Ny häst, nya problem! :/

S

sstina

Jag köpte för snart 2 månader sen en 6-årig islandshästvalack. Allt har gått jättebra i början...
En dag när jag som vanligt skulle rida i paddocken så skrittade jag och arbetade på volter när han drog upp huvudet åt sidan och stack med mig. Själv så var jag inte beredd men han har gjort så någon enstaka gång innan så jag försökte sätta mig ner och få honom att sluta springa, helt utan resultat. Han bytte helt plötsligt håll och jag tappade balansen och ramlade av, det gick bra med mig och jag hoppade upp igen.

Några minuter senare gör han precis likadant och jag ramlar återigen av, blir skitförbannad och börjar gråta och skrika, min mamma kom nämligen ut just då. Hoppar iallafall upp en gång till och får honom att sänka huvudet, sen avslutar jag, fortfarande sur som en citron.

Jag brukar aldrig bli rädd när jag ramlar av utan jag hoppar upp igen och fortsätter som vanligt, även om jag får lite ont eller tappar andan. Men nu har jag helt plötsligt blivit jätteosäker och orolig för att han ska sticka med mig igen när jag rider och det går verkligen dåligt. Jag förstår inte varför han gör så? :confused:

Är det för att han rids för lite? Nu har han blivit riden ca. 2-3-4 gånger i veckan för jag har väldigt mycket med skolan och andra aktiviteter. Eller är det jag som gör fel? På marken är han kolugn och gör ingenting dumt överhuvudtaget. Kan han få för vana att sticka med mig när jag rider? Han försöker dra upp huvudet nu också när jag rider... Tacksam för svar och hjälp!

Sv: Ny häst, nya problem! :/

testar dig ännu säkert..
men.. han kan ha ont? kollat rygg, bytt sadel eller träns?
hur mycket gick han innan du köpte honom då?

Jag känner inte islandshästar, men vår hittade också på saker efter en tid. Hon, ett halvblod, var hur snäll och lugn som helst. Men plötsligt en dag flög fan själv i henne. Hon gick på bakbenen när man skulle ta ut henne i hagen, eller så stack hon med en. Vi fick gå några ordentliga ronder med henne. Vi fick sätta kedja på och ta ett spö med oss och ta i ganska bestämt. Sedan slutade hon lika plötsligt som hon började och sedan dess är hon hur snäll som helst, men man får fortfarande vara bestämd (men mjuk och vänlig) med henne. Det var precis som om hon började känna sig trygg i den nya miljön och nu skulle hon kolla oss lite - gick det att ta kommandot eller vi menade verkligen att hon inte fick bestämma?
Om din häst drar upp huvet och sticker med dig kanske du kan sätta på en martingal ett tag så du får chans att hålla honom kvar? Martingal är bra för den gör ingen inverkan så länga han går normalt.
Sedan får jag väl lägga till det klassiska. Han har väl inte ont någonstans eller att utrustningen inte passar?

Ja den behöver nog mer motion, och sen undrar jag över att du skrev skrittade på volter. Gör du mer än skrittar? Den kanske behöver jobba lite mer och få utlopp för lite spring i benen.

Har du tränare? Hur mycket har du ridit? Kan inte din mamma eller någon annan rida den lite om du inte hinner?

Flash/ som i perioder fått hålla igång barnens hästar när skolan tog mycket tid...

många många islandshästar testar sina nya ryttare på sådant sätt som du beskriver.
Du tar inte upp något hur han varit innan, pigg eller lat?
Jag har varit med om lata unghästar som börjat sticka lite för "åh jag pallar inte jobba mer nu drar jag".

Att överjobba en unghäst kan ibland leda till lite protester, han kanske tycker paddock arbete är pest och vill göra de som han själv vill.

Jag tror dock inte du behöver oroa dig för att han ska sätta detta i system ofta är de övergående om man bara är bestämd i sin ridning.

Jag tycker inte man behöver leta igenom hela hästen efter fel för den plötsligt sticker när man ägt den så kort tid. Ofta beror de på att hästen testar sin nya ryttare.

Hästen testar nog bara, fortsätt rid som vanligt och försök känna hur det känns innan hästen gör de så du kan stoppa det innan de börjar. Bara att fortsätta vara envis. Tycker det är många hästar som börjar testa efter dom första 1-2 månaderna.

Hej! Jag tycker du ska sätta på din islänning en gramantygel så du ska slippa känna dig rädd och otrygg! Den hjälper dig att, om den drar upp huvudet och drar iväg, kan du korrigera den genom att ta ner den med handen. Det är ett sätt för dig att ta kommando. Och ja en gramantygel kan såklart vara skadlig för den som har för avsikt att skada! Men som hjälpmedel för hästar med olater kan den vara guld värd!

Lycka till! Ta det säkra före det osäkra... kanske longera innan och kolla om den behöer få utlopp för sin energi`?
Mvh Michaela

Och jag tycker en gramantygel är det sista du ska sätta på din 6 åring!

Och jag tycker en gramantygel är det sista du ska sätta på din 6 åring!

Precis:) Alla har olika erfarenhet och åsikter;) Men för den som själv sitter i sitsen och ÄR rädd kanske det kan vara en väldigt bra hjälp för att inte sluta rida....:)

Hej! Jag tycker du ska sätta på din islänning en gramantygel så du ska slippa känna dig rädd och otrygg! Den hjälper dig att, om den drar upp huvudet och drar iväg, kan du korrigera den genom att ta ner den med handen. Det är ett sätt för dig att ta kommando. Och ja en gramantygel kan såklart vara skadlig för den som har för avsikt att skada! Men som hjälpmedel för hästar med olater kan den vara guld värd!

Lycka till! Ta det säkra före det osäkra... kanske longera innan och kolla om den behöer få utlopp för sin energi`?
Mvh Michaela

Du vet inte ett dugg om denna ryttare och anledningen att hästen drar iväg.:confused: Ändå föreslår du glatt ett så pass skarpt hjälpmedel som en graman:eek: Det säger en hel del om dej:crazy:

Precis:) Alla har olika erfarenhet och åsikter;) Men för den som själv sitter i sitsen och ÄR rädd kanske det kan vara en väldigt bra hjälp för att inte sluta rida....:)

Jag tycker inte heller graman är de första man ska ta till och man ska inte använda en hjälptygel för att man är rädd, man ska isåfall använda den för att det behövs.

Sen tycker jag inte det låter som en olat hästen har utan att hästen helt enkelt testar och det brukar gå över, man får ta ut en tränare om man inte klarar ut de själv. Och är man faktiskt rädd då ska man nog inte överhuvudtaget ge sej på de helt själv utan med en tränare.

Han testar, och har förmodligen kommit på, att man kan bli av med ryttaren på det här sättet. Vår ponny gör likadant, men vi har kommit på, att han bara gör det åt ett håll, han svänger alltid till vänster...så barnen har kommit på hur man ska parera det...Vi har också satt på grästartygel, vilket gör att han varken kan dra ner huvudet eller dra upp det för mycket, så att han kan komma undan och sticka...och han har inte ont i ryggen, utan gör det bara för att han kan.....han gör inte så, med någon som han märker är erfaren, utan nästan bara med barn och nybörjare...

Jag har jobbat med islänningar i 25 år och avråder bestämt från graman som första åtgärd. Jag frågar mig i stället hur mycket kunde du om islandshästridning innan du skaffade hästen? Hur mycket riden var hästen när han kom, vissa 6åringar kan knappt svänga om de bara ridits i full fart rakt fram t.ex.? Är den inriden i Sverige eller på Island? Är den t.ex. inriden på Island kanske du tar för mycket i tygeln, det betyder ofta "nu ska vi springa" för att förenkla beskrivningen. Eller om du håller om för mycket med underskänkeln kanske hästen tror samma sak, full fart framåt. Har du fått utrustning som verkligen passar hästen och ligger rätt? Hur är hästens gångarter? Är hästen pigg, lat, snäll, istadig etc - beskriv hästen och dig själv så vi kan tipsa utifrån just dina och din hästs förutsättningar. Du kanske rider med för mycket hjälper som hästen missförstår? Eller ber hästen om saker han inte lärt sig att förstå?

Som du ser är det mycket att rannsaka och kolla upp innan man kan säga vad problemet beror på. Mitt tips är att ta ut en erfaren islandsinstruktör med lång erfarenhet så ni kommer på rätt spår. Kämpa på och lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar