Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+ H_p

jag lägger mig i lite här, för jag fattar vad du menar! Min häst är lika dan och det var det jag försökte förklara lite längre upp här.
Han kan va mjuk och fin och går och böja åt precis alla håll och kanter utan problem, MEN han kommer inte igenom steget ordentligt utan går och trippar frammåt istället för att få det riktiga krutet i gångarterna som han faktiskt har. Hos oss hävdade min tränare att det var för att jag spände mig, om än väldigt lite, och hindrade honom från att komma igenom kroppen riktigt ordentligt. Jag har också ofta problem med att ta tillbaka honom, och det blir väääldigt lätt att man (jag) spänner mig då och glömmer att släppa i handen och då springer han ju såklart bara ännu mer.

Nu har inte jag sett H_p och hennes häst tidigare vad jag kan minnas, (det har jag ju säkerligen gjort men mitt minne e ju som det är ;)) men jag vet inte riktigt vad ni har för utgångspunkt, och om han var ett as den träningen så är det inte så konstigt att det ser lite knöligt ut sas. För på något sätt ser det ut som att han stretar mot, som att han gör, men inte riktigt med full vilja sas. Förstår du vad jag menar? Sen ska jag ju säga också att jag vet ju inte riktigt vad er utgångspunkt är så det kan ju rent av se fantastiskt bra ut mot vad ni presterat tidigare, men det lät inte riktigt så på dig.. Hur som helst, tycker jag det ser ut som att du kämpar på bra med honom och det skulle va roligt att se honom från ett pass när går bra i lite mer än 15 sekunder ;) Tror inte riktigt ni kommer till er rätta i den här filmen om det som du sa bara gick bra i 15 sek..

Det var iaf roligt att se en film med lite skolor!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tack båda för svaren.. ska försöka se om jag kan förklara...

När man rider så är det inget svårt att få honom rund och låg lr böja mycket utan det är mest att när det blir jobbigt så spänner han upp nacken (det är de han gör på filmen) och då kmr inte tygeltagen igenom (inte annars heller knappt), och det hjälper inte att lägga honom lägre utan han behöver ridas igenom där uppe så han släpper överlinjen så han jobbar med bakbenen FRAM till handen och då borde även tygeltagen kunna gå samma väg tbx enda till bakbenen.. så tänkte jag iaf... Nu är det ju inte riktigt så utan han är väldigt svår att få "på sätet". Jag jobbar mkt med måååånga övergångar hela tiden, skolorna, öka och minska volter osv. Men han är allmänt lite dryg av sig överhuvud taget så han kan gå super (det gör han INTE på filmen men det skrev jag från början ;)) och ändå tar han inte halvhalt. Är också noga med att han ska vara framför skänkeln och gå fram lika mycket till båda tyglarna osv. men det gör han nästan alltid men ändå funkar inte halvhalterna. Han är den sorten som gör det efter 10min KANSKE...

Mitt mål är ju att kunna göra halvhalt för sätet och om jag tar halvhalten med handen vill jag ju att den ska gå hela vägen till bakbenen så han flyttar bak vikten och sen ska jag kunna lätta lika fort UTAN att han ger sig iväg... :angel:

Sen har jag utbildat honom själv och jag är inte så duktig men jag gör ingenting utan att min tränare säger det och hon säger med att han ÄR svår just därför detta.

Kanske inte blev så bra förklaring men det var ett försök :o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Han ser ut att vara en jättefin häst, ju:love: Kanske lite bekväm av sej, bara?

Just för att han går ifrån dej menade jag detta med mkt sidvärts och kanske mot väggen då kommer han ju inte iväg. Jag fick göra det en hel del på min för nåt år sen och i perioder när hon vill springa ifrån mej. Längs långsidan, eller delar av långsidan och sen ställa om.

Men allt som förekommer honom och mera tvingar honom att få igång hjärnan, intresset och kroppen:idea: Övergångar med krav på blixtsnabba svar, halt-trav- halt galopp, kvicka ben, det får igång min häst så jag får nåt att jobba ur och sen om det behövs svag sk vikn mot väggen, skänkelvikn växelvis till o från spåret osv osv. bromsande och lösgörande:idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tack :love: och tack för svar, ja han är bekväm ;)

Ska prova och se, framåt får jag honom oftast kvick det är tbx... vet inte riktigt hur jag ska göra för dragkamp vinner jag inte, och försöka göra det lååångsamt blir han bara värre av! försöker rida öppna och sluta in i övergångarna så jag ska ha med bakbenen men det tar 100år där med innan det händer nått, jag vill ha det NU och inte imorgon, fattar bara inte HUR... ska man säg till på skarpen lr när han inte lyssnar..? Känner mig bara helt borta just nu :(
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

min häst är ju inte ens i närheten så fin som din men vi slåss med samma problem. jag blev filmad för kanske en månad sedan och såg honom bara rinna ifrån mig hela tiden och blev bara så jäkla sur när jag såg det så tydligt svart på vitt:devil:
satte mig på banan och började i skritt. varje gång han inte tog en halvhalt stannade jag bestämt och backade eller gjorde en fram/bakdelsvändning. och händer det inte dirket så får man ju säga till på skarpen någon gång så dom verkligen hänger med. och dom första gångerna va det inte många steg emellan det hela utan ibland kanske bara tre och sen kände jag att han gärna gick iväg.
det tog inte speciellt lång tid innan han fattade att fasen de va jobbigt att inte ta halvhalten för då måste man göra något ännu jobbigare. tycker egentligen att jag fick igenom det hela på kanske tre ridpass om man ser till alla gångater. men va verkligen supernoga med att funkar det inte i skritt så gör det ju inte det i en högre gångart heller. han ska vänta och bära dig i varje steg och han ska stanna direkt när du ber om det.
jag själv fick en helt annan känsla för halvhalten och kunde för första gången lätta ur och verkligen få han på bakdelen. har man en häst som gasar iväg så smyghåller man ju hela tiden
jag är långt ifrån en expert och ni ligger på högre nivå än vi men detta har öppnat en ny värd för oss iallafall:D du har en supersnygg häst:bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kan bara hålla med.
checka av att hästen är framme för hjälperna, halt, rygga, fram o bak-delsvändningar.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tack :love: och tack för svar, ja han är bekväm ;)

Ska prova och se, framåt får jag honom oftast kvick det är tbx... vet inte riktigt hur jag ska göra för dragkamp vinner jag inte, och försöka göra det lååångsamt blir han bara värre av! försöker rida öppna och sluta in i övergångarna så jag ska ha med bakbenen men det tar 100år där med innan det händer nått, jag vill ha det NU och inte imorgon, fattar bara inte HUR... ska man säg till på skarpen lr när han inte lyssnar..? Känner mig bara helt borta just nu :(

Ja, det jag menade var de bromsande övningarna som sidvärts osv, för att hindra att han kan gå ifrån dej, utan måste vänta mera. Men ja absolut säg till på skarpen, men ta det i skritt först och för mej innebär på skarpen att det ibland är skritt några få steg - halt - skritt några steg - halt osv många många många övergångar tills han svarar direkt och för sätet. Alltså inte bråka med hästen utan kadaverdisciplin redan i skritten, då har man det kvar sen och annars är det bara att backa tillbaka igen.:idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack allihopa för svar!

Känns bra att fler säger så för det är det jag har jobbat på själv, men kanske inte med super resultat, iaf ska verkligen försöka lösa det här nu för det blir inte bättre så noll tolerans, de ska vara NU och inte två sekunder senare! Hoppas de går ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+ flashlight och ni andra

Kul diskussion att läsa! jag har lite samma problem - inte för att min häst är bekväm, utan för att JAG är det. Jag vet ju så väl att om min pålle inte tar halvhalten kan jag inte bara dalta på, men det är inte allt jag har kadaverdisciplin mot mig själv.

Nu blev jag lite inspirerad inför mitt ridpass i morgon :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Idag var min häst SÅ fin :love: Vi backade tbx till ruta ett och lite till. Men nu jag har ont i huvudet för JAG fick koncentera mig så in i ...! För när han väl går och bär sig själv riktigt så smyger han tbx och ska lata sig och då är det kört så jag måste hinnan stoppa honom innan annars är det tbx från början - igen! Men när jag fick ihop de så :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det här med modern dressyr tycker jag är en höjdare! Vi utövar denna sport ofta mycket o länge, så även idag!:D

Observera mitt mycket smidiga sätt att visa hästen hur man gör INNAN hästen själv gör....snacka om att vara före hästen på 1:an! Här pratar vi timing på HÖÖÖG nivå....:angel::D

Antagligen kommer också mitt vackra schabrak falla fiorano så mycket på läppen att jag får vildsinta PM om att få köpa det!:devil:

http://www.youtube.com/watch?v=CiM-tkPOSFM
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Måste åka o hoppa när min dressyrtrimmar period är över!:bump: Ser så himla kul ut o jag blir galet sugen! Majsan är som vanligt sötast av alla o det där schabraket kan du skicka till mig omedelbums istället för Fiorano!:banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Åh, var ni tvungna att ha hoppfilmer här? Jag som sitter hemma och försöker komma över den totala, barnsliga euforin efter att ha hoppat idag på lånad häst. Igår var jag som en solstråle och hävdade att dressyr var världens roligaste grej efter en fantastisk träning - men så räcker det med några högst mediokra (från min sida) hopp på några räcken på 1 m för att jag skall bli ponnyunge igen och bara ivlja rida snabbare och hoppa högre... :mad:

Och så kommer man till dressyrforumet för att avprogrammera sig och möts av hoppfilmer. Din Quisling Novali. :devil:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det här med modern dressyr tycker jag är en höjdare! Vi utövar denna sport ofta mycket o länge, så även idag!

Observera mitt mycket smidiga sätt att visa hästen hur man gör INNAN hästen själv gör....snacka om att vara före hästen på 1:an! Här pratar vi timing på HÖÖÖG nivå....

Antagligen kommer också mitt vackra schabrak falla fiorano så mycket på läppen att jag får vildsinta PM om att få köpa det!:devil:

http://www.youtube.com/watch?v=CiM-tkPOSFM

Är det ett orange schabrak:eek: Tjusigt:angel:

Men majsan är duktig och tar tag i uppgiften som vanligt:bow: Tyckte mej höra där på slutet nåt om att hon önskade matte en stylingkurs i julklapp:confused: :angel:

Har inte heller hoppat på ett tag för tiderna har inte funkat och bara tränat dressyr, nu vill jag hoppa:bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Idag var min häst SÅ fin :love: Vi backade tbx till ruta ett och lite till. Men nu jag har ont i huvudet för JAG fick koncentera mig så in i ...! För när han väl går och bär sig själv riktigt så smyger han tbx och ska lata sig och då är det kört så jag måste hinnan stoppa honom innan annars är det tbx från början - igen! Men när jag fick ihop de så :D

Vad bra, fortsätt så:idea: Det är det man måste göra, koncentrera sej:D

Nej men det är inte konstigt att dom tar för sej om man själv är lite nonchalant och tillåter halvdana svar, ibland måste man backa till ruta ett, men sen gäller det att hålla kvar kraven och inte börja glida runt för att man tror att det nu ska vara "fixat"...
Så bara fortsätt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Måste åka o hoppa när min dressyrtrimmar period är över!:bump: Ser så himla kul ut o jag blir galet sugen! Majsan är som vanligt sötast av alla o det där schabraket kan du skicka till mig omedelbums istället för Fiorano!:banana:

Nej det är ett Eskadron så Fiorano har första tjing!:laugh: Annars jagar hon mig ända in i .....:o

Fast det är inte till salu utan istället tänkte jag styra ut lilla Majsan med en röd tillhörande luva också....:devil: Lindor släng er i väggen!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tänkte förstås på dig SaraMara när jag la ut filmen! Försöker ju bara tillgodose allas intressen här....:angel:

flash: Du vet att vi pratat om att du behöver nya glasögon??? Köp dom nu för schabraket är RÖTT!:banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tänkte förstås på dig SaraMara när jag la ut filmen! Försöker ju bara tillgodose allas intressen här....:angel:

flash: Du vet att vi pratat om att du behöver nya glasögon??? Köp dom nu för schabraket är RÖTT!:banana:

Rött, ja det var ju mycket bättre:angel:.......jul snart och allt, det finns små renhorn man kan sätt på ponnyerna som en liten mössa, du har sett det va?:p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hmpf. Illasinnat och ondskefullt är vad jag kallar det. :mad:

MÅSTE nog köpa mig en häst till, men en som kan hoppa också den här gången. :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

YES that´s me!:devil: Jag sitter i min kammare o funderar ut vilka filmer som ska trycka till SaraMara där det känns som mest....sen anmäler jag mig till en hoppclear round, debuterar 90 klass med min 4-åring för då kommer det att kännas RIKTIG mycket hos den lilla Maran!:p

Allt för att du ska trivas Sara lilla....:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 624
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp