Ny häst! hjälptyglar, vad göra i paddock?

S

Stinat

I ett par månader har jag ridit en för mig ny häst 3 dagar/vecka. Han är helt underbar, jättesnäll, pigg och glad. Jag har länge letat efter en medryttarhäst och nu hittat en som jag är helt kär i. Han är läromästare, en hopphäst på 15 år. Ägaren har flera småbarn och hinner inte med hela veckorna, därför ville hon ha hjälp av någon nu.

Jag rider i skogen, på grusvägar och nu i paddocken. När jag började så var jag lite osäker då han är väldigt pigg och stark. Hon tyckte jag skulle rida med skarpt bett och graman. Så det har jag gjort. Försöker dock att inte va hård/fastna i handen eller rida med kort graman, så den hänger mest där. Det känns inte helt okej nu för hästen liksom hänger i bettet och känns inte så mjuk nu när jag börjat rida i paddocken. Det finns hundra bett att välja på. Hon själv rider inte med det där skarpa. Men jag är lite rädd att det ska bli annorlunda när jag inte har min (inbillade ?) "säkerhet" i graman o bettet... Så fort jag kortar tyglarna/gramanen när vi är ute börjar han gå fortare o småtrava. Han kan tydligen dra i sällsynta fall eftersom han älskar att galoppera. Så därför känner jag mig tryggare med hjälpmedel. Jag vet att det finns väldigt mycket åsikter om detta och självklart är mitt mål att kunna rida med vanligt bett o tygel.

Min fråga är: Tycker ni att jag ska sluta med dessa hjälpmedel och rida på ett mindre skarpt bett o kanske martingal istället? Om jag bara ska rida i paddock kanske med ett mer vanligt, snällt bett?

Vad ska jag göra i paddocken såhär i början? Jag har liksom ingen plan och båda jag o hästen blir oinspirerade. Vore ju bra om jag kunde öva på att hantera honom ute i det fria ;)

Sv: Ny häst! hjälptyglar, vad göra i paddock?

Mitt tips är att göra MÅNGA övergångar och tempoväxlingar när du rider, börja på ridbanan. Där borde du ju kunna rida med vanligt bett (om det finns staket så kommer hästen ju inte så långt om han vill springa iväg). Så att du känner att du har lite kontroll och att han lyssnar på dej! Lägg volter, serpentiner och massor av övergångar.
Du kan försöka planera lite innan va du ska träna på. Tex. iag ska vi öva mest på övergångar skritt-trav-skritt. Eller leta efter några roliga övningar på nätet. Har man en plan när man börjar rida är det oftast lättare, sen kanske man pga dagsformen inte alltid kan följa den planen... Då får man backa och göra lite enklare övningar.

Det viktigast är att hästen börjar lyssna på dig! Till att börja med tycker jag att du kan fortsätta att ha lite "extrahjälp" när du rider ut, men som du sa, målet är ju att slippa det:)
Prata med ägaren, hon har säkert tips på hur du kan reda ut hennes häst.
Lycka till!

Graman känns ju lite onödigt. Martingal kan vara på sin plats om hästen kastar med huvudet

Dock tycker jag ett skarpt bett kan var på sin plats. Hellre det än du upptäcker när du skenar mot landsvägen i 180 knyck att "oj, jag kan inte stoppa honom, men jag har ett snällt bett ialla fall!" :p

Jag har tränat en häst som har varit väldigt seg i munnen! min egna kan också vara det för den delen.. Jag började i paddock, skrittade på fyrkantspåret, och sen bestämde jag mig vart jag skulle börja med min halt. ex. vid bokstaven A. När jag kom till A så försökte jag helt enkelt göra en halt.. sen ser man hur lång tid det tog för hästen att stanna. I början kanske vi stannade redan borta vid M.. Men om hästen är lite seg att stanna så rygga 1-2 steg. Gå fram igen, gör halt, är hästen seg, rygga igen. osv osv. Sen provar man igen efter ett tag att göra halt vid A igen.. nästa gång kanske det bara tar ca 1-2 meter att stanna.

Det är också bra att göra halt - trav - halt - trav - halt osv. och är hästen seg i reaktionerna så måste du göra något! Det hjälper inte att sitta och seg dra.. var lite "snabb" i handen, .. ja, prova dig fram vad som funkar och rygga alltid när hästen inte stannar på en gång! Målet är sedan att hästen ska stanna på en gång, alltså precis bredvid bokstaven A.

När du rider ut, tänk på att inte spänna dig när du kortar tyglarna, alltså så att du inte kniper på något sätt med benen. Slappna av, sitt tungt i sadeln och tänk skritt.. hela din kropp, tanke osv ska vara skritt. Tänk inte ens tanken "han kommer att börja trava".. utan förvänta dig att hästen ska skritta.

Något annat du kan göra när han börjar "trippa" i skogen är att antingen lägga en volt såfort han ökar tempot! Det ska bli jobbigt för honom att inte göra som du säger.. Eller så kan du prova att göra en halt såfort han börjar "trippa"/takta, sen slappnar du av och gå vidare.. ökar hästen tempot så gör en halt igen -det funkar på min häst som kan bli lite het på hemvägen..

Tack för svar och ja, halter borde vi öva mer på. Försökte med det igår och bara efter några gånger blev det bättre. Han stannar men vill inte stå till. Jag försökte öva på att lätta så fort jag gjort halten så jag inte sitter och drar. Tillslut kunde han stå still. Grejen är att han är en otroligt välutbildad häst, han kan nog det mesta och går perfekt med rätt ryttare, men jag är ny och han testar väl. Sen är jag inte så van med såna här hästar så jag ger säkert fel signaler ibland.

Har även insett att jag faktiskt spänner mig och lutar mig lite framåt när jag kortar tyglarna. Kom även på att en gång när jag red från skritt och skulle trava så började han galoppera lite sakta, jag hade halvlånga tyglar och jag liksom satt tungt, lutade mig bakåt och använde rösten. Var absolut ingen fara, lugn galopp men det var på hans initiativ. Så fort jag liksom tog hårdare i munnen så drog han upp huvudet. Så jag förstår tanken med ett skaprt bett för det gillade han inte alls. Gramanen var slapp men tog ändå emot liksom. SÅ utan den kanske han inte stannat? Fast det var ju ingen fara alls! Men en martingal kanske funkar lika bra för jag har inte gramanen kort?

Dessutom hörde jag en tränare säga till en i mina ögon helt okej ryttare, att hon inte skulle rida med graman "då måste man va jätteduktig o på hög nivå för att kunna rida rätt med graman. Försök hitta nåt du inte själv behöver hålla i med händerna". Shit tänkte jag hoppas jag inte rider runt o "förstör" hästen :confused: vad tänker ni, hur ska man egentligen rida med graman??

En graman kan vara en "farlig" hjälptygel, ja. Det är ganska lätt att sitta och dra i den och tycka att hästen jobbar rätt och går på tygeln.
Så det är inget jag rekomenderar att vem som helst ska sitta och rida med dag ut och dag in.
MEN som en tillfällig lösning i en möjligt "farlig" situation, dessutom på en äldre utbildad häst. Då kan det vara en bra "nödstopp" eller ge lite trygghet till ryttaren. Jag tror inte att det är någon fara om du använder gramanen ute i skogen under en period tills du och hästen har lärt känna varandra. Dessutom var det väl ägaren som föreslog det? Det gör ju att du känner dig lite tryggare du har större chans att få stopp på hästen om den vill sticka iväg. Vilket gör att du rider lite mer avslappnat, och hästen i sin tur blir inte spänd och laddad bara för att du är spänd.

Jobba på ridbanan med bara vanligt tränsbett och försök få hästen lydigare och mer uppmärksam på dej. Så kommer du säkert kunna rida den ute med vanligt bett snart :)

Rid första halvan av passet på ridbanan. Rid ut sista halvan av passet. Då har hästen förhoppningsvis gjort sig av med eventuell överskottsenergi och du har förhoppningsvis slappnat av lite

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30