Ny häst...

fiaskurken

Trådstartare
Bara en ren fundering. Hur gör ni när ni sätter er upp på en ny häst första gången? Säg att ni är på ridbanan. En häst som är väl musklad och i bra kondition. Hur pass känner ni er för? Vad kräver ni av hästen och i vilken form begär ni att den ska gå? " kämpar ni" ett tag för att få den att gå i form eller rider ni "bara på" ?

Sv: Ny häst...

När jag rider en ny häst fär första gången börjar jag fört väldigt lätt. Känner jag att det fungerar bra och den klarar det så höjer jag svårighetsgraden lite och testar mig fram på så sätt hela tiden. När jag märker att hästen inte förstår mig, så tänker jag på två saker, antingen har jag varit för otydlig = jag förstärker hjälperna, komandot och försöker igen - det fungerar fortfarande inte = då är hästen förmodligen inte utbildad så långt som jag kräver = jag sänker svårighetsgrade och rider på den nivån som hästen klarar av.

jag förstärker hjälperna, komandot och försöker igen - det fungerar = jag är då extra tydlig med alla hjälper för att vara säker på att hästen och jag förstår varandra. Sedan är det bara att höja svårighetsgrade tills det tar stop igen, så testar men med ännu mer tydligt och ser om det fungerar.

Okej, tack för svar. Hur testar du hur du och hästen förstår varandra då? jag menar typ, håller du ytterhanden sträckt och lirkar med innerhand, driver sidförande osv? Låter skumt när jag frågar, vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt :smirk:

När jag rider en ny häst så brukar jag vara väldigt försiktig och rider nog rätt så 'slappt'.
Skrittar länge och väl på lång tygel och känner mig för vad det är för typ av häst innan jag börjar ta tyglarna.Jag sitter inte och trixar med tyglar och grejar på en häst jag inte känner eller vet något vidare om.
Det blir enkelt i alla gångarter utan några som helst krav eller 'plock'

Först känner jag på hästen, försöker hitta knappar, sen beror det ju på vad det är tänkt att jag ska göra med hästen. Men jo, jag brukar kräva nogorlunda form även om det är första gången jag rider.

Jag börjar med att skritta fram i raskt tempo och kollar under tiden hur hästen lyssnar för hjälperna. Tar den framåtdrivande skänklar? Lyssnar den när jag sitter till? Måste jag ta i tyglarna för att göra halt?

Efter han kortar jag tyglarna, försöker vara stadig i handen. Kommer man åt hästen på en gång? Flyttar lite i bakdel och framdel. Lyssnar den? verkar den framåt och positiv, eller protesterar den? Är den rent ut sagt lat, får man egga/väcka upp den lite.

Går på med skänkeln. Lyssnar den inte? Bankar till med skänkeln så det blir ett överaskningsmoment. det ska bli en reaktion= hästen ska trava fram, hoppa till eller vad som helst bara det är kontakt. Lyssnar hästen och reagerar, berömmer jag jättemycket och saktar av igen. På med skänkeln mjukt igen. Lyssnar hästen? Beröm!

Osv. Nog för att man inte är allt för krävande av en ny häst, men om vi säger att hästen i fråga är tio år, ska den ta en framåtdrivande hjälp iaf..

Provar mig mjukt och försiktigt fram sedan, vad orkar hästen? Se Matilda_o_Bonita's inlägg!!! :bow:

Ofta så märker man om man själv och hästen fungerar bra ihop och att den förstår en. Det är helt enkelt bara att testa sig fram. Man kan testa allt möjligt, skänkelvikning, bommar, olika ridvägar, ställa i hörnen, böja, allt du kan komma på. Om det går bra och hästen är mjuk så är det ofta ett tecken på att den förstår vad du vill och är sammarbetsvillig.

Jag börjar med att skritta massor! Känner hur hästen är och fungerar, kollar utbildningsnivån, ex. skänkelvikning, öppna o sluta, fram o bakdelsvändning. Sen går jag över till traven och tar allting där. Sist galoppen då. Ofta försöker jag "gå ett steg för långt" så att man verkligen vet vart hästens kunskaper slutar. Det fungerar för mig iaf!

Kan passa på att tillägga att skritten är en fruktansvärt underskattad gångart! Jobbar man mycket med skritten har man så otroligt mycket gratis sen! Framförallt i galoppen.

:bump: :bump: :bump:

Jag brukar känna mig för lite i början när jag skrittar igång den och känna hur den känns, så bra det går. Provar att samla ihop den med sitsen, för att känna hur mycket jag kommer att behöva ta i senare.

Sen tar jag tyglarna och känner efter skritten på kort tygel, hur hästen reagerar och gör detsamma i trav och galopp. Är det något som inte kändes helt rätt går jag sen tillbaka dit efter att jag provat alla gångarter.

Jag som person är inte så mycket för att ödsla en halvtimmes skritt för att lära känna hästen utan värmer hellre upp den i samtliga gångarter och går sen tillbaka.

Jag menade aldrig att man skulle "ödsla" 30 min på skritt, utan snarare att man skulle ta tillfället i akt o känna igenom hästen o verkligen jobba den! Man behöver inte skritta "länge" utan bara gå igenom allt. Då har man så :devil: mycket gratis om det skulle vara något i traven eller galoppen sen.

Sitta o slöskritta är det väl absolut ingen mening med, utan arbeta hästen hela tiden!!

Skritten måste vi ju alla ta oss igenom varje gång vi rider, o varför inte ta vara på den mer? Med detta menas självklart inte att man ska sätta sig upp o trycka ihop hästen på en gång :eek: utan GIVETVIS behövs uppvärmningen!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5