Ny häst, nya sadelproblem...

Sv: Ny häst, nya sadelproblem...

Ja det verkar ha väldigt mkt att göra med sadelns uppbyggnad också, och hur hästen ser ut, var och hur den är "bred".

Jag blir galen på denna djungel...

det stämmer, om man mäter grader så är det nästan mer vilseledande än till hjälp... som flashlight säger så beror det på hur sadeln är uppbyggd, hur bossorna ser ut, hur manken är formad... det är så massa annat som spelar in än mankvinkel/bomvinkel.

Har hittat en Amerigo DJ, +2,5. Kan kanske vara värt att prova iaf.

Att bo i norrbotten och leta sadlar är inte roligt...

Jag känner en som letar en sån så säg till om du inte ska ha den:D

Men det är väl värt att prova. Som sagt är den inte så väldigt vid. Men sen beror det på helheten så absolut att du ska prova om du kan.

jag tror den blir för smal, men kan vara bra att prova oavsett så du får ett hum om vilken vidd han behöver.:)

tänkte att det kanske kan hjälpa med en liten jämförelse:
amerigo +3,5
DSC00298.jpg

min childeric
DSCN1319.jpg

kolla på vinkeln i framvalvet så ser du att min är ganska mkt bredare.

Senast ändrad:

Oj, din Childeric är ju galet vid. Har du någon aning om hur många grader den är? Hade varit intressant att veta.

ingen aning tyvärr, men den är väldigt bred! typ xxxvid. :p har ju provat några xvida i andra märken och dom har varit alltför smala. har sett att många har just childeric till lusitano och pre, så om du hittar någon childeric DI (islandsmodellen) med vid bom så prova.:)

Jag tycker Childeric brukar vara så långa? Eller svamlar jag?

Childeric DFL, vad är det för modell?

Senast ändrad:

det beror ju på vad för sitsstl du behöver men så jättelånga tycker jag inte dom är. min är ju hela 18,5 pga mina långa ben och har dessutom inte helt runda bossor, men kan fortfarande använda vanliga schabrak i stl full i dom flesta märken. den jag hade förr som var 17,5 funkade på min lilla arab med kort och svängd rygg.

DFL är väl den nya modellen framtaget av Ellen, den ska vara mer normala i sitsstl och är lite av en mellanting mellan DAC och DI. hur det blir med längden på bossorna på den vet jag dock inte.

Normalt brukar jag kunna ha 17", men de flesta Childeric som är ute på annons är ju 18,5" och "ser" rätt så långa ut (DImodellerna alltså). Han är ju så pass kort, fullschabraken går ända bak till virveln på honom....

Jag har DFL (tor jag)
Jag har den nya som är en blandnig mellan DAC och islandssadeln. Den modellen kallas "tvåan".

Den är inte så lång som man tror, det är nog mer en synvilla.
Inte är den längre än tex min hippos. Och den är deffenitivt kortare än Albion SLK.

kolla på vinkeln i framvalvet så ser du att min är ganska mkt bredare.

Svårt att se på bilder iof men din childeric ser ju smalare ut mellan bossorna, den ser ju bara ut att ha en extremt bred sits och midja :confused:

Det beror också lite på hur man lägger dem, så bilder blir knepiga, det är jag medveten om. Den här tex ligger annorlunda med mer "lyft" under vulstren ("frambossorna"), som din gör på bilden.

amerigo + 1.5

Om du jämför öppningen fram på +3.5 med +1.5 så är din mera som den senare:confused:

kolla på vinkeln i framvalvet, det är där bomjärnet ligger. bred i sätet är den inte, då skulle jag inte kunde rida i den. :p

som sagt är xvida i andra märken alltför smalt på hästen den är måttad för så nog är den bred.:)

Jag har DFL (tor jag)
Jag har den nya som är en blandnig mellan DAC och islandssadeln. Den modellen kallas "tvåan".

Den är inte så lång som man tror, det är nog mer en synvilla.
Inte är den längre än tex min hippos. Och den är deffenitivt kortare än Albion SLK.

jag har en 2 DFI
har kollat idag..

Många araber är ju korta och breda utan alltför mycket manke. Min erfarenhet av dessa hästtyper är Morris&Nolan-sadlar, f f a dressyr-modellen.

Skriver i min gamla tråd igen.

Morris&Nolan kan nog bli för lång, mina ben ryms inte i en 16" och de 17" jag har sett ser långa ut.

Har inte hittat någon lämplig Childeric att prova/få hem på prov. Hade varit intressant att få prova.

Rider nu i en Equipe Island, +2 i bomvidd. Men den verkar vara för vid, får in knappt 2 fingrar när jag sitter i den samt att den glider fram som tusan. Det var en chansning att köpa den, och det funkar tyvärr inte... funkar bättre med fårskinn under, men inte optimalt.

Alltså behöver han kanske inte en så otroligt vid sadel? Han är ju rund över ryggen, men det är en liiiten nätt häst. Det jag funderar mest över är att bomvidden på Crownen verkar funka men bossorna sticker ut på sidan av hästen och sadeln vickar åt alla håll, hela sadeln är som för bred.

Jag blir galen, ska flytta någonstans där det finns sadelutprovare och en miljon sadlar att prova...

nä då är han inte så bred ändå.:) säkert därför crownen inte ligger an, bossorna är för breda.

men då borde det inte vara svårt att hitta en flatback dressyr som passar!

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 896
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka