjligt), hållt mig till det och varit uppmärksam på symtom (tex klåda eller magproblem, allergi kan även visa sig i tex öronen). Om hon uppvisar symtom kan du då lättare hitta boven än om hon äter massa olika saker. Om inga symtom kommer, kan du ju börja utöka med att testa andra saker.

Är det i veterinärbesiktningen eller var hade veterinären skrivit?

Jag håller helt med Jenka och Vallhund. Ge ett färskfoder, men med så få ingredienser som möjligt.

Vom och Hundemat som Vallhund föreslår är ett jättebra foder. Eftersom det inte innehåller något spannmål så eliminerar man en vanligt förekommande allergen, vilket är bra. Jag skulle dock inte välja det om jag inte visste vad hunden reagerade mot eftersom det innehåller innehåller så många olika proteinkällor (nöt, kyckling, lax och ägg).

Jag skulle börja med att testa Nordic special+ som innehåller kött och vom från nötdjur, potatisfibrer och ångkokt korn. Visserligen innehåller det spannmål, men eftersom det är så få ingredienser så blir det inte så omständligt att köra ett eliminationstest om hunden skulle reagera på fodret. Visar hunden inga symptom inom tio dagar räknar man med att hunden tål samtliga ingredienser. Då kan du börja lägga till en typ av proteinkälla, t.ex. kyckling (och då testar du att ge det tillsammans med resten av fodret varje dag i tio dagar). Fungerar det, så testar du ytterligare en sak.

Mitt råd: om hunden mår bra, varken kliar sig, biter/gnager/slickar på tassarna eller har problem med hud/päls så behöver du i princip inte göra någonting än att hitta ett foder hunden gillar. Det finns ingen anledning till att börja mixtra med allergifoder/eliminationsdiet när hunden inte uppvisar symptom.
Så prova du att ge henne det färskfoder din andra hund äter, kanske hon gillar det?

Missfärgning på tassarna kan vara gammal, dvs hon kan ha haft en infektion eller liknande förut men som nu är läkt. Missfärgningen försvinner inte förrän ny päls växer ut.

Om hunden däremot visar symptom så ta hunden till en veterinär som är duktig på hud, för en utredning. Det kan då vara tecken på infektion, allergi etc.

*svarar alla*
Åh, ni är så kloka (eller, i klarspråk: jag är så korkad... :cool: )
Hon är omhändertagen via polis och nu omplacerad hos mig så det är svårt att veta vad hon ätit tidigare, vet inte ens hur gammal hon är...

Tack för era tankar och råd! Klart jag inte behöver blåsa upp hennes eventuella allergi för hon visar inget här, kliar sig inte och är okej i magen. Hon har några små sår eller pluppar här och där, men det kan lika gärna vara beroende på det liv hon levt ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
4 150
Senast: nilie
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka