Ny häst..

R

relish

Imorgon kommer den nya hästen till stallet, då en plats blivit tom. jag undrar nu hur bästa sättet är att låta henne bekanta sig med de andra hästarna är? vi hade tänkt att låte henne gå i hagen mittemot i några dagar eller så. vill inte släppa ihop henne direkt med de andra då hon är väldigt tuff mot andra hästar ibland, och vi är rädda om våran "gamling".
Så? hur är bästa sättet?

Sv: Ny häst..

släpp henne i hagen brevid dom andra. i några dagar så lär det inte bli lika hetsigt i hagen sen när hon släpps ihop med dom andra;)

precis som falkenrally skriver..

men släpp gärna hästen i en hage som inte angränsar till hagen men där de kan se varann.. För hästar har en förmåga att vifta med frambenen åt varann när de hälsar och då kan de dra ned staketet och göra illa sig. Så låt de vänja sig vid varann på det sättet nån dag eller bara tills de inte bryr sig om varann längre. Sen släpper du nyingen i en hage som angränsar till de andra hästarnas hage så de kan lukta på varann om de vill. Sen är det bara och släppa in i hagen. Beroende på hur stor hagen är brukar det gå rätt bra från början. Behöver inte vänta flera dagar. Tänk bara på stuterier.. Då släpper de bara in stona tillsammans.. inte vänjer de in nya heller.. Men som du säger ska man vara extra försiktig när det är en ledarhäst som ska vänjas in. Men oftast brukar det gå fort.

Som när mitt sto skulle på betäckning, hon släpptes i en hage med tre andra ston. De accepterade henne som ledare direkt och började bråka lite sinsemellan om vem som skulle vara under henne.

Lycka till.. uppdatera gärna

Tack :D jo det ska jag göra. hagen hon ska gå i är mittemot, med en väg/stig emellan, så de kommer inte åt att hälsa på varandra på riktigt.
Är jättenervös och superladdad inför hennes ankomst.. :D har inte sett henne, men detär jag som ska sätta igång henne och rida "på riktigt" med henne, och hon ska gå i skogen med en annan ryttare senare. Är t.om lite överrumplad att hon kommer så snabbt, då hästen jag skötte togs bort i torsdags.. fast det är nog bra att jag får ngt annat att tänka på!

Det är omöjligt att veta vilket sätt som är bäst. Det beror på storleken på er hage, flocken osv. Om du har en stor och bra hage och en harmonisk flock finns det ingen anledning att ställa den nya i en annan hage första dagarna. Men om du är osäker kan du ju ställa dem intill varandra så att de kan bekanta sig över staketet någon dag innan, kanske utfodra dem i närheten av staketet.

Hästar som mår bra, har en trygg flock och en ordentlig hage brukar i regel inte ställa till med olyckor vid ihopsläpp.

LÅter som era ideer är väldigt bra.. Vi har alltid gjort så att den nya hästen som kommer få gå i paddocken, där vi hade jätte högt o säkert staket och där man såg ala andra hagar kanon.. sen fick dem bekanta sig inne i stallet stå brevid varann sen är de väl bara o släppa ihop dem, man kan ju alltid stå beredd med en lång pisk som kan hjälpa till om de skulle vara så att ngn går i attack.. Dock är detta ovanligt.
Hoppas de går bra=)

det är bara två hästar i "flocken", och hagen är mittemellanstor...
plomman: har inte tillgång till någon paddock, och nu går domute dygnet runt i det fina vädret, så det blir nog en annan hade någon dag eller så.

tack för tipsen :D hon kommer om mindre än en timma nu :D jag är jätteladda, nervös och glad.

liten uppdatering.
Nu går hon med de andra två hästarna, och det fungerar alldeles utmärkt, visst har de fått några småsår, men inget mer.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka