Ny hästkontakt

Terja

Trådstartare
:confused:
Tycker ni att det är fel tänkt av mig att först lära känna hästen genom pyssling, promenader o dylikt innan man börjar rida den. Kan varken longera eller tömköra men vill väldigt gärna lära mig. Vill ha kontroll på hästen från marken innan jag sätter mig på den...

Är jag helt fel ute, eller är jag helt enkelt feg?
:confused:

Det kanske beror på vad det är för häst, men jag tycker inte att det är en dum idé.
Jag får en ny travare till mig i veckan, det är ett sto som sägs vara ridbart (vet inte mkt mer, ska bara låna som sällskap till mitt andra varmblod) och jag tänker börja från marken, man får bra kontakt.

Alla gör på sitt sätt. Jag pratar med alla hästar från att jag hämtar dem i hagen, tills att jag släpper ut dem och kommer utom synhåll. "Borstar" länge så att vi vet vart vi har varandra om det är en häst jag inte känner sen tidigare(oftast annars också). Tycker inte att ridningen är en kritisk punkt eller liknande utan lika naturligt som att stå bredvid. Men det beror på häst och människa. Man ska göra det som känns rätt.

när jag skulle köpa min häst, så gick han inte igenom besiktingen, men det var till 99% säkert att han skulle bli OK efter en spruta och 2 månaders vila. Så jag tog hem honom och hade honom hemma hos mig under vilan, sen när han var OK köpte jag honom, och började då sätta igång långsamt.

På det viset lärde vi känna varandra långsamt utan krav, och det kan jag rekomendera varmt!!

nu inte menat att du ska ställa av din häst i 2 månader :p utan att det är jättebra att ta det lugnt i början, man har igen det senare. såvida man inte har jättebråttom ut och vinna priser på tävlingar med sin nya sm-ponny :smirk:

Jo visst är det en bra idé!
Om hästen inte har förtroende för dig från marken då har den garanterat inte det när du rider den!
Jag tycker att ryttare som väljer att lära känna hästen först från marken istället bara för att hoppa upp och rida är mkt bättre hästfolk ch det är skamligt att dom kallas fega, dom tänker ju rätt.
Men sen handlar det oxå om hur människan beter sig från marken oxå, man måste vinna förtroende på rätt sätt oxå och vissa hästar tar chansen att ta över direkt beroende på vilket intryck människan ger och de intrycket känner även hästen när man rider.
Jag vet en som skulle bli medryttare och bara hantera sin medryttar häst från marken och bara pyssla med den genom att gå med den och bara rykta i flera veckor för att sedan att bara skritta hästen och sedan börja rida riktigt, detta är en häst som har svårt att acceptera en ryttare som den inte känner och vem som helst kan inte rida hon för då blir det bråk och hon är absolut inte rolig att rida då, men när hon väl vunnit hennes förtroende så är hon världens drömhäst som kan göra allt om man ber hon!
Så det är bara bra men det är oxå upp till hur både männsika och häst är.
Om männsikan inte vet hur man ska bete sig kan det gå lika mkt fel..

det är jättebra att göra så! speciellt om man verkligen vill ta reda på vad man har för position mentalt till varandra... sedan kan man jobba upp sin position om man inte är nöjd med den. när jag var mindre var jag osäker, och gjorde mycket så för att lära känna hästen... nu är jag mer säker av mig och gör inte så så mkt längre...

Jag tycker att du tänker helt rätt!
På så sätt bygger ni upp en bra relation och hästen och du får tillit till varandra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 575
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka