Ny havre kontra gammal

Shaggy

Trådstartare
Jag lärde mig en gång i tiden att havre ska ligga någon till några månader innan man använder den. Jag har ovanpå det ett svagt minne av att jag senare hört att detta beror på att något utvecklas i havren när den ligger men att det ska gå att fodra med ny havre.
Är det någon som vet hur det är med detta?
Bonden jag brukar köpa havre av har idag bara årets skörd inne. Fjolårets havre har han sålt allt av. Jag har tyvärr snart totaltomt i tunnan och behöver därmed köpa havre snarast men avstår helst från Lantmännen.

Sv: Ny havre kontra gammal

Det stämmer att man förr rek det. Förr hade man mindre utvecklade havresorter, och de mognade inte lika jämnt. Nu hittar jag bara på siffrorna, men säg att 75% av fältet var havren mogen på, men på 25% av fältet var den inte riktigt mogen vid skörd. Dessutom hade man lite annorlunda skördemetoder.

Nuförtiden har man förädlade, utvecklade 'sorter' som mognar betydligt jämnare, och dessutom förbättrade skördetekniker. Så nuförtiden kan du fodra med havren 'direkt'

Tack. Det var något sådant jag mindes också men inte alls var säker på. Då är det bara att lasta tunnorna i transporten och åka iväg och handla.

Det är väl e-vitamin som bildas i havren vid lagring? Och det jag har hört är att man ska ge extra e-vitamin om man ger ny havre. Men som sagt det är kanske en gammal sanning. Om du söker på färsk havre här på forumet fanns det dock en hel del trådar om detta

Är man tvungen att utfodra med färsk havre så ska man ge extra E-vitamin för att det är något som bryter ner e-vitaminet i kroppen , kommer ej ihåg exakt hur. Har skälv varit tvungen att göra det. Har gett extra e-vitamin och
hästen har ändå fungerat bra i träning och tävling.Normalt rekomenderar man att den färska havren ska ligga 2-3 mån. innan den används, men ibland fungerar det inte alltid.

Jag har oxå minne av e-vit. effekt, men oxå att färsk havre inte är bra att ge.
Den bör oxå ligga i tork.

I år skulle jag leta rätt på en annan bonde som har fjolårets då årets är grå o knappast bra.

För några år sedan så blev alla hästar i stallet alldeles tjocka i benen! Och det berodde på den nyskördade havren, avhjälptes med E-vitamin. Så det låter ju riktigt som någon säger att det är det som saknas i mindre mogen havre.

Jag har för mig att det rör sig om ngn slags syra i färsk havre som hästar inte tål- varav skräcken när hästen står i havreåkern- inte bara foderbyte. Att den måste "ligga till sig".

Hmm. måste fråga bonden:idea:
kopparberg2003-08-13, 07:07
Enligt bonden jag köper havre av så är havren för "stark" när den är nyskördad.
Det blir för mkt för hästens mage, och den kan får störningar i matsmältningssystemet.
Om det tom kan leda till fång vet jag inte, men att i allafall jag i alla år ALDRIG fodrar med årets havreskörd förrän i december, det vet jag.

Och bonden i fråga vill inte sälja årets havre till hästägare förrän december heller.

Han har vidare berättat att kor kan man ge årets skörd till mkt tidigare, och att grisar är ÄNNU känsligare än hästar. En gris kan tom bli förlamad (!!) om den får årshavren för tidigt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
E
Foder & Strö Har ej lyckats få tag i fjolårshavre, och vill ej börja att fodra med årets havre ännu, då man ju alltid fått lära sig att det inte är...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Eskita
·
H
Foder & Strö Hej! Min "bonde" har dålig havre i år med dåligt fyllda kärnor och svartmögel på skalet men det finns fjolårshavre kvar som är fin...
Svar
2
· Visningar
1 570
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka