Ny häst i stalllet!

K

Klackskor

Ska flytta min häst till ett stall där det står två hästar som inte någon tagit hand om dem så mycket! Dem har blivit avmaskade men när vet jag inte..

Kan jag avmaska dem hästarna och min samma dag jag tar dit hästen för säkerhets skull? Och hon ska gå på ensilage så jag tänkte vaccinera mot ensilage, ska man ringa en veterinär som gör det eller kan man göra det själv?

Sv: Ny häst i stalllet!

Ring din veterinär och fråga. Om du ska vaccinera mot botulism måste du ändå ringa vet. Du får inte vaccinera själv.

Ok tack, ahr ringt och pratat med dem nu! :)

Nej du ska inte maska bara för säkerhets skull. Vuxna hästar maskar man inte på vintern ändå. Vill du ändå veta, ska du skicka in ett träckprov för att kolla.

Ring din veterinär och fråga. Om du ska vaccinera mot botulism måste du ändå ringa vet. Du får inte vaccinera själv.

Jodå, du får vaccinera mot botulism själv .. men du måste få själva sakerna av vet.

Vad jag menade var att man kan ju inte bara gå in på apoteket och skaffa vaccin och sen spruta hästen. Veterinären måste ju skriva ut vaccinet och visa hur man gör.

Aha, det visste jag inte! Så jag kan åka till veteriänern och dem ger mig sakerna och visar där hur jag gör sen gör jag det själv på hästen? Vad kostar det att köpa sådant vaccin?

Jag menade såklart boutolism (stavning) :crazy: Är lite slö i hjärnan, har mycket att tänka på :angel: Hi!

Kan även svara på att dem förra hästarna vart avmaskade runt sensommaren september/oktober ungefär! Får gratis stallhyra eftersom jag ska ta hand om dem sötnosarna med! :)

Aha, det visste jag inte! Så jag kan åka till veteriänern och dem ger mig sakerna och visar där hur jag gör sen gör jag det själv på hästen? Vad kostar det att köpa sådant vaccin?

Jag menade såklart boutolism (stavning) :crazy: Är lite slö i hjärnan, har mycket att tänka på :angel: Hi!

Vår veterinär var ute hos oss o gjorde en vanlig koll bara, hon hade ju inget vacin med sig mot botalism, så hon visade hur man skulle göra & så kunde vi komma o hämta de hos dom , så slipper man betala flera hundra för utkörningsavgift. Men vi har fortfarande inte vaccinerat mot de.. (hon äter hö)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka