Ny häst i hagen

Svamlan

Trådstartare
Vi har gjort om lite i flockarna i stallet och vår kaxiga b-ponny fick flytta in till två äldre herrar...ponnyn är ganska ranghög och styr och ställer, 17 år. Gick jättebra att släppa i hop dem men vår ponny som annars är kolugn i stall etc har skrikit på dem när han är inne, varit allmänt jobbig. Sen fick vi hem en ny ponny några dagar senare som fungerar med alla hästar, 7 år. Släpper i hop dem och vår lilla skitponny vaktar sina två valacker så man skulle kunna tro att det var ston han hade där. Jagar bort nykomlingen så fort han kommer nära och nykomlingen är klok nog att ge sig...När vi tar in kaxpelle så går den nya tillsammans med de andra och allt är jättebra men så fort vi släpper ut honom så styr han upp igen, tar sina valacker och drar iväg. Hagen är jättestor så nu tillbringar nykomlingen sin tid i andra änden av hagen där han har andra hästar på andra sidan staketet, dvs de umgås inte direkt i hagen så att man kan känna att det går framåt med flocken...

Och om en vecka kommer ytterligare en valack hem som också är en kaxpelle, men han och den andra bråkstaken känner varandra och har gått ihop mycket utan problem. Dock vill de båda styra och ställa...Hur ska man tänka? Vad skulle ni göra? Vänta och se? Jag har aldrig varit med om att det varit problem att släppa ihop endast valacker så jag tänker att det kanske ger sig?

Hela sommaren har kaxpelle funkat fin i annan valackflock där nya kommit och gått utan problem men nu har han fått fnatt typ. Så länge de går i sommarhagen går det ju bra eftersom den är så stor, men så småningom ska de ju ihop på lite mindre yta och måste fungera...
 
Sv: Ny häst i hagen

Det brukar funka bra om man släpper ihop "chefen i flocken" ensam med den nya så att "chefen" inte har någon flock att vakta. Därefter kan man släppa in övriga efter ett par dagar. Kaxputte hinner troligtvis inte kolla upp nykomlingen eftersom han har fullt upp att vakta sin flock. Så resonerade min kaxputte i alla fall. Spelade ingen som helst roll om det var sto eller valack, liten eller stor, ung eller gammal. Men fick han gå själv med nykomlingen i några dagar så kunde man släppa in det övriga gänget sedan utan att det blev gruff.
 
Sv: Ny häst i hagen

Min erfarenhet är att det brukar ta ca 3 veckor innan flocken "satt" sig.

Fick förra vintern hem en valack som bryskt jagades undan i just tre veckor, sen en dag hade han tagit över befälet:D

Inget tjafs alls utan han vägrade helt enkelt att flytta på sig för dom andra hästarna.

Fick hem ett ungsto hit nu för ca tre veckor sen och då flög:devil: i mitt tidigare sto i samma ålder (som tills nu varit lägst i rang!) och hon ger mya damen en hel del tjuvnyp, men för varje dag kommer dom varann närmare och går idag och betar sida vid sida, utan att alls bry sig om var valacken håller hus:p

Så, bara att vänta ut dom och ge dem en chans att bekanta sig med varandra.
 
Sv: Ny häst i hagen

Min erfarenhet är att det brukar ta ca 3 veckor innan flocken "satt" sig.

Fick förra vintern hem en valack som bryskt jagades undan i just tre veckor, sen en dag hade han tagit över befälet:D

Inget tjafs alls utan han vägrade helt enkelt att flytta på sig för dom andra hästarna.

Fick hem ett ungsto hit nu för ca tre veckor sen och då flög:devil: i mitt tidigare sto i samma ålder (som tills nu varit lägst i rang!) och hon ger mya damen en hel del tjuvnyp, men för varje dag kommer dom varann närmare och går idag och betar sida vid sida, utan att alls bry sig om var valacken håller hus:p

Så, bara att vänta ut dom och ge dem en chans att bekanta sig med varandra.
jag tycker personligen inte att det är särskilt juste att låta en häst utstå sådan stress under såpass lång tid som tre veckor. Speciellt inte om det går att vänja in hästar i en flock på ett smidigare sätt som troligtvis innebär en betydligt kortare stressperiod för hästarna.
 
Sv: Ny häst i hagen

Har inte sett någon stress hos någon av de hästar som släppts in på det här viset, det är ju dessutom ett helt naturligt sätt för hästar att hålla sig lite på sin kant i början, precis som många människor känner sig för i nya grupperingar av människor (t ex som ny på en arbetsplats).

Att en häst håller sig några meter ifrån en redan fungerande flock kan jag knappast se som negativt, särskilt inte som den sen smidigt glider in i gemenskapen
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 527
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 272
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 020
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp