Ny häst i delad hage?

A

AnastaZia

Jag var och hämtade min hyrhäst igår och allt gick bra med transport och installation i nya boxen. Han är verkligen hur lugn och positiv som helst.

Idag skulle vi testa att släppa ut honom med ridskolans valackar (det är meningen att de ska gå tillsammans) och ägaren har sagt att han är hur okomplicerad som helst med andra hästar och bara går undan om de ger sig på honom. Och jodå, det gick så bra så. Han verkade till och med få en kompis direkt!

När de kom in igen upptäckte jag att han har blivit biten på baken och har en massa kala fläckar. Jag misstänker att det är en annan häst, som hittills varit mobbingoffret, som är skyldig (jag såg honom gå och nafsa).

Jag har inte haft egen häst tidigare och följdaktligen inte den här typen av problem. Behöver jag oroa mig? Kommer det att bli bättre när rangordningen är klar?

Han kan få gå ensam i hage också men det vill jag verkligen inte, han är så social och snäll. Men jag vill ju inte att han ska bli helt kal...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny häst i delad hage?

Om det är illa med "angreppen" kan du låta dem gå i hagar intill varandra. Då kan de lära känna varandra över staketet, och göra upp rangen s a s på avstånd.
För en del tar detta en timme, för andra tar det flera månader ...

När de är klara med det brukar det inte vara några problem att släppa ihop dem.

Jag tror inte det är nån större fara, skulle det vara att dom absolut inte går ihop så skulle du ha märkt det. Lite bitmärken och kala fläckar är ganska vanligt när man släpper ihop nya hästar, och är det inget allvarligare än det så behöver du nog inte oroa dig.
Lycka till med hästen :)

Idag regnade det så mycket att ridskolans hästar inte skulle ut, så han fick en egen hage (med hästar intill såklart). Men i fortsättningen tänkte jag testa att ha täcke på ute. Det kanske inte är lika roligt att bita då, eller så får jag ett söndertrasat täcke...

Tack för lugnande svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar