Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

fettso

Trådstartare
Eftersom den andra tråden spårade ur...försök hålla er till ämnet!
Annat kan ni PM:a mig om.
Ni får strypa mig om ni vill;) MEN jag älskar hästar som syns!:love:
Har kommit upp med en ny lista på hingstar jag gillar, som har bra bedömning och allt det där som jag söker+färg!
Av er vill jag ha bilder på hingstarna+avkommor, kommentarer om hur ni tycker dom är i lynnet,exteriör,gångarter osv.
Bombadera mig med åsikter!!:bump:

Vill gärna veta vilken/vilka hingstar ni tycker skulle passa just Kaela!
Dom egenskaper jag söker hos en avkomma är:
*Mkt vilja
*Mkt aktion
*Bra ben
*Större än 138cm i mkh
*Bra lynne
*Snygg färg

Meitill frá Kjarnholtum
Háleggur från Oskarslund
Oddur från Mörtö
Ómi från Stav
Strákur från Kaggestorp
Grásteinn frá Grafarkoti
Jarl fra Granbakken
Gaukur frá Innri-Skeljabrekku
Ask från Gullunge
Haukur från Skáneyland
Ypsilon frá Holtsmúla
Kofri frá Morastödum
Jórik från Lönneberga
Hergerir frá Þjótanda
Óliver fra Eyrarbakka
Ofsi från Åsen

Sv: Ny Hingsttråd!!

Hej,

Ypsilon var en av de första hingstarna jag valde i mina avelsförsök, jag är väldigt nöjd med Dynbrími som blir 4 år i år, dvs snart 5. Jag har väl inte kommit så mycket längre med honom än klappa, borsta, leda. Jobbar för fullt med renovering så träning av häst har kommit lite i skymundan då vädret blev dåligt och vi måste bli färdiga så fort det bara går.

Brimi är försiktigt positiv till mänsklig kontakt har väldigt mycket respekt för folk. Har visat mest pass under sin uppväxt men sen han kom hem från Öland är det traven som dominerat. Inga jättelyft, men långt steg. Han största minus är väl att han är så grov, just nu är han väldigt fet efter att ha gått på sensommarbete och det är svårt att säga om det är en islänning eller en ardenner i hagen :crazy: Men jag tror han har vilja nog att springa av sig det mesta.

Även om man kan se en hel del av Ypsilon och Orri i honom så tycker jag nog att han tar efter sin mamma på många sätt också, både i lynnet, gångarter och kroppsbyggnad. Hans halvbror efter Hrímfaxi är lättare i typen, men ingen nätt häst.

Lite bilder på honom, från föl till 4 åring, tror jag har ålder på de flesta kort, det typiska med Brimi är att han alltid varit stor för sin ålder, jag trodde nog att han skulle bli högre, men sista året har han bara växt på bredden...
http://picasaweb.google.com/Teilani/DynbrMi#

Min favorithingst får nog bli Kvarnbackas Spuni, han ger riktigt fina avkommor även med halvbra ston tycker jag. Min Sokkadís skiljer lätt ut sig bland de andra hästarna i hagen, och hennes mamma är ingen jättestjärna. Sen är musblack i alla fall en av mina älsklingsfärger.

Tycker att du har glömt en hingst:angel:

Tjaldur fra Skullerup:love:

Tycker han passar in rätt bra på din lista:)

Åh! så fin! :)
Är det en halvbror till Lycka? :)

Dvs, är Jörp mamma till den där sötingen?

Tjohoo! Bilder på Hergeir har ju jag! Från en skojtävling i somras, riden av en "vanlig dödlig hobbyryttare".

hergeirtolt.jpg

hergeirgalopp.jpg

Och eftersom Hergeir står 1,4mil hemifrån mig har jag ju tänkt tanken på föl efter honom... men i vilket fall får det vänta ett par år, vill nyttja Kveikja lite först! O kanske avelsbedömma om pengarna räcker. Men kolla in, skulle de inte vara ett vackert par?

hergeirokveki.jpg

hergeirokveki2.jpg

En hingst till Kveikja måste ju ha mycket Man som ni ser(fjantig liten punkfrisyr hon har), o där passar han in iaf! Hårfager till tusen! Han verkar tölta väldigt naturligt, o han kan gå i låg form utan att tappa det. Han spenderade hela kvällen med att florera runt bland ston helt lugnt i grimma, inga skrik eller egentligen fanns det inget mer än kulorna som avslöjade att han var hingst. O när kveikja som stod brevid började kråma sig så sa han ingt om det :D Hon kanske blev lite kär mn prinsessa...

Vad kul att se att vi fuderar på några samma hingstar!

Jag är främst intresserad av Ypsilon, han har ju många avkommor (som även är i ridbar ålder) och man vet ju vad han nedärver och ger för avkommor. Dessutom verkar han ha ett fantastiskt lynne, stort plus.

Jag är också intresserad av Ypsilon! Men även Godi frá Audsholtshjaleigu och Berserkur frá Stykkisholmi, så har ni bilder på avkommor eller info om dessa hingstar får ni gärna slänga in dom. Om det är okej för fettso!
Jag vet att Berserkurs avkommor inte är så gammla än, men det måste ju finnas någon som är inriden eller bilder på unghästar. Är jätte nyfiken på honom!

Och jag är också intresserad av Godi!

Berserkur har tränaren en avkomma efter, en hingst som måste vara född 2006 tror jag. Har bilder på honom någonstans men vet inte vart just nu, ska se om jag kan hitta sen.

Metill frá Kjarnholtum
Mycket bra rideg. på 8.57 med bla 9.5 för pass, inte så bra exteriör på 7.54. Har hittills bara en bedömd avkomma som har över 8 för exteriör och det är Heba som finns i Sverige. Annars har de runt ~7.60 exteriört så personligen skulle jag nog räkna bort honom även om Kaela har ganska bra exteriör. Annars är han en ball häst men har inte så många bedömda avkommor och deras poäng kan ju bero på allt möjligt.

Sen ville inte WF samarbeta längre .. :cool:

Godi då. Såg honom på Strömsholm och han var väldigt cool. Gjorde inget ljud av sig och höjde sin ridbedömning i Tyskland här om helgen.

Metill frá Kjarnholtum
Mycket bra rideg. på 8.57 med bla 9.5 för pass, inte så bra exteriör på 7.54. Har hittills bara en bedömd avkomma som har över 8 för exteriör och det är Heba som finns i Sverige. Annars har de runt ~7.60 exteriört så personligen skulle jag nog räkna bort honom även om Kaela har ganska bra exteriör. Annars är han en ball häst men har inte så många bedömda avkommor och deras poäng kan ju bero på allt möjligt.

Det kan ju bero på att han inte fått nått vidare stomaterial. En hingst kan ju inte göra underverk.;)

Metill frá Kjarnholtum

Godi då. Såg honom på Strömsholm och han var väldigt cool. Gjorde inget ljud av sig och höjde sin ridbedömning i Tyskland här om helgen.

Har sett några riktigt bra avkommor efter Meitill. De verkar ha lätt för gångarterna. Fina ridhästar de jag sett.

Och det kan jag gå ed på, fantastiska ridhäst blir det av den vi har hemma. Ev kommer han att visas trots att han är valack, inte för hingstens skull utan mer för stoets del som är ensam i Sverige om att vara efter den hingst hon har till far. Sen är han dessvärre också avliden pga olycka, därför kan det gynna henne och vidare avkommor efter henne.

Och det kan jag gå ed på, fantastiska ridhäst blir det av den vi har hemma. Ev kommer han att visas trots att han är valack, inte för hingstens skull utan mer för stoets del som är ensam i Sverige om att vara efter den hingst hon har till far. Sen är han dessvärre också avliden pga olycka, därför kan det gynna henne och vidare avkommor efter henne.

Det är bra att visa valacker också. Spännande med ditt sto. Jag gillar Meitills stam. Både Hrafn och Náttfari i samma häst är mycket intressant. Funderar lite på honom till ett av mina ston.

Japp det är en av Jörps grabbar!

Ska bli så spännande när jag får tid att jobba mer med honom, tror han har ärvt sin mammas "full-rulle" gen:D

Har du bilder??:bump:

Inga nytagna, men vi får se om några veckor ifall det kan tänkas bli några bilder då.

Tycker att du har glömt en hingst:angel:

Tjaldur fra Skullerup:love:

Tycker han passar in rätt bra på din lista:)

Min lista eller fettsos lista ;)

Använde Tjaldur förra året och är nöjd med fölen, de har mycket gång och ser ut att bli långbenta. Ska bli så roligt att se dem utvecklas också, men om jag inte har tid för min 4-åring kan jag säga att fölen har jag nästan glömt att de går här utanför... Men idag har jag sett golvet växa fram med nästan en meter så det finns hopp om mera tid efter nyår!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka