Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport
elle12 skrev:
Den 5 januari 2007 träder en ny EG förordning i kraft gällande djurtransporter. Första delen av de nationella föreskrifterna är nu skickad på remiss. B la innebär den att dräktiga hästar ej får transporteras senare än 35 dagar före beräknad förlossning, tidigare var gränsen 3 veckor.
Mer om remissen kan ni läsa här
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3361
Den här gången är DSM ute och cyklar helt och hållet!
Är det jag som är korkad, eller är det det svammel jag ser det som?
"Registrerade hästar" är enl DSM endast de med stambok?! Vad är passet till för?
Det vore ju bra om de definierade "ekonomisk vinning" innan de bad om synpunkter. Innebär det att jag inte skulle få köra en travhäst som tillhör en amatörtränare, eller?
Besikning och intyg av veterinär och överdomare vid tävling, varför?? För att få åka hem?
Transportsträcka 50km eller 65km utan tillstånd. Jaha?! Bor jag i norra Stockholm och ska på en liten hopptävling på Södertörn, ska jag då ha intyg på transporten (gäller i 2 dagar!)? Utbildning? Till vilket pris?
Hur långt i förväg måste de som ev hyr släp hyra då?
Har DSM nån aning om HUR MÅNGA transporter som görs under tävlings/betäcknings/betessläppsäsong?!
Jag blir bara trött..... (Det är inte EU:s fel, svenskarna bara sväljer utan protester alla konstiga saker, samt att nationella regler inte har med EU att göra)