Ny häst jagar dom andra

Sv: Ny häst jagar dom andra

Jo, det stämmer som Grazing skriver. Skimlar har det tuffare även i vilt tillstånd just p g a att de syns så lätt för rovdjur och därför blir en "börda" för flocken.

Om man ser tex på dokumentärer när det gäller vildhästar, så har ju inte färgen haft någon betydelse för flocken i sig. Det verkar mest hänga på hästarnas psyken hur bra dom tas emot.

Tex om man ser på dokumentären "Cloud - Wild Stallion of the Rockies" så är flockarna fulla av olika färger, mörka och ljusa hingstar och ston. Det är ingen som blir ivägkörd pga av att dom är ljusa.

Jag har svårt att tro på det där med att färgen skulle ha betydelse, då borde ju egentligen också ljusa hästar vara mer eller mindre utrotade när det gäller vildhästarna.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Det finns förvildade tamhästar utan naturliga fiender.
Den vildhäst(prewalski ) som finns kvar där har alla hästarna samma färg.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Vet hästen om att han är valack? Om han inte vet om att han är kastrerad brukar såna problem bli värre på våren.

Har själv en sån valack nu och har haft en tidigare också.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Vad jag har märkt så har skimmlar det svårare. Vi har haft en flock länge och väl, dessa har endast innehållt bruna, svarta, ljusbruna, fuxar osv. Inga ljusare färger än så. Tills vi fick en ponny. Starkt psyke osv vad vi märkte, men ödmjuk, var alltså inte dum eller kaxig men stod på sig själv.

På den tiden var det 14hästar, allt var lugnt tills min numera veteran och gamling såg ponnyn. Något vände och han såg väl döden i vit ögat, men han bestämde sig mer eller mindre för att döda den där ponnyn. Vår dåvarande ledarhäst ryckte in och försökte bokstavligen sära på dem själv. Men det funkade inte, vi hade dem inte ihop länge.

Jag har varit med om detta många gånger och jag TROR(skriver det stort så folk inte misstolkar) att det är när en häst hela sitt liv levt i en flock med "mörka" färger. Alltså de andra brydde sig inte eller så har de gått med ljusare hästar tidigare. Precis som ljusa hästar i det vilda, många är väldigt ljusa där i vissa flockar och de är vana vid det. En häst som inte är van vid det kanske ser den ljusa färgens om ett hot emot rovdjur alltså? Det kan vara en förklaring till varför det är så olika, hästar som vänjer sig vid det, alltså kanske går själv med en skimmel = har ingen annan flock och vänjer sig därför vid en skimmel. Äsch något liknande. Bara en tanke, men nu när vi haft en skimmel på andra sidan staketet i flera år så är jag nästan säker på att min gamla veteran inte skulle bry sig längre :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp