Ny familjmedlem!

Dannie

Trådstartare
Hej! Vi har precis förlorat vår underbara katt och söker därför med ljus och lykta efter en ny familjemedlem. Det jag funderar över är långhåriga katter, jag skulle vilja ha det nu eftersom de ser så goa o "nalliga" ut. Det som gör att jag tvekar är ju naturligtvis pälsvården. Hur gör ni som har långhåriga katter, får de gå ut? Eftersom vi bor vid skogsgränsen och jag gärna vill att mina katter skall kunna fara o flyga i träden så är ju frågan om jag ändå skall fortsätta med korthårigt. Att pälsen kommer ta ta sin tid förstår jag ju, men hur mycket lägger ni ner, ungefärligt? Tacksam för råd och vet ni någon som har ungar som skulle funka som familjejulklapp, så säg gärna till

vänligen //Kristina

Sv: Ny familjmedlem!

En långhårskatt KAN ju bli väldigt tovig om den går ute bland kvistar o annat som fastnar i pälsen. Vissa långhåriga raskatter kan ju vara mer lämpade att gå ute än andra, beroende på om pälsen är väldigt lång eller halvlång. Tex. Main Coon och Norsk skogkatt har sådana pälsar som väldigt sällan tovar sej. Men det är ju lite ovanligt att ha raskatter som utekatter... En långhårig huskatt kan ju ha lite blandad pälskvalite, du får se hur föräldrarna är och hur dom sköts. Men jag tror inte att det ska vara så konstigt att sköta pälsen, bara man drar igenom varje kväll med en borste när den kommer in så att det inte tovar ihop sej allt för mycket, för då måste man klippa... Under fällperioder tovar dom sej mera o då krävs det att man borstar o kammar mera.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny medlem här på forumet även om jag varit inne och läst en del ibland. Ni är många som är aktiva här och det finns mycket...
Svar
18
· Visningar
2 441
Senast: kolja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat