Ny här, och framtids planer.

Tänkte passa på att fråga lite och e ny på denna sida, så kanske postar detta lite fel..

Är en tjej med stort häst intresse och har ridit ett antal år och vart väldigt duktig. Nu va de ett tagsen och behöver då fräscha upp minnet. (vilket ja gör nu då ja har praktik på ett stall). Jag är inte nybörjare, utan har erfarenhet.

Jag har då framtids plan på att köpa mig en häst. (de kommer dröja länge innan de sker), men vet inte riktigt vad för typ och de jag är ute efter och vad som kan passa mig.

Jag vill ha en häst inom hoppning, fält, och dressyr (tror främst dressyr som jag ser de på nu). Och bara tralla om kring i skogen med. Jag vet inte om jag vill tävla ( jag e kanske för feg för de, har backat hitills dem gånger jag ahr blivit frågad på de för dem tränarna ansåg mig som väldigt duktigt för å starta) men kanske, de kasnke släpper haha.

Jag är van vid hästar som e hispiga, pigga och bångstyriga. Så de är inget problem.

Men i alla fall. Jag funderar på Arab, men jag vet inte om ja kanske e för lång å tung..

är 171cm och väger typ 80kg, inte så att jag e överviktigt. (ingen tror på mig när ja säger ja väger 80kg för de syns inte på mig)

Va detta blev velit. Men tror ni att en arab kan passa? Är också inne på halvblod eller liknande.

Har en tjej kompis som e skit duktig på häst å har häst själv, men ja tänkte fråga här. För ja har hennes back upp den dan jag kommer skaffa häst osv. Men vill bara höra med er vad ni tror kan passa mig.

Hoppas ni orkar läsa och ursäkta röran av texten!.

Sv: Ny här, och framtids planer.

Vill du faktiskt tävla i framtiden, köp ett halvblod!
Vill du inte tävla direkt, utan träna och träna och luffsa, köp en arab!

Jag är ute och tävlar med min kille, arabhingst. det går bra ändå i och för sig men hade gärna haft han som halvblod! ;D

Vill du faktiskt tävla i framtiden, köp ett halvblod!
Vill du inte tävla direkt, utan träna och träna och luffsa, köp en arab!

Jag är ute och tävlar med min kille, arabhingst. det går bra ändå i och för sig men hade gärna haft han som halvblod! ;D

Kanske inte arab till en 170 cm, 80 kg...
även om TS skriver att hon inte är överviktig, så är hon det med de kroppsmåtten.
Jag är också lätt överviktig med mina tio kg mindre.

Om man vill tävla dressyr på högre nivå än LA, håller jag med om halvblodstanken men det kan nog vara helt OK med frieser eller PRE eller Lusitano också.
För dressyr gillar jag kallblodstravarna, för de har ofta lika god bärighet som en PRE och jag tycker om utseendet.

Hobbyridning eller tävling upp till LA dressyr/hopp - tja, en överväxt connemara eller welsh cob eller liknande verkar ju vara väldigt trevliga hästar!

Tack för era svar!

Jag kommer ju att försöka gå ned i vikt. (vilket ja komemr göra om jag får stanna på stallet å de) Men inte säkert ja väger 80 nu itan gjorde de för ett par månader sen.. men hur som.

Halvblod har jag tänkt på mycket. men frågan är då. Hur hög skall den vara då? Jag vill gärna ha ett sto, och tänker på att 1.70 måste väl vara bra storlek på hästen med tanken på att ja ändå är lång?.

Hur är Friesre Pre (va nu de e för ras, glömt bort) och lika så Lusitano? Finns de nån som har dessa som kan dela med sig och lägga upp bild?.

Jag vet mera sen innan de e dags för köpet vad jag vill göra, men jag känner att jag behöver inte ha en häst som ligger från 50 tusen och uppåt. Känns dumt att ha en häst och den inte får komma upp i dem klasserna och tävla runt med. Först måste de släppa min feghet inför en tävling.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 483
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 707
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025