ny hovslagare!

DarkInNight

Trådstartare
Jag har under alla år haft en och samma hovis. Nu har han blivit sjuk och vet inte riktigt när han kommer bli frisk igen.

Ena hästen tappade en sko igår, och eftersom hon inte kan gå utan en sko utan att bli sjuk har jag akut ringt runt och fått tag på en hovslagare som kunde komma ut idag.

Men nu börjar jag bli nervös, hur vet jag att han är bra? Vad ska jag fråga efter och vad är viktigt att hålla koll på?

Det är ju så sjukt viktigt att ens hovslagare gör ett bra jobb, och jag blir lite lätt nervös efter att ha läst trådar om hovslagare som gör dåliga jobb.
Min häst är otroligt känslig för felbelastningar och blir det fel så kommer hela snurrar med veterinärbesök och behandlingar dra igång igen...

Han ska ha gjort klart utbildningen för något år sedan men jag hittar inte honom på hovslagarförbundets hemsida! :confused:

Sv: ny hovslagare!

Aha, haha. :) Då är jag med. Förhoppningsvis behöver du inte vara orolig för din hovis är ju väl medveten om vad just din häst behöver. Det kommer nog bli fintfint!

Men hörrni. Jag tycker det finns massor av trådar där hela Buke har åsikter angående skoning och hovslagare.

Alltså borde det finnas folk med kunskap av hur man utvärderar en skoning.

Finns det ingen som kan berätta vad jag ska hålla koll på så jag vet att hovslagaren vet vad han gör? -Innan han förstör hästen.

Såg att tråden blivit flyttad.
Jag behöver nog en lathund för trådskapande eftersom jag verkar lägga mina trådar fel varje gång :) .

Nu är hästen skodd. Det gick över förväntan faktiskt. Jag blev jättenöjd med hur han hanterade hästen och skoningen. Jag fick tid att berätta om hennes historia, varför man bör vara försiktig med vissa saker, hur jag vill ha det, etc, och allt flöt på riktigt bra :bow:

Jag skulle tro att det säkraste sättet att hitta en ny hovis är just via den gamla hovisens rekommendation. :) Skönt att det gick bra.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 924
Senast: Askur2017
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka