Ny häst i stallet, och det är ett sto! Vad vet ni om Pablo och Labrador?

Sv: Ny häst i stallet, och det är ett sto! Vad vet ni om Pablo och Labrador?

Mormorsmor Franciska såg jag tävla hoppning med Bosse Helander för 30 år sen:)

Sammantaget har det kommit ett gäng bra hopphästar från det mödernet. Labrador var placerad i medelsvår hoppning, hans helbror Nebraska gick OS i fälttävlan.
Ceylon lämnade avkommor som kunde allt;) (har själv en :D) med flera svårklassavkommor i alla dicipliner.
Furidant var hoppinriktad och son till den legendariske Furioso II, från honom stammar även F-linjen inom gångartsaveln.
Jarramas lämnade flera framstående hopphästar och brukade underhålla på Flyingedagarna med att löshoppa 2 meter.

Åh vad roligt!

Hur ska psyket vara hos avkommorna? Hon såldes till mig som lite av en problemhäst. Har tröttnat på livet. Detta är filmat första dagen hemma på gården.

http://www.youtube.com/watch?v=-Bpnec9V6ow

Hon är elastisk och har fina gångarter med plus för galoppen. Jag har köpt henne för att rida dressyr och att ta ett föl ev nästa år.

Åh vad roligt!

Hur ska psyket vara hos avkommorna? Hon såldes till mig som lite av en problemhäst. Har tröttnat på livet. Detta är filmat första dagen hemma på gården.

Hon är elastisk och har fina gångarter med plus för galoppen. Jag har köpt henne för att rida dressyr och att ta ett föl ev nästa år.

Ursäkta ot men kan inte låta bli.
Börja med en kiropraktor så kanske hon inte är så trött på livet längre uppenbarligen ordentligt sned i bäckenet om du tittar på hur hon spårar med vänsterbak hon trampar in det så mkt mot andra sidan att hon tom lutar hela benet. De brukar ha en förmåga att uppfattas som problemhästar när de får jobba så snea det är inte särskilt skönt för dem.

kanske i vanlig buke-ordning borde jag skrivit, hästen är besiktad och kollad av ET. Jag har fått övningar för att stärka henne.

Hon är less eftersom hon inte gått i hage på drygt ett år och inköpt som ridskolehäst till ett stall där hon protesterade efter bara två månader.

Hon har inte ont, är ojämnt musklad (det ser man med blotta ögat) och är köpt som ett projekt. Jag rider mest ut i skogen just nu för att få henne att tänka framåt.

Jag har nog t.o.m. sett mormorsmormor tävla, Balett reds också av Bo Helander, tror hon startade upp till svår klass, har mycket placeringar i Msv enligt en gammal SRC kalender.
Stammen vidare bakåt ser tom ut på BLUP sidan men fortsätter i stamboken sålunda:
Balett 10698 e. Jarramas 367 u. Erose (rem. 749.48) e. Salvator 226 u. Flory 2752 e. Ruster - Tribun - Washington - Grand Master

Oj vad intressant! Tack för infon!

Både Labrador och Ceylon var söner till Jovial vars avkommor kunde vara lite väl heta mellan öronen. Mycket kapabla men känsliga. Jovial hade två medaljörer i OS-72, Sarajevo individuellt brons i fälttävlan och Ajax lagbrons i dressyr. Ajax hade tidigare vunnit NM i hoppning.

Om hon brås på Jovial så brukar de funka bäst när man behandlar dem milt men bestämt. Skapa rutiner så att hon hela tiden vet vad som förväntas av henne och blir trygg. Jag har sett flera försöka slåss med såna hästar och det funkar inte för de kan faktiskt slå tillbaka, utan bäst brukar det funka om man milt och bestämt "föser" dem åt rätt håll och inte ger dem så mycket valmöjligheter. Och sen berömmer rätt beteende i massor!

Jag är ju inte så gammal, när jag såg Franciska var jag i början av tonåren. Någonstans i mina gömmor ska jag ha ett foto på henne från då hon startade i samma klass som min dåvarande sköthäst. Tyvärr är det dålig ordning på mina gömmor:o

Lite den känslan har jag fått. Jag rider helt utan spö eftersom hon slår mot den bara jag nuddar.
Nu är hon så ny att vi bara lär känna varandra.

Men det som hänt är att hon saknar framåtbjudning i dressyr/markarbete i ridhus. Hon svarar inte framåt som jag skulle önska öht annat än vid hoppning.

Men som sagt, hon har inte sett en hage på ett år så jag hoppas att lite mijöombyte och uteridning vänder på det hela. REdan idag galopperade hon mer framåt på grusvägarna.

Det var ett tips i all välmening för det syns direkt när hästen rör sig att hon är sned och behöver korrigeras ingen rak häst trampar sitt bakben så snett in under magen som hon gör. En kiropraktor fixar en sådan snedhet på en gång sen trampar de i spår som de skall och har en ärlig chans att jobba korrekt, jag ger tyvärr inte mkt för de flesta ET som florerar runt med diverse undermåliga utbildningar jag har sett allt för många som inte har en aning om vad de sysslar med. Helt naturligt att en häst som har så svårt att jobba rätt med sin bakkärra pga snedhet helt tappar sin framåtbjudning framförallt när det kommer till dressyr och lite krav på att sätta bakkärran under sig. Men det är naturligtvis helt upp till dig om du vill fortsätta att försöka få henne bra utan att korrigera det som antagligen är största orsaken till problemen. Det var som sagt ett råd helt i välmening då det syns så tydligt på videon.

Jag litar fullständigt på min ET som samarbetar med kliniken, och det ena behöver inte utesluta det andra. Jag har heller inte opponerat mig emot att hästen är sned.

Det jag har svårt för är alla "expertutlåtanden" som man inte bett om. Jag ville veta mer om hästens stam och inte om hur du tolkar hennes rörelsemönster.

Pilot var ju inte känd för att lämna "lättridna" avkommor alla gånger, men de har ofta mycket bra kapacitet i hoppningen tex Pia-Lotta som Rolf-Göran hade stora framgångar med.
Här kan du läsa en bra minnes-artikel om honom http://www.greenacres-stud.com/pilot.htm
Så Pilot-blod kombinerat med Jovial x 2 kan bli "lite för häftigt".
Matrox verkade bara 3 säsonger i aveln och lämade inget större avtryck efter sig. Hans mor Weinschenke var helsyskon med den fina hingsten Watzman vars avkommor har hoppat in miljontals kronor.
Lancelot har mer dressyrlinjer i sin stam.
Usorpator xx lämnade många bra hopphästar i Westfalen och Hessen.

Jag har ridit både Franca och Fransiska. Franca såldes till Irland som dressyrhäst. Hon tävlades på msv:b-st georg nivå. I Sverige tävlades hon av Kerstin Helander.
Fransiska tävlades upp till MSV innan hon sattes in i aveln. Gemensamt för hennes avkommor (jag har ridit flera) var att de rörde sig bra och hoppade över medel. En till gemensam nämnare var temperamentet. De var alla tuffa och hårda.
Fransiska själv har satt många praktikanter på prov. Hon var alltid mycket svår att fånga i hagen, gick aldrig att leda i grimma, och hoppade över allt.
Hon var på betäckning, hade sitt tionde föl vid sidan. Hingsthållaren var tillsagd att alltid leda henne med stigbett, och absolut att se till att fölungen inte kom för långt bort. Trots det kom fölungen på fel sida en stenmur. Frans slet sig och hoppade stenmuren som var ca 2 m hög. Hingsthållaren sa: jag förstår att ni betäcker det där stoet. Det värsta var inte att hon hoppade, utan att hon hade flera dm tillgodo. :)

Jag känner två Labrador-avkommor, som båda är (var i ena fallet) helt underbara. Världens mysigaste psyke, stabila och hållbara i kroppen också! Den ena är ett sto som är 22 men beter sig som 12 fortfarande :)

Den andra blev 24, och hoppade svåra klasser i sin ungdom :)

tack för alla fina svar.

Nu har jag haft min tjej i drygt en vecka och hon är underbar. Hade ut massör/kiropraktor som konstaterade att hon är ojämnt musklad bak. Ena bak är tunnare än andra, men det visste jag ju med tanke på hennes historia. Rak och fin i kroppen annars och extremt rörlig. Fick massor med beröm för henne:love:

Hon är snäll och underbar att hantera. Pigg att hoppa och har bra teknik, hoppar mycket med ryggen så en dressyrtant som jag får hålla i manen. Just hårdheten sitter mycket i att hon stänger av om jag inte lirkar med henne. Vill hon inte gå fram så gäller det att vänta ut henne.

Är iaf väldigt glad över min fina häst och kul att få höra så mycket om hennes stam.

Tack igen, alla som tagit sig tid att svara.:banana:

Hej!
Grattis till din häst!
Jag har ett sto efter Pablo, född -92 så han var unghingst då. Hon är gammal hopphäst som hoppade 140cm på tävlingar i Tyskland innan hon importerades hit.
Hon är väldigt trevlig att ha att göra med och har bra gångarter med stort plus för traven. Hos oss har hon mest skogsmullat och fått ett jättefint föl som verkligen ärvt traven efter mamma. Nu ska jag sätta igång henne i höst och vi ska bli ett dressyrekipage har jag tänkt.
Pablo har gett både dressyr- och hoppavkommor, det är jättekul med en allroundhäst. Googla på honom så hittar du bilder, han står i USA nu (om han fortfarande lever)

Hej Görel!

Jag har ett sto ue. ceylon. Hon har lite kontrollbehov i hagen o kan ibland valla de andra hästarna o blir ängslig om det kommer nya hästar. Känner du igen detta? I övrigt tycker jag hon är duktig ledare.

Anna

Åh vad roligt!

Jag kunde tyvärr inte se filmen:confused:

Vallar gör hon aldrig men hon är hög i rang och har en hel del egna åsikter, när det kommmer nya hästar blir hon inte orolig utan talar om deras plats för dem. Håller de bara rätt avstånd till henne bryr hon sig inte om dem. Hon gick tidigare i flock på cirka 50 hästar i flera år och tycker mycket om att ha en flock omkring sig.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka