L

leva11

Hej vi får hem en ponny i morgon och då funderar jag på,
som vi kommer hem på äftermidagen så tänkte jag att dem får stå inne i boxarna på kvällen och natten.
ska jag släppa i hop dem dagen äfter eller ska jag ha dem i varsin hage??
Hur skulle ni ha gjort

Sv: Ny häst

Hej Leva!
Jag har två hästar själv och har haft lite ruljans i stallet med nya hästar genom åren. Enligt min erfarenhet så är det bäst att vänta några dagar tills den nya vant sig lite vid sin nya miljö. Se bara till att de inte kan stå och hänga över staketet in till varandra, då kan de göra sig illa!
Lycka till! Mvh Sofia

jag släppte ihop min nya med en häst samma dag som hon kom. Inga problem alls.

Brukar alltid släppa ut i stora flocken men i detta stallet är det tyvärr ingen flock utan de går två och två...

Inget daltande från min sida, de är ju hästar.

Jag hade släppt ihop dagen efter. Det brukar räcka att de fått känna varandras lukt en stund innan. Vi brukar inte ens vänta så länge men vi har rediga hagar och oftast en bra flock. Det beror lite på vad det är för häst man släpper in och vad man har för hästar i flocken. Men är det inga komplicerade individer så tycker jag att ni kan släppa ihop direkt som sagt, när de sovit inne en natt.

Vi brukar låta hästarna gå i separata hagen, men så de ändå kan röra och lukta på varandra i ca 1-2 veckor innan vi släpper ihop dem.

Jag skulle nog ha släppt ihop dem om de stått brevid varann under natten. Bara det är en stor hage så att de kan gå ifrån varann om det skulle behövas, och se såklart över ihopsättningen så att det inte går illa! Annars kan du ju som en säkerhetsåtgärd låta dem gå i en hage intill varann och kunna hälsa via staketet, men egentligen blir det ju inte så mycket mer än vad stallet erbjuder.

NY PONNY :-) Mums!
Ja - natt i boxen, gärna med en snällis brevid. - ett par dagar med "snällisen" i egen hage /paddock - till sist övervakat utsläpp med flocken. Om det bara ÄR två så är det bara att testa. Inga grimmor eller täcken helst (gäller särskilt om det finns en "bully" med).

Brukar om den kommer som nu när det blir mörkt tidigt ta in och låta stå över natten.
Sen släpper jag ut med dom andra på morgonen, ser till att det finns många högar med hö ute. Har aldrig haft problem.

När jag eller någon annan i stallet har skaffat ny häst så brukar jag släppa ut min häst tillsammans med EN annan häst tidigt på morgonen, sen släpper de andra ut sina efter hand när dom kommer till stallet..

Nu var det ju så i mitt fall att det var på en helgdag och då hade vi ingen utsläppare, utan det fixade man själv på helger. så då droppade det in hästar i hagen allt eftersom på morgonen. Funkade bra!

Nu är han hemma äfter en åktur i halkan på vägen som slog till men gick bra,dem står inne och kanon lugnt i stallet.släpper ut dem i varsin hage i morgon så dem får gå och titta på varandra:D

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4