Ny hingst till Sverige - e. Contender !!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galopp1.
  • Startdatum Startdatum
G

Galopp1.

Jag fick ryktet bekräftat - ägarna till European dressage design ( ägare till bl.a Rubignon och Channon), tar hem en av deras Tyska hingstar, en ung hopp hingst e.Contender som Magnus Österlund skall bla träna o tävla. Han är tydligen svart med bläs o 4vtff, 167cm, Ladykiller på mödernet. Aldrig varit utan segrar eller placeringar t.o.m MSV i Tyskland! Äntligen Contender blodet I Sverige.... Skall tydligen sättas i aveln under nästa vecka.

Sv: Ny hingst till Sverige - e. Contender !!

Galopp1. skrev:
Jag fick ryktet bekräftat - ägarna till European dressage design ( ägare till bl.a Rubignon och Channon), tar hem en av deras Tyska hingstar, en ung hopp hingst e.Contender som Magnus Österlund skall bla träna o tävla. Han är tydligen svart med bläs o 4vtff, 167cm, Ladykiller på mödernet. Aldrig varit utan segrar eller placeringar t.o.m MSV i Tyskland! Äntligen Contender blodet I Sverige.... Skall tydligen sättas i aveln under nästa vecka.

Hur gammal är hingsten ? Vart har han stått tidigare ? Vem har ridit honom ? Har han varit i aveln tidigare ? Vad är det för stam mer än Contender ?Vad är det för sto linje i honom - vad heter mamman. Vilken stofamilj kommer han ur ? Många frågor på en gång :D Ska han stå på Stuteri Lindevik ?

Hälsningar Helen

Äntligen!!! :banana: :banana: :banana:

Hoppas verkligen detta stämmer....VEM är det då???

Lånar knapp

Och så kommer antagligen Contender till Sverige nästa år! Vem ska man då välja???????

Varför tror du att han kommer ? Han har Eva efter vad jag har hört...
Hade han inte haft EVA så hade jag lätt valt honom före sonen....

Hälsningar Helen

kanske välja en yngre, avkomman skall ju förhoppningsvis vara bättre och Contender kommer att vara 22 år gammal nästa år.

:D kolla, två svar, bägge säger olika!!

Mmmm en riktig snygging alltså........
Det är ju alltid roligt med lite nya hingstar.

Jag vet inte hundra att han kommer, men det finns en hingsthållare som försöker hyra in honom till nästa år. Han har lyckas med endel andra hingstar så varför inte han också. Jag vet inte riktigt vad EVA är men vad jag har hört så är det inget dödligt farligt......

Tyvärr tror inte jag att Holsteiner förbundet låter släppa en av sina största legendarer i modern tid.....även om han inte fungerar på TAI samt har EVA eller inte så blir nog Contender kvar i Tyskland. Alla "stora" stationer i Tyskland, Holland har minst en Contender, Böckmann, Schockemölle, Ramsbrock, Siefert, Van de Lageweg etc...
Pratade med ägarn till E.D.D igår, och dom skulle lämna ut mer info under nästa vecka på deras hem sida...lite försiktig just nu, men kunde avslöja att han hade 8,7 på gångarter och 9,0 hoppning och 10,0 på temperament!

Vad är det för stolinje i denna hingsten då ? Vilken familj kommer han ur ? Frågar pga av att jag har ett sto som ska betäckas med en hingst på fryst och tar hon sig inte vid dennna hingst och denna brunst så ska ny hingst ev. väljas om hon inte hamnar hos Landor igen ;) - som hon fölade efter i år. Därför så är jag nyfiken på vem denna Contender sonen är och har således inte tid att vänta till nästa vecka :crazy:. Du får gärna PM:a mig om du inte vill lägga ut det här :D

Hälsningar Helen

Okej jag ska kolla deras hemsida ! Tack för hjälpen !

Hälsningar Helen

Han ser svartbrun ut?...brunt vid mulen=svartbrun och inte svart.

Någon Contender son jag gärna hade sett i svensk avel är Concetto...som har stort fbl inslag och är väldigt elastisk.Inte dum alls.

Jag håller med - jag gillar också Concetto.....Är tyvärr däremot inte så uppdaterad på vad han har gett....

Hälsningar Helen

Funkar det så enkelt, att den bara kan sättas in i avel ? jag trodde att ALLA hingstar behövde gå bruksprovet

Nej så enkelt är det inte ! Vad man vill se va hingsten beror på hur gammal han är. Har han tävlat så går man på tävlingsresultat osv. Du kan läsa mer om alla regler för godkännande på ASVH´s hemsida.....Där kan du även se om/när denna hingsten får sin hingstliscens....

Helen

Nej så enkelt är det inte tack och lov.. ! Vad man vill se va hingsten beror på hur gammal han är. Har han tävlat så går man på tävlingsresultat osv. Du kan läsa mer om alla regler för godkännande på ASVH´s hemsida.....Där kan du även se om/när denna hingsten får sin hingstliscens....

Helen

Det förefaller iallafall ganska underligt att man "kan sätta in" en hingst i aveln mitt i (eller snarare i slutet) av säsongen. Och det man kollar på är tävlingsresultat, det visades ju en Contender-son på bruksprovet som inte gick igenom, trots tävlingsresultat, den sprack på benstället, så det verkar ju underligt att inte samma regler gäller för alla.

Liknande trådar

M
Avel Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och...
Svar
10
· Visningar
1 652
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring